Mówi: | Mirosław Przedpełski |
Funkcja: | Prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej |
Przedpełski (PZPS): sport powinien interesować biznes. Państwo nie da rady samo finansować sportu
Przez ostatnie cztery lata ligami męska i damską opiekował się Polkomtel. Władze Polskiego Związku Piłki Siatkowej doszły jednak do wniosku, że siatkarki potrzebowały nowej siły i pomysłu na dalszą działalność. Orlen - oprócz finansowania ligi - ma skupić się na opiece marketingowej oraz sponsorskiej.
– Sport jest produktem, który powinien interesować biznes. Bez biznesu nie mamy możliwości rozwoju sportu. Tak jest na całym świecie i państwo nie da rady samo poprowadzić sportu. Musi być sport wspierany przez biznes, który również poprzez sport może się bardzo dobrze promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Przedpełski, prezes PZPS.
Władze związku przyznają, że bez wsparcia sponsorów nie byłoby szans m.in na profesjonalne przygotowanie sportowców do międzynarodowych turniejów. Wkład państwa do budżetu PZPS-u szacowany jest na około 20 proc., reszta to zysk wypracowany w czasie organizacji imprez oraz pomoc sponsorów.
– Państwo przeznacza 140 mln zł na przygotowania reprezentacji olimpijskiej, a np. bolid Formuły 1 kosztuje 100 mln dolarów (ponad 300 mln zł). Czy te środki wystarczają? To wszystko zależy, jak się podejdzie do sportu. Oczywiście, to nie jest tylko rządowa sprawa, ale kwestia samorządu i wszystkich jednostek, które biorą udział w zarządzaniu i myślę że tam jest dużo większy wkład. Trzeba by było kiedyś zliczyć, jak dużo jest przeznaczane na sport, ale dziś trudno powiedzieć – tłumaczy prezes Przedpełski.
W tym roku Polski Związek Piłki Siatkowej uruchomił również program szkolenia młodzieży. W małych miejscowościach tworzone są Siatkarskie Ośrodki Szkolne. Projekt ma na celu szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w piłce siatkowej w szkolnych ośrodkach sportowych, działających ze wsparciem jednostek samorządu terytorialnego. Docelowo na mapie kraju mają powstać 32 taki punkty, które nakłonią Polaków do masowego uprawiania tego sportu.
– To było moje marzenie, żeby taki program powstał i to były założenia sprzed ośmiu lat. Jestem bardzo szczęśliwy, że taki plan wchodzi w życie. Jest to w ogóle milowy krok dla siatkówki i sportu polskiego – wyjaśnia szef PZPS-u.
Czytaj także
- 2024-02-02: Orlen rekordowo zwiększa nakłady na inwestycje. Ponad 120 mld zł przeznaczy na rozwój OZE
- 2024-02-01: Orlen podsumowuje 8 lat znaczących zmian. D. Obajtek: To był czas budowy koncernu multienergetycznego [DEPESZA]
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-09-15: Polscy siatkarze z wielkim sukcesem na mistrzostwach Europy. Dzięki świetnym wynikom ta dyscyplina zyskuje popularność wśród sponsorów
- 2022-10-21: Energetyka inwestuje w ochronę ptaków. Innowacyjny system chroni je przed kolizjami z turbinami wiatrowymi
- 2022-06-08: Piotr Gruszka: Podczas siatkarskich mistrzostw świata na pewno znów będziemy w roli faworytów. Mamy bardzo mocną kadrę
- 2022-03-02: Rozwój technologii i praca zdalna pomagają aktywizować osoby z niepełnosprawnościami. Dziś 80 proc. z nich nie pracuje i nie szuka pracy [DEPESZA]
- 2021-11-30: Najstarsza organizacja ekologiczna w Polsce nawiązuje partnerstwo z gigantem energetycznym. Wspólnie będą prowadzić działania z zakresu ochrony środowiska oraz edukacji przyrodniczej
- 2021-11-10: Dorota Goldpoint: Kobiety dojrzałe i o różnych sylwetkach na wybiegach projektantów to będzie stały trend. To krok w kierunku normalności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.