Mówi: | Alex Jensen |
Funkcja: | VP Retail Europe and Global Marketing, Retail and Marketing |
Firma: | BP |
BP stawia na ofertę usług cyfrowych oraz ładowanie aut elektrycznych. Będzie także rozwijać stacje własne oraz partnerskie
Współpraca z partnerami – właścicielami stacji to kluczowy punkt strategii rozwoju BP. Marka, która zarządza siecią ponad 550 stacji paliw w całej Polsce, rozpoczęła od oferty paliwowej i lojalnościowej, a obecnie przedstawia swoim partnerom ofertę kawiarni oraz sklepów typu convenience. Zamierza ją rozszerzyć m.in. o usługi cyfrowe i ładowanie aut elektrycznych. Zmiany dotyczące mobilności, a więc pojazdy ekologiczne, autonomiczne i carsharing, będą w najbliższych latach kluczowe dla rozwoju BP.
– Sektor DODO [sieci partnerskie, Dealer Owned Dealer Operated – red.] jest niezwykle istotny dla naszej strategii rozwoju w Polsce. Działamy tu od przeszło 25 lat. Zarówno sieć stacji własnych, jak i sieć stacji partnerskich rozwijają się w tym samym tempie. Nasze ambicje wzrostu w Polsce są ogromne. Chcemy zwiększyć naszą obecność na rynku poprzez rozwój w obu segmentach stacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alex Jensen, VP Retail Europe and Global Marketing, BP.
Jak podkreśla, koncern rozwija globalna działalność nie tylko w oparciu o stacje będące jego własnością, współpraca z partnerami jest segmentem uzupełniającym o strategicznym znaczeniu. BP zarządza ponad 550 stacjami w całej Polsce, z czego prawie połowę stanowią stacje partnerskie.
– W segmencie COCO, czyli stacji własnych BP [Company Owned Company Operated – red.], mamy możliwość wypróbowywania nowych rozwiązań. Jesteśmy właścicielem i możemy podejmować tam wszystkie decyzje. Następnie możemy zobaczyć, co się sprawdza i przekazać tę wiedzę partnerom. Właśnie to próbujemy robić – podkreśla Alex Jensen.
Sieć BP od pewnego czasu sukcesywnie poszerza swoją ofertę pozapaliwową i wprowadza na swoich stacjach dodatkowe usługi. Jako pierwsza weszła dekadę temu na rynek z gastronomiczno-kawiarnianym brandem Wild Bean Café, który oferuje restauracyjne menu i świeżo mieloną kawę. Marka liczy już ponad czterysta kawiarni w całej Polsce – więcej niż restauracja McDonald’s. BP rozwija też własny format sklepów typu convenience z kompleksową ofertą dla klientów, którzy chcą szybko zrobić codzienne zakupy przy okazji tankowania samochodu. Ich asortyment stale rośnie, obejmując kilka tysięcy produktów, w tym np. zdrową żywność, bezglutenowe przekąski, napoje czy szybkie dania na wynos.
– Rozpoczęliśmy od oferty paliwowej i lojalnościowej, a obecnie z rosnącym zaangażowaniem przedstawiamy naszym partnerom ofertę Wild Bean Café oraz coraz szerszą ofertę sklepową – mówi Alex Jensen. – To jeszcze nie wszystko. 2019 będzie kluczowym rokiem, w którym będziemy wprowadzać więcej tego typu ofert na rynek. W przyszłości chcielibyśmy przedstawić partnerom oferty usług cyfrowych i ładowania pojazdów elektrycznych.
Rok temu BP rozpoczęło współpracę z amerykańską firmą FreeWire Technologies, która produkuje mobilne systemy do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, to odpowiedź na pojawiające się wymagania z zakresu mobilności. Wraz z rosnącym popytem na auta elektryczne usługa ich ładowania będzie stanowiła coraz ważniejszą część działalności stacji paliw. Szacunki koncernu mówią o wzroście liczby pojazdów elektrycznych na świecie do 100 mln w perspektywie 2035 roku (6 proc. floty).
Ostatnio BP Ventures, oddział BP zajmujący się inwestycjami, ulokował kapitał w chińskiej spółce PowerShare, liderze w dziedzinie zintegrowanych rozwiązań sprzętowych i oprogramowania do ładowania pojazdów elektrycznych. PowerShare stworzył platformę online łączącą kierowców pojazdów elektrycznych, operatorów stacji ładowania oraz dostawców energii, upraszczając proces ładowania pojazdów od momentu wyszukania stacji po zapłatę za pobraną energię. Działający w chmurze system PowerShare umożliwia również dostawcom energii optymalizację działalności poprzez stałe monitorowanie i utrzymywanie równowagi pomiędzy zapotrzebowaniem na energię ze strony pojazdów a możliwościami sieci.
– W Polsce operatorzy ładowarek natrafiają na problemy z infrastrukturą energetyczną i przepustowością instalacji. Dlatego przygotowanie naszego rynku do intensywnego rozwoju elektromobilności będzie wymagało jeszcze trochę czasu – podkreślają przedstawiciele BP. – W najbliższym czasie planujemy uruchomienie kilku pilotażowych lokalizacji.
BP koncentruje się także na innych trendach związanych ze zmianami w mobilności, a więc np. na carsharingu. W 2018 roku koncern zainwestował w wynajem aut na minuty w Poznaniu oraz w projekt wypożyczalni aut Sixt DriveSmart by BP.
Jak podkreśla Alex Jensen, poza ofertą konsumencką BP ma bardzo silną pozycję również w kwestii tego, jak rozbudowuje i utrzymuje w ujęciu długoterminowym swoją ofertę B2B.
– Odnosi się to zarówno do naszego segmentu flotowego, jak i współpracy z partnerami. Na podstawie badań realizowanych wspólnie z nimi i operatorami floty możemy stwierdzić, że BP ma silną pozycję na wszystkich rynkach w zakresie zaufania, jakimi darzą nas partnerzy B2B. Oczywiście po części odnosi się to do naszej oferty B2B – tego, czy zapewniamy odpowiedni poziom rzetelności i dostaw, czy nasza oferta jest atrakcyjna na rynku – mówi Alex Jensen.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.