Newsy

Mniej niż co setny Polak zmienił sprzedawcę prądu. Nadchodzi czas walki firm energetycznych o klienta

2013-09-16  |  06:05
Mówi:Łukasz Czekała
Funkcja:Ekspert energetyczny
Firma:Optimal Energy
  • MP4
  • Polacy nie są jeszcze w pełni świadomymi konsumentami na rynku energii wciąż niewiele osób decyduje się na zmianę sprzedawcy prądu. Ci, którzy to robią, kierują się już nie tylko ceną, ale także poszerzoną ofertą oraz jakością obsługi. A energetyczne firmy coraz zacieklej walczą o utrzymanie się na rynku i łączą swoje oferty z tymi z sektora gazowego i telekomunikacyjnego.

     – Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że zmian dostawcy energii w Polsce jest jeszcze poniżej 100 tysięcy. Biorąc pod uwagę potencjalną grupę odbiorców, która wynosi ponad 13 milionów, niecały 1 proc. osób zdecydowało się na zmianę sprzedawcy energii – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Czekała, ekspert z firmy Optimal Energy.

    Podobne procesy zachodziły na rodzących się rynkach energii zachodniej Europy. Tam liberalizacja miała miejsce się ponad 10 lat temu, w Polsce przed sześciu laty.

     – Na Zachodzie również początkowo to był marginalny poziom, tak jak teraz w Polsce, przede wszystkim ze względu na brak rzetelnej informacji, jak taką zmianę sprzedawcy przeprowadzić – przypomina Łukasz Czekała. – Zmieniło się to po uwolnieniu cen energii, kiedy zaczęło się o tym więcej mówić, np. w Wielkiej Brytanii zmiany sprzedawcy energii elektrycznej są na poziomie około 25 proc.

    Ekspert radzi, by rezygnując z usług jednej firmy na rzecz drugiej, zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie stawki, które sprawiają, że rachunki za prąd są różne.

     – Pierwsza opłata jest związana z faktyczną ilością prądu, jaką zużywamy – czyli za energię czynną. Drugą to opłata handlowa, która jest przez niektórych sprzedawców dorzucana jako koszt związany z obsługą klienta. To są dwie opłaty, które powodują różnice w ewentualnym rachunku – tłumaczy ekspert.

    Polscy konsumenci decydując się na zmianę dostawcy energii, kierują się głównie ceną. Choć dominuje chęć obniżenia wysokości rachunków, ważna jest również jakość obsługi klientów.

     – Część osób zwracała uwagę, że nie są zadowoleni z bieżącej obsługi ze strony dużych graczy na rynku. Poza tym pojawiają się pakiety, które mogą zainteresować klienta, który np. prowadzi mały biznes – dostając na firmę ofertę, która jest korzystniejsza cenowo od tych indywidualnych, między innymi ze względu na ilości zużywanej energii, ma możliwość otrzymania takiej samej oferty dla swojego gospodarstwa domowego – przytacza Łukasz Czekała.

    W ocenie eksperta, polski rynek energii elektrycznej znajduje się we wczesnym stadium rozwoju. Jednak  zwłaszcza duzi  gracze stają się coraz bardziej aktywni starając się przyciągnąć i utrzymać klientów.

     – Obniżają ceny nie tylko dla swoich podstawowych odbiorców, ale także oferują pakiety, które są coraz ciekawsze, i to nie tylko ze względu na cenę, ale także na łączenie tych ofert z innymi produktami. To powoduje, że ten rynek się rozwija, ale w tej chwili jeszcze nie jest do końca ukształtowany i na naprawdę wysokim poziomie. Dużych zmian możemy oczekiwać w ciągu najbliższego pół roku – prognozuje Łukasz Czekała.

    Biorąc pod uwagę doświadczenia Europy Zachodniej, już wkrótce  gdy wejdą w życie odpowiednie regulacje  rozwinie się w Polsce łączenie ofert gazu z energią elektryczną. Choć możliwości jest więcej, np. synergia firm telekomunikacyjnych z energetycznymi, która już ma miejsce.

     – Podstawowym źródłem synergii, która tutaj występuje jest to, że bardzo dobrze rozwinięta jest sieć obsługi klienta telekomunikacyjnego. Z drugiej strony prezesi tych spółek szukają także dodatkowego pola do generowania zysków. To jest dla nich atrakcyjny klient, ponieważ z energii elektrycznej korzystamy wszyscy, tak jak z telefonów komórkowych – wyjaśnia Łukasz Czekała.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    IX Kongres Polska Chemia

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Super woda Alcalia

    Firma

    Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

    Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

    Prawo

    Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

    Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

    Konsument

    TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

    Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

     

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.