Mówi: | Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek |
Funkcja: | główna ekonomistka |
Firma: | Konfederacja Lewiatan |
Firmy korzystające z leasingu chętniej inwestują w innowacje i pracowników
Dziś leasingować można niemal wszystko od samochodów, poprzez maszyny, oprogramowanie i sprzęt biurowy, aż po nieruchomości. Taka forma finansowania pozwala rozwijać działalność i inwestować w innowacyjne rozwiązania. Coraz chętniej korzystają z niej również małe i średnie firmy. Spółki korzystające z leasingu zwykle są bardziej innowacyjne i chętniej niż inne inwestują w pracowników.
– Małe firmy, które decydują się na leasing, są bardziej dojrzałe niż firmy, które niechętnie korzystają z zewnętrznego finansowania. Są one świadome potrzeb, szukają kolejnych aktywów niezbędnych do rozwoju. To spółki, które chcą inwestować, szczególnie inwestują we wszystkie rodzaje innowacji procesowych lub produktowych. Przygotowują nowe produkty, nowe usługi, wprowadzają innowacje marketingowe – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Innowacyjność, dążenie do ekspansji za granicą, chęć sprzedaży usług i produktów nie tylko w Polsce – wszystko to wymaga odpowiednich środków, rozwiązań informatycznych, maszyn i urządzeń. A leasing daje możliwość ich szybkiego pozyskania.
– Okazuje się, że wśród firm korzystających z leasingu jest znacznie więcej firm otwartych na świat niż wśród firm, które z leasingu nie korzystają – mówi główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Z badań mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonych przez Konfederację Lewiatan wynika, że leasingobiorcy są bardziej otwarci na rozwój. Firmy, które leasingiem finansują aktywa, urządzenia i środki transportu, częściej niż firmy niekorzystające z leasingu twierdziły, że ich priorytetem biznesowym na najbliższe dwa lata jest inwestowanie w pracowników.
– To pozornie wydaje się dziwne, ale wyjaśnienie jest proste. Leasingobiorcy modernizują wytwarzanie, unowocześniają park maszynowy, kupują urządzenia i w efekcie potrzebują pracowników o wyższych kwalifikacjach, lepiej wyedukowanych i z większym doświadczeniem, by lepiej wykorzystać posiadane aktywa – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Najbardziej rozpowszechniony wśród przedsiębiorców wszelkich branż jest leasing pojazdów.
– Korzystają z niego zarówno firmy transportowe, jak i przemysł. Każda działalność gospodarcza wymaga przynajmniej jednego środka transportu, a sfinansować go można właśnie leasingiem – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Ekonomistka wskazuje też firmy zajmujące się działalnością naukową, techniczną, firmy doradcze, prawnicze czy podatkowe jako klientów innych przedmiotów leasingu, jak np. leasing zaawansowanego sprzętu biurowego.
Głównym źródłem finansowania zewnętrznego obok leasingu są kredyty bankowe. Leasing budzi jednak większe zainteresowanie niż kredyty, szczególnie wśród mniejszych spółek.
– Przedsiębiorstwa korzystają z leasingu często dlatego, że brakuje im zabezpieczeń dla kredytów, które są wymagane przez banki. Z reguły ich nie mają, a jeśli mają, to niewystarczające. To wyjaśnia czemu sięgają po leasing – tłumaczy ekonomistka.
Wartość leasingu w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 13 proc. do 35,3 mld zł.
Czytaj także
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-01-29: Wymierzanie klapsów zaburza rozwój psychologiczny i społeczny dziecka. Nawet rzadkie stosowanie kar fizycznych może zostawić trwały ślad
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2024-01-02: Unijne przepisy mają zmniejszyć skalę wylesiania. Firmom został rok na przygotowanie się do zmian
- 2023-12-19: Branża nieruchomości analizuje wymogi ESG i ryzyka związane z ich niewdrożeniem. Wśród nich ograniczony dostęp do finansowania i niższe wyceny budynków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.