Newsy

Mniej dotacji, a więcej pożyczek na projekty związane z ochroną środowiska

2013-02-05  |  06:44
Mówi:Małgorzata Skucha
Funkcja:Prezes
Firma:Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • MP4
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmienia strategię przyznawania wsparcia z UE. Zgodnie z zaleceniami resortu środowiska do 2016 roku ma udzielać zaledwie 35 proc. dotacji, reszta pieniędzy będzie dostępna w postaci pożyczek. Za to uproszczeniu mają ulec procedury, dzięki czemu pieniądze z NFOŚiGW będą dostępne szybciej i prościej. Przyczyni się do tego m.in. możliwość składania wniosków w wersji elektronicznej, która pojawi się prawdopodobnie pod koniec I kwartału.

      – Założenie jest takie, żebyśmy docelowo zwiększali udział preferencyjnych pożyczek. Do roku 2016 ma to być 65 proc. pożyczek w stosunku do 35 proc. dotacji, a to 2020 roku ten procent ma być jeszcze wyższy – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Skucha, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

    Zgodnie ze wskazówkami Ministerstwa Środowiska, Fundusz powinien udzielać pożyczek w systemie rewolwingowym (odnawialnym) w taki sposób, żeby tymi samymi pieniędzmi finansować większą liczbę projektów.

    W tym roku przez instytucję ma przepłynąć 7 mld zł, z czego połowa pochodzi z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ale jak podkreśla szefowa funduszu, zmiany sposobu finansowania projektów uzależnione są od kondycji finansowej beneficjentów, czyli np. samorządów, które w głównej mierze korzystają z pomocy NFOŚiGW.

     – Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji samorządów, więc chcemy wprowadzać takie rozwiązania np. poprzez system ESCO, czyli finansowanie przez stronę trzecią, które nie będą zaburzały planów inwestycyjnych samorządów i nie będą obciążały ich budżetów – mówi Małgorzata Skucha.

    Jednym z pierwszych efektów zmian w funduszu jest wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentacji – ten powinien zacząć działać od marca.

     – Konkursy będziemy ogłaszać w wersji elektronicznej, poprzez system informatyczny, tak żeby beneficjenci nie musieli ton papierów przywozić tutaj do funduszu, tylko żeby te wnioski były w wersji elektronicznej składane i u nas później przetwarzane – twierdzi prezes NFOŚiGW.

    To jeden ze sposobów, by zwiększyć efektywność funduszu, gdzie  jak twierdzi Małgorzata Skucha – po 20 latach można kilka rzeczy poprawić. Zarządzający instytucją podkreślają, że chcą działać „szybko, sprawnie, skutecznie i efektywnie”.

     – Będziemy podnosić swoje kompetencje w różnych obszarach, szczególnie wynikających z nowych wyzwań, związanych np. z nową perspektywą finansową UE 2014-2020. Mamy być instytucją transparentną, czyli taką, żeby żadna decyzja o dofinansowaniu nie budziła wątpliwości – wyjaśnia Skucha.

    By dowiedzieć się, jak działać lepiej i sprawniej, Fundusz kolejny rok z rzędu wspiera się raportami przeprowadzanymi przez zewnętrzną firmę. Dzięki temu bada m.in. poziom satysfakcji beneficjentów.

     – Pierwszy kwartał to jest czas, kiedy chcemy te procedury uprościć, całe procesy, strukturę organizacji przebudować, żeby te pieniądze szybciej trafiały do beneficjentów i na rynek – mówi prezes Funduszu.

    Małgorzata Skucha zapewnia, że celem jest stworzenie instytucji przyjaznej beneficjentom. Temu ma służyć przegląd procedur, który ma zakończyć się do końca marca.

     – Chcemy to zrobić, by procedury i strukturę dopracować do strategii, do wymogów otoczenia i do tego, aby przyjaźniej i szybciej obsługiwać beneficjentów. Z drugiej strony mamy założoną efektywność kosztową. Każda złotówka musi dawać większy efekt ekologiczny niż do tej pory – mówi prezes.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.