Newsy

Mniej dotacji, a więcej pożyczek na projekty związane z ochroną środowiska

2013-02-05  |  06:44
Mówi:Małgorzata Skucha
Funkcja:Prezes
Firma:Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • MP4
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmienia strategię przyznawania wsparcia z UE. Zgodnie z zaleceniami resortu środowiska do 2016 roku ma udzielać zaledwie 35 proc. dotacji, reszta pieniędzy będzie dostępna w postaci pożyczek. Za to uproszczeniu mają ulec procedury, dzięki czemu pieniądze z NFOŚiGW będą dostępne szybciej i prościej. Przyczyni się do tego m.in. możliwość składania wniosków w wersji elektronicznej, która pojawi się prawdopodobnie pod koniec I kwartału.

      – Założenie jest takie, żebyśmy docelowo zwiększali udział preferencyjnych pożyczek. Do roku 2016 ma to być 65 proc. pożyczek w stosunku do 35 proc. dotacji, a to 2020 roku ten procent ma być jeszcze wyższy – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Skucha, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

    Zgodnie ze wskazówkami Ministerstwa Środowiska, Fundusz powinien udzielać pożyczek w systemie rewolwingowym (odnawialnym) w taki sposób, żeby tymi samymi pieniędzmi finansować większą liczbę projektów.

    W tym roku przez instytucję ma przepłynąć 7 mld zł, z czego połowa pochodzi z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ale jak podkreśla szefowa funduszu, zmiany sposobu finansowania projektów uzależnione są od kondycji finansowej beneficjentów, czyli np. samorządów, które w głównej mierze korzystają z pomocy NFOŚiGW.

     – Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji samorządów, więc chcemy wprowadzać takie rozwiązania np. poprzez system ESCO, czyli finansowanie przez stronę trzecią, które nie będą zaburzały planów inwestycyjnych samorządów i nie będą obciążały ich budżetów – mówi Małgorzata Skucha.

    Jednym z pierwszych efektów zmian w funduszu jest wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentacji – ten powinien zacząć działać od marca.

     – Konkursy będziemy ogłaszać w wersji elektronicznej, poprzez system informatyczny, tak żeby beneficjenci nie musieli ton papierów przywozić tutaj do funduszu, tylko żeby te wnioski były w wersji elektronicznej składane i u nas później przetwarzane – twierdzi prezes NFOŚiGW.

    To jeden ze sposobów, by zwiększyć efektywność funduszu, gdzie  jak twierdzi Małgorzata Skucha – po 20 latach można kilka rzeczy poprawić. Zarządzający instytucją podkreślają, że chcą działać „szybko, sprawnie, skutecznie i efektywnie”.

     – Będziemy podnosić swoje kompetencje w różnych obszarach, szczególnie wynikających z nowych wyzwań, związanych np. z nową perspektywą finansową UE 2014-2020. Mamy być instytucją transparentną, czyli taką, żeby żadna decyzja o dofinansowaniu nie budziła wątpliwości – wyjaśnia Skucha.

    By dowiedzieć się, jak działać lepiej i sprawniej, Fundusz kolejny rok z rzędu wspiera się raportami przeprowadzanymi przez zewnętrzną firmę. Dzięki temu bada m.in. poziom satysfakcji beneficjentów.

     – Pierwszy kwartał to jest czas, kiedy chcemy te procedury uprościć, całe procesy, strukturę organizacji przebudować, żeby te pieniądze szybciej trafiały do beneficjentów i na rynek – mówi prezes Funduszu.

    Małgorzata Skucha zapewnia, że celem jest stworzenie instytucji przyjaznej beneficjentom. Temu ma służyć przegląd procedur, który ma zakończyć się do końca marca.

     – Chcemy to zrobić, by procedury i strukturę dopracować do strategii, do wymogów otoczenia i do tego, aby przyjaźniej i szybciej obsługiwać beneficjentów. Z drugiej strony mamy założoną efektywność kosztową. Każda złotówka musi dawać większy efekt ekologiczny niż do tej pory – mówi prezes.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.