Newsy

Dobre wyniki Agory skłaniają do kolejnych inwestycji. Będą nowe kina, stacje radiowe i więcej „Gazety Wyborczej” w internecie

2015-05-14  |  06:20

Pozaprasowe segmenty Agory rosną coraz szybciej, dlatego spółka stawia na kolejne inwestycje. Planuje budowę kolejnych kin, inwestuje w sieć rozgłośni radiowych i nośniki reklamowe. Działalność prasową stara się zaś przenieść do internetu – rozpoczyna wdrażanie własnej platformy technologicznej dla płatnych treści „Gazety Wyborczej”.

Ogółem przychody spółki w I kwartale wzrosły w porównaniu z sytuacją w I kwartale 2014 roku o ponad 11 proc., zbliżając się do 283 mln zł. W rezultacie Grupa miała prawie 1,3 mln zł zysku po niemal 9 mln zł straty przed rokiem.

Wyniki potwierdzają, że udaje nam się z sukcesem realizować nasz plan strategiczny i wracać na ścieżkę wzrostu – deklaruje Bartosz Hojka, prezes zarządu Agora SA. – Wzrost przychodów w ostatnich dwóch kwartałach jest bardzo intensywny. To już trzeci kwartał, kiedy rzeczywiście firma rośnie, a to przekłada się na poprawę naszych wyników operacyjnych.

Jak podaje Agora w raporcie finansowym, w  pierwszym kwartale rozpowszechnianie płatne dzienników w Polsce zmniejszyło się o ponad 8 proc. Największe spadki miały zaś miejsce w segmencie ogólnopolskich dzienników ogólnoinformacyjnych. Przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” spadły w tym czasie o ponad 10 proc. Za to sprzedaż egzemplarzy dziennika wzrosła o ponad 3 proc., dając spółce 26 mln zł przychodu. Prezes Agory podkreśla jednak, że strategia wzrostu firmy opiera się przede wszystkim na poprawie wyników operacyjnych biznesów pozaprasowych.

Sieć kin Helios to dziś najlepiej prosperująca część biznesu Agory. Frekwencja w pierwszym kwartale sięgnęła 2,9 mln widzów i zwiększyła się o 21 proc. Same tylko przychody ze sprzedaży biletów były wyższe o 22,9 proc. i sięgnęły 51 mln zł.

Cały czas uruchamiamy kolejne obiekty kinowe. Na koniec kwietnia uruchomiliśmy nowe kino w Jeleniej Górze, co umocniło naszą pozycję największego pod względem liczby obiektów operatora kinowego w Polsce. Mamy 35 obiektów, a jeszcze w tym roku planujemy uruchomić trzy kolejne kina – mówi prezes Agory.

Dodatkowo sprzedaż barowa przyczyniła się do wzrostu przychodów z pozostałej sprzedaży do 39,7 mln zł, zaś działalność filmowa Agory przyniosła 8,4 mln zł przychodów.

To jeden z obszarów naszej działalności, które mają największy potencjał wzrostu. Obejmuje on zarówno działalność filmową, a więc działalność w zakresie koprodukcji filmowej i produkcji, bo jesteśmy na etapie kończenia naszego pierwszego własnego projektu produkcyjnego, jak i dystrybucję, gdzie mamy bardzo duże sukcesy także w tym roku. Jesteśmy dystrybutorem najpopularniejszego jak na razie polskiego filmu „Disco polo”, który już obejrzało prawie 900 tys. ludzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Bartosz Hojka.

Spółka NEXT FILM wprowadziła do polskich kin trzy polskie produkcje filmowe. Poza „Disco Polo” było to także „Ziarno prawdy” i „Polskie gówno”. Agora pozyskała również zewnętrznego partnera do pierwszej samodzielnej produkcji – filmu „Król życia”, który wejdzie do kin jesienią.

Hojka podkreśla, że spółka jest też zadowolona z wyników działalności telewizyjnej – Agora jest partnerem Kino Polska w projekcie Stopklatka TV.

Spółka stawia też na reklamę zewnętrzną, która przyniosła jej w I kwartale ponad 31 mln zł przychodu i zapowiada inwestycje w budowę nośników, m.in. zbudowała już w Warszawie 200 wiat przystankowych z miejscami na reklamę, a planuje postawić jeszcze ponad 1,3 tys. Intensywnie inwestuje też w rozgłośnie radiowe, które w ostatnich miesiącach przyniosły jej ponad 21 mln zł przychodu.

Pod koniec roku uruchomiliśmy stację w Jędrzejowie z zasięgiem w województwie świętokrzyskim, w kwietniu stację w Tarnowie. Na decyzję KRRiT czekają dwie kolejne stacje w Białymstoku i Częstochowie. Rada podjęła uchwały o przyznaniu tych koncesji na rzecz Radia TOK FM, czekamy jeszcze na dopełnienie wszystkich formalności – mówi Bartosz Hojka.

Spółka planuje również dalsze zmiany w swoim sztandarowym segmencie, czyli w działalności prasowej.

Chcemy cyfryzować naszą działalność prasową tak, aby zatrzymać spadki do 2016 roku i w 2016 ustabilizować nasz wynik na rentownym poziomie. W tym projekcie również mamy duże postępy – podkreśla prezes Agory.

Rozwój płatnych treści przynosi efekty – pod koniec ubiegłego roku „Gazeta Wyborcza” miała 55 tys. cyfrowych subskrypcji, podczas gdy plan spółki zakładał sprzedaż 40 tys.

Teraz przechodzimy do kolejnego, bardzo istotnego etapu w realizacji tego projektu  do wdrożenia naszej własnej platformy technologicznej. Będziemy mogli o wiele lepiej dostosowywać naszą ofertę do oczekiwań użytkowników i mieć kontrolę nad całym procesem sprzedaży naszej oferty cyfrowej – zapowiada Hojka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

Transport

Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.