Newsy

Prasa najczęściej cytowanym medium w marcu. Liderem „Gazeta Wyborcza”, do czołówki wraca „Wprost”

2015-04-23  |  06:25
Mówi:Monika Tomsia
Funkcja:specjalista ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • „Gazeta Wyborcza”, „Wprost” i „Rzeczpospolita” były najczęściej cytowanymi tytułami w marcu. Pierwszą piątkę zamykają stacja TVN24 i radio RMF FM. W mediach najczęściej komentowano kampanię prezydencką, katastrofę samolotu linii Germanwings i kontrowersje wokół SKOK-ów.

    Zgodnie z najnowszym rankingiem Instytutu Monitorowania Mediów najbardziej opiniotwórczymi mediami w marcu były „Gazeta Wyborcza”, tygodnik „Wprost” i dziennik „Rzeczpospolita”, a na kolejnych miejscach stacje TVN24 i RMF FM – mówi Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów.

    „Gazeta Wyborcza” obroniła pozycję z lutego i dodatkowo zwiększyła przewagę nad „Wprost” i „Rzeczpospolitą”. W marcu powołano się na nią 714 razy, a na kolejne dwa tytuły odpowiednio 386 i 370 razy. Tygodnik „Wprost” w marcu powrócił do ścisłej czołówki rankingu.

    W ubiegłym miesiącu zajmował nieco niższą pozycję. W tym miesiącu prawdopodobnie jest to spowodowane, po pierwsze, echami afery związanej z Kamilem Durczokiem, po drugie, zmianą na stanowisku redaktora naczelnego tygodnika – wyjaśnia Tomsia.

    W rankingu tygodników kolejne miejsca zajęły „Newsweek” (200 cytowań) i „Polityka” (72 cytowania). Najbardziej opiniotwórczym radiem jest RMF FM (325 cytowań, piąte w rankingu najczęściej cytowanych mediów), a za nim Radio ZET (192) i TOK FM (83). W rankingu telewizyjnym zdecydowanym liderem pozostaje TVN24 i ma znaczącą przewagę nad konkurentami – 340 cytowań wobec 122 odnotowanych przez TVN i 66 przez TVP Info.

    Najbardziej opiniotwórczym miesięcznikiem marca był „Forbes”, który opublikował raport o najbogatszych ludziach na świecie – mówi Monika Tomsia.

    Marzec w mediach upłynął przede wszystkim pod znakiem wyborów prezydenckich i aktywności kandydatów na to stanowisko. Z kampanią wyborczą związany był też inny dominujący w mediach temat, czyli kontrowersje wokół SKOK-ów i powiązania jednego z kandydatów z tą sprawą.

    Często pisano i mówiono również o podsłuchach w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, katastrofie samolotu linii lotniczych Germanwings oraz skandalu w zakładzie karnym w Łodzi. Tenże skandal przyczynił się do wysokiej pozycji w rankingu tytułu „Polska Dziennik Łódzki”, który stał się najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym – podkreśla przedstawicielka IMM.

    Kolejne miejsca w tym rankingu zajęły Radio Gdańsk oraz „Polska Gazeta Krakowska”.

    Najpopularniejszym portalem w marcu był serwis wPolityce.pl (56 cytowań), który wyprzedził Tvn24.pl (51 cytowań) i dotychczasowego lidera – Onet.pl (41 cytowań). Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowane były „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.