Mówi: | Magdalena Grabarczyk-Tokaj |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju badań |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Mimo dynamicznych zmian na rynku mediów najbardziej opiniotwórcza nadal jest prasa
Mimo dynamicznego rozwoju mediów internetowych i problemów niektórych tradycyjnych tytułów prasowych, to właśnie prasa pozostaje głównym źródłem cytowań. Materiały internetowe wypadają zaś pod tym względem słabiej niż telewizyjne i radiowe. W maju, zgodnie z raportem Instytutu Monitorowania Mediów, najczęściej cytowanym medium była „Rzeczpospolita”.
Wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych oprócz „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej” wysokie pozycje zajęły także „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu” i „Newsweek”. Z prasy pochodzi ponad połowa wszystkich cytowań.
– Następne w kolejności cytowane są materiały telewizyjne i radiowe. W dalszym ciągu publikacje internetowe są na ostatnim miejscu tego zestawienia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów.
Oznacza to, że sami dziennikarze wciąż największym zaufaniem darzą prasę, mimo iż od lat traci ona reklamodawców.
– Na przestrzeni 10 lat najbardziej zaskakujący jest brak wyraźnej zmiany w trendach – podkreśla Grabarczyk-Tokaj. – Prasa trzyma się bardzo mocno i w dalszym ciągu jest uważana za źródło najbardziej wiarygodnych, świeżych, dobrych informacji. To ona jest bardzo intensywnie wykorzystywana przez innych dziennikarzy w ich pracy redakcyjnej.
W rankingu głównym najczęściej cytowanych mediów zwyciężyła „Rzeczpospolita”, cytowana w maju 514 razy. Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Wyborcza” z 411 cytowaniami i TVN24 z 210 cytowaniami. Za najbardziej opiniotwórczą stację telewizyjną uznano TVN24; radiową – RMF FM, a portal internetowy – onet.pl. Wśród mediów biznesowych na czele znalazły się „Puls Biznesu”, „Forbes” i money.pl.
Instytut Monitorowania Mediów sporządza tego typu raporty od 10 lat. W ostatniej, majowej edycji raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” zbadano 3993 przekazów medialnych z prasy, radia i telewizji z okresu od 1 do 31 maja 2014 r. Nie uwzględniono także cytowań opublikowanych w internecie, choć brano pod uwagę przypadki powoływania się na portale internetowe w bardziej tradycyjnych mediach. W tych przekazach dziennikarze powoływali się na inne media 4012 razy. W 2760 przypadków odnoszono się do prasy, 652 do telewizji, a 600 razy do radia. Twórcy raportu nie brali pod uwagę przedruków i przeglądów mediów.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2025-02-25: Radosław Majdan: Do swojego domu chamstwa nie zapraszam i tak samo jest z Instagramem. Jeżeli ktoś zachowuje się nieładnie, to z dużą przyjemnością go blokuję
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.