Newsy

Dobre wiadomości dla branży motoryzacyjnej. Po raz pierwszy od 2008 r. rośnie produkcja

2013-10-16  |  06:05

Poprawia się sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym. W sierpniu i wrześniu po raz pierwszy od 2008 r. odnotowano wzrost produkcji. W rywalizacji o nowe inwestycje Polska wygrywa z Czechami i Słowacją, a to przekłada się na wzrost eksportu.

 – W ostatnich miesiącach widzimy znaczącą poprawę w sektorze motoryzacyjnym. Z jednej strony mamy lekki wzrost sprzedaży nowych samochodów – choć od wielu lat poziom sprzedaży nowych aut jest niższy niż rynek mógłby wchłonąć. Z drugiej strony, po wielu latach spadków zaczęła nam w końcu rosnąć produkcja samochodów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Orłowski z Automotive Suppliers.

Orłowski podkreśla, że wzrost produkcji w sierpniu i wrześniu odnotowano po raz pierwszy po pięciu latach spadków. Szczególnie dobra sytuacja jest w segmencie części i komponentów motoryzacyjnych. Ta poprawa oznacza zwiększenie zatrudnienia oraz nowe inwestycje.

Na rozwój w Polsce decydują się nie tylko inwestorzy, którzy już są obecni w naszym kraju, ale także zupełnie nowi. To cenna informacja, bo do tej pory przemysł motoryzacyjny częściej lokował swoje zakłady u naszych południowych sąsiadów – w Czechach i na Słowacji. Jak podkreśla Orłowski, lepsza produkcja oznacza też większy eksport.

 – Ostatnie dane, czyli za II kwartał br. wskazują w końcu na wzrost wartości całego eksportu, nie tylko części i komponentów, ale i samochodów i innych elementów, które składają się na eksport branży motoryzacyjnej – zaznacza Orłowski.

W pierwszym półroczu tego roku branża motoryzacyjna wyeksportowała ponad 9,2 mld euro towarów. Choć to o 1,4 proc. mniej niż w tym samym okresie 2012 r., drugi kwartał jest lepszy i zwiastuje dalszą poprawę. Od kwietnia do czerwca w każdym miesiącu notowano poprawę eksportu w stosunku do ubiegłego roku.

 – Ostatnie dane zarówno pod względem produkcji samochodów, jak i części i komponentów, oraz eksportu całej branży, wskazują, że wreszcie dołek mamy za sobą. W kolejnych miesiącach powinniśmy obserwować albo stabilizację, albo wzrosty. Ale te wielkości będą niższe niż w roku ubiegłym. Mamy nadzieję, że rok 2014 to będzie tylko i wyłącznie tendencja wzrostowa – przewiduje Orłowski.

Szacunki na ten rok zakładają łączny eksport na poziomie 17,1-17,6 mld euro – tyle samo lub do 3 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Największym rynkiem zbytu są kraje UE, a w szczególności Niemcy, do których trafiło w pierwszym półroczu ponad 40 proc. wyeksportowanych części i akcesoriów. To właśnie ten segment przemysłu motoryzacyjnego ma największa wartość eksportową.

Pozostałe istotne obszary polskiego eksportu to samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne. Niemcy są największym odbiorcą we wszystkich segmentach. Łącznie za Odrę trafiło w pierwszym półroczu 30 proc. eksportu przemysłu motoryzacyjnego. Do drugich w kolejności Włoch tylko nieco ponad 9 proc. Najszybciej, bo aż o niemal 30 proc., wzrósł eksport do Turcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.