Mówi: | Krzysztof Urban |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Free Now |
Miesięczna liczba przewozów taxi przekracza poziomy sprzed pandemii. Aplikacje do ich zamawiania będą coraz bardziej multizadaniowe
Komunikacja publiczna albo własny samochód to dwa środki transportu najbardziej preferowane przez mieszkańców polskich miast. Wybiera je odpowiednio 40 i 34 proc. Polaków – pokazało ubiegłoroczne badanie przeprowadzone na zlecenie Free Now. W związku z korkami, brakiem parkingów czy rosnącą świadomością ekologiczną z każdym rokiem rośnie popularność miejskiej współdzielonej mobilności. Tu największą popularnością cieszą się taksówki, dziś zamawiane już przede wszystkim z poziomu aplikacji, które stają się integratorami miejskiej mobilności. I choć pandemia COVID-19 nieco zachwiała tym rynkiem, w tej chwili notuje on rekordowe wzrosty.
– Dzisiaj możemy śmiało rezygnować z samochodu na rzecz miejskiej mobilności, bo tak naprawdę wszystkie dostępne sposoby komunikacji mamy na wyciągnięcie ręki. W aplikacji możemy zamówić taksówkę albo skorzystać z hulajnóg elektrycznych kilku operatorów. Są aplikacje do zamawiania transportu publicznego, carsharingi. Jeśli spojrzeć na całą paletę dostępnych sposobów przemieszczania się, to posiadanie samochodu w mieście dziś rzeczywiście przestaje być potrzebne – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now. – Co więcej, nawet jeśli ktoś do tej pory potrzebował samochodu, żeby przemieścić się z dziećmi do rodziny w jakiejś mniejszej miejscowości, to dzisiaj może skorzystać z carsharingu i wynająć taki samochód na dzień czy na weekend, co z perspektywy posiadania samochodu przez cały rok i ponoszenia kosztów związanych z jego utrzymaniem i ubezpieczeniem jest zwykle atrakcyjniejsze.
Z raportu „Make a move. Miasta na drodze do ekomobilności”, opublikowanego przez Free Now w ubiegłym roku, wynika, że zdaniem 70 proc. Polaków w ich mieście jest zbyt wiele prywatnych samochodów. Wiążą się z tym korki i problemy z parkowaniem, na które skarży się średnio co drugi mieszkaniec metropolii. Z kolei co piąty zwraca uwagę na negatywny wpływ spalin na środowisko i jakość powietrza.
Stąd też rosnąca z każdym rokiem popularność rozwiązań z zakresu miejskiej mobilności, takich jak taksówki, car- i ridesharingi albo współdzielone rowery czy hulajnogi. Jak wynika z badania Free Now, w ubiegłym roku z taksówek – dziś zamawianych już przede wszystkim z poziomu aplikacji – korzystała średnio 1/2 mieszkańców miast, z kolei 1/4 chętnie wybierała jako środek transportu elektryczne hulajnogi. Jak wynika z danych zebranych przez Mobilne Miasto, na koniec czerwca br. usługi współdzielenia e-hulajnóg wszystkich operatorów były dostępne w 149 miejscowościach w Polsce, czyli w ponad dwukrotnie większej liczbie niż rok wcześniej. Pod względem podaży tych pojazdów rynek urósł w ciągu roku o 92 proc. (72 tys. jednośladów).
– Taksówki są najbardziej uniwersalną usługą po komunikacji publicznej. Są dostępne dla wszystkich i całosezonowe. Natomiast hulajnogi, które w ostatnich latach bardzo szybko zyskiwały na popularności, są sezonowe. Korzystamy z nich głównie w lecie, kiedy jest ciepło. Usługi carsharingowe też są bardziej ograniczone, bo żeby z nich skorzystać, trzeba mieć prawo jazdy. Natomiast taksówka zapewnia odbiór w pięć minut i możliwość przemieszczania się każdemu o każdej porze roku – mówi Krzysztof Urban.
Jak zauważa, w ciągu ostatnich dwóch lat tym rynkiem zachwiała nieco pandemia COVID-19, bo mieszkańcy miast w obawie przed kontaktem z wirusem i zakażeniem rezygnowali z przejazdów taksówkami. W tej chwili sytuacja już niemal wróciła do normy.
– W marcu 2020 roku rynek niemal z dnia na dzień stracił aż 80 proc. Natomiast w tym roku, po ustaniu większości ograniczeń, notujemy bardzo szybki przyrost liczby zleceń. We Free Now już w lutym tego roku zrealizowaliśmy więcej przewozów niż w naszym najlepszym miesiącu przed pandemią. Później te rekordowe miesiące powtarzaliśmy kolejno w marcu, kwietniu – mówi dyrektor zarządzający Free Now.
Rekordy przyniosły także letnie miesiące – czerwiec i lipiec. W związku z dynamicznym rozwojem rynku Free Now ma ambitne plany rozwoju. Na przestrzeni ostatnich miesięcy firma uruchomiła swoje usługi w 10 nowych miastach i w tej chwili jest obecna łącznie w 19 lokalizacjach, głównie największych aglomeracjach w Polsce. Plany na ten rok zakładają nie tylko dalszą ekspansję geograficzną, ale i integrację różnych usług z zakresu miejskiej mobilności pod jednym szyldem.
Pracujemy nad zwiększaniem dostępności taksówek i integrowaniem nowych operatorów. Z operatorami zewnętrznej mobilności, jak np. hulajnogi, startujemy w nowych miastach. W planach jest również integracja carsharingu i komunikacji publicznej w polskich miastach – zapowiada Krzysztof Urban. – Dobrze sprawdzają się także rowery i skutery elektryczne. Dlatego w tej chwili przekonujemy partnerów, żeby uruchomić takie usługi w kolejnych polskich miastach. Oczywiście będziemy musieli też edukować użytkowników, żeby chcieli z nich korzystać.
Prognozy Free Now na II połowę tego roku zakładają dalszy dynamiczny wzrost popytu na usługi miejskiej mobilności, mimo że wciąż niewykluczone są kolejne restrykcje związane ze wzrostem zakażeń na COVID-19.
– Jeśli chodzi o ograniczenie epidemiologiczne, tutaj oczywiście nie jesteśmy w stanie wyrokować, ryzyko oczywiście istnieje. Ale na przestrzeni ostatnich dwóch lat nauczyliśmy się, jak dostosować do tego nasz biznes i wsparcie, które oferujemy kierowcom, żeby utrzymać ich na platformie i żeby oni mogli w tym zawodzie funkcjonować – mówi dyrektor zarządzający Free Now.
Czytaj także
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2025-01-14: Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.