Newsy

M. Witucki: polskie firmy stają się coraz większą konkurencją dla francuskich. Szczególnie w transporcie i budowlance

2013-11-15  |  06:55
Mówi:Maciej Witucki
Funkcja:przewodniczący Rady Nadzorczej TP SA, prezes Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce, prezes "Spotkań Warszawskich"
  • MP4
  • Współpraca firm polskich i francuskich z roku na rok zacieśnia się. Jak zauważa Maciej Witucki, prezes Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce, budzi to wręcz niepokój francuskich przedsiębiorców, którzy zaczynają traktować polskie firmy jako coraz poważniejszą konkurencję dla własnych usług czy produktów, szczególnie w sektorach transportowym i budowlanym.

    Polskim firmom niskie ceny pomaga utrzymać stosunkowo słaby złoty, co jest jedną z przyczyn, dla których Francuzi są za przystąpieniem Polski do strefy euro.

     – Póki co naszych eksporterów wspomaga złoty, ale zakładając, że Polska nie będzie wiecznie krajem tylko i wyłącznie składania podzespołów samochodów dla niemieckich producentów samochodów, pewnie to wspomaganie przez złotego będzie coraz słabsze i mam nadzieję, że do strefy euro w ciągu kilku najbliższych lat się przyłączymy – mówi Maciej Witucki, przewodniczący Rady Nadzorczej TP SA, prezes Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce.

    To bez wątpienia obniży naszą konkurencyjność. Jak na razie polskie przedsiębiorstwa we Francji są postrzegane jako solidni dostawcy i wykonawcy. 

     – Obecność małych i średnich polskich firm we Francji jest bardzo wyraźna – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Witucki. – Bardzo wiele budynków we Francji powstaje poprzez kooperację z polskimi firmami i to nie tylko na poziomie podstawowego wylewania betonu i wznoszenia murów z cegieł. Jesteśmy obecni i jesteśmy rozpoznawani jako może jeszcze nie firmy hi-tech, ale jako bardzo solidni dostawcy.

    Z kolei obecność firm francuskich w Polsce to przede wszystkim branże finansowa, motoryzacyjna i telekomunikacyjna. To jedne z kluczowych sektorów, na które Francja stawia. 

     – Na początku października francuskie ministerstwo do spraw rozwoju przemysłowego opublikowało listę 34 tematów, w których Francja chce się rozwijać w nowej erze przemysłowej w ciągu kilkudziesięciu lat. To jest m.in. przemysł samochodowy, lotniczy, kosmiczny czy sektor telekomunikacyjny – wylicza Witucki. – Oprócz  tego, obecne są również w Polsce firmy z mających długie tradycje sektorów finansowego czy bankowego.

    Do tego dochodzi też energetyka, w tym energetyka jądrowa, która w przyszłości także może w Polsce się znaleźć, bo budowa elektrowni jądrowych w naszym kraju ma szanse być oparta właśnie o francuskie reaktory.

    O wyzwaniach stojących przed oboma krajami, ale przede wszystkim przed całą Unią Europejską, o kierunkach jej rozwoju i integracji rozmawiać będą uczestnicy (politycy, przedstawiciele biznesu, instytucji międzynarodowych i kultury) debat organizowanych przez Francuską Izbę Przemysłowo-Handlową w Polsce, nazwanych Spotkaniami Warszawskimi, których najbliższa edycja odbędzie się 16 listopada na Zamku Królewskim w Warszawie. 

      Spotkania Warszawskie to jest próba połączenia dwóch ekstremów. My organizujemy nasze własne debaty o Europie, gdzie często dominuje temat Partnerstwa Wschodniego. Równocześnie po drugiej stronie kontynentu organizowane są debaty w Brukseli lub w Paryżu, gdzie dyskutuje się o zupełnie innym regionie, głównie o Afryce Północnej – mówi Witucki, który jest także prezesem Spotkań Warszawskich. – My mówimy o węglu, oni mówią o dalszym ograniczeniu emisji CO2. Stąd pomysł na to, żeby może te dwa spojrzenia skonfrontować właśnie w Warszawie. Stąd koncepcja zaproszenia francuskich intelektualistów, osób, które kształtują opinię publiczną we Francji po to, żeby pokazać im polskie racje. Żeby im wytłumaczyć, że my nie jesteśmy krajem, który ma pasję do emitowania CO2 i ma pasję do tego, żeby cała Europa opalała się węglem. Że istnieją powody ekonomiczne, gospodarcze i historyczne, dla których mamy własne priorytety i spróbować te priorytety godzić i tłumaczyć naszą pozycję.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

    Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

    Konsument

    Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

    Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

    Transport

    Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

    Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.