Newsy

Mieszkańcy miast chcą decydować o ważnych inwestycjach. Budżet obywatelski coraz popularniejszy

2015-01-21  |  06:25

Budżet obywatelski to coraz powszechniejsza forma współdecydowania o społecznych inwestycjach w miastach. W Szczecinie w tegorocznej edycji projektu zagłosowało 48 tys. mieszkańców, czyli o ponad 60 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W ramach budżetu obywatelskiego w tym roku władze miasta rozpoczną realizację dziewięciu projektów. Sześć z nich zostanie zrealizowanych w całości, pozostałe będą dokończone w kolejnym roku. 

– Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

W założeniach pula pierwszej części Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego to 5 mln zł podzielonych na pięć budżetów po 1 mln zł (jeden budżet finansuje tzw. projekt ogólnomiejski, cztery pozostałe służą inicjatywom dzielnicowym).

– Drugi element budżetu obywatelskiego to środki finansowe przyznawane radom osiedli. To jest kolejna kwota, która zabezpiecza podstawowe potrzeby w poszczególnych dzielnicach – zaznacza Krzystek.

Prezydent Szczecina podkreśla, że rady osiedli dawniej miały do dyspozycji po 100 tys. zł, a w chwili obecnej dysponują już 150 tys. zł.

– Cały czas budujemy przestrzeń do podejmowania decyzji przez mieszkańców oraz bezpośrednio przez organy osiedlowe, które wiedzą o tych często bardzo drobnych, ale ważnych potrzebach społeczności lokalnej – wyjaśnia prezydent. – To dobry kierunek. Widzimy też wzrost zainteresowania budżetem obywatelskim.

Jak dodaje, głosowanie nad budżetem obywatelskim w Szczecinie jest spersonalizowane. Aby móc zagłosować, należy wylegitymować się numerem PESEL.

W głosowaniu, które miało miejsce w październiku, można było oddać maksymalnie dwa głosy – jeden na zadanie ogólnomiejskie, drugie na projekt dzielnicowy. W głosowaniu ogólnomiejskim pierwsze miejsce zajął projekt budowy schroniska dla bezdomnych psów (7479 głosów, koszt 320 tys. zł), na drugiej pozycji uplasowała się Rowerowa Rewolucja, czyli stworzenie 20 ścieżek rowerowych (3844 głosy, koszt 1 mln zł). W głosowaniu internetowym wzięło udział 40,25 tys. osób, a łącznie – także w formie stacjonarnej w wyznaczonych punktach – blisko 50 tys. mieszkańców, w tym studenci i uczniowie od 16. roku życia.

Jaki będzie budżet obywatelski na 2016 rok? Dużo zależy od tego, jak zagłosują mieszkańcy. Mamy specjalny zespół, w skład którego wchodzą przede wszystkim mieszkańcy Szczecina i członkowie organizacji pozarządowych przy wsparciu urzędu miasta – mówi Piotr Krzystek. – Mamy za sobą dwie edycje takiego budżetu i parę lat doświadczeń z radami osiedli. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze do tego, by cały czas tę sferę współuczestniczenia obywateli w wydawaniu środków poszerzać.

Inicjatywę budżetu obywatelskiego (partycypacyjnego) podjęło już kilkadziesiąt polskich miast, wśród nich te największe, czyli Warszawa, Gdańsk, Kraków czy Łódź. Także te mniejsze ośrodki realizują ideę współdecydowania mieszkańców o inwestycjach w mieście, m.in. Świdnica, Elbląg i Puławy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.