Mówi: | Magdalena Grabarczyk-Tokaj |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju badań |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Mimo dynamicznych zmian na rynku mediów najbardziej opiniotwórcza nadal jest prasa
Mimo dynamicznego rozwoju mediów internetowych i problemów niektórych tradycyjnych tytułów prasowych, to właśnie prasa pozostaje głównym źródłem cytowań. Materiały internetowe wypadają zaś pod tym względem słabiej niż telewizyjne i radiowe. W maju, zgodnie z raportem Instytutu Monitorowania Mediów, najczęściej cytowanym medium była „Rzeczpospolita”.
Wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych oprócz „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej” wysokie pozycje zajęły także „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu” i „Newsweek”. Z prasy pochodzi ponad połowa wszystkich cytowań.
– Następne w kolejności cytowane są materiały telewizyjne i radiowe. W dalszym ciągu publikacje internetowe są na ostatnim miejscu tego zestawienia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów.
Oznacza to, że sami dziennikarze wciąż największym zaufaniem darzą prasę, mimo iż od lat traci ona reklamodawców.
– Na przestrzeni 10 lat najbardziej zaskakujący jest brak wyraźnej zmiany w trendach – podkreśla Grabarczyk-Tokaj. – Prasa trzyma się bardzo mocno i w dalszym ciągu jest uważana za źródło najbardziej wiarygodnych, świeżych, dobrych informacji. To ona jest bardzo intensywnie wykorzystywana przez innych dziennikarzy w ich pracy redakcyjnej.
W rankingu głównym najczęściej cytowanych mediów zwyciężyła „Rzeczpospolita”, cytowana w maju 514 razy. Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Wyborcza” z 411 cytowaniami i TVN24 z 210 cytowaniami. Za najbardziej opiniotwórczą stację telewizyjną uznano TVN24; radiową – RMF FM, a portal internetowy – onet.pl. Wśród mediów biznesowych na czele znalazły się „Puls Biznesu”, „Forbes” i money.pl.
Instytut Monitorowania Mediów sporządza tego typu raporty od 10 lat. W ostatniej, majowej edycji raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” zbadano 3993 przekazów medialnych z prasy, radia i telewizji z okresu od 1 do 31 maja 2014 r. Nie uwzględniono także cytowań opublikowanych w internecie, choć brano pod uwagę przypadki powoływania się na portale internetowe w bardziej tradycyjnych mediach. W tych przekazach dziennikarze powoływali się na inne media 4012 razy. W 2760 przypadków odnoszono się do prasy, 652 do telewizji, a 600 razy do radia. Twórcy raportu nie brali pod uwagę przedruków i przeglądów mediów.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.