Mówi: | Stanisław Dojs |
Funkcja: | PR Manager |
Firma: | Volvo Auto Polska |
Możliwość pełnego odliczenia VAT-u zwiększyła sprzedaż samochodów. Liderem sprzedaży aut z kratką w klasie premium jest Volvo
Zmiana przepisów dotyczących możliwości odliczenia podatku VAT od auta z kratką przyczyniła się do ożywienia na rynku motoryzacyjnym, który wzrósł o 29 proc. Największą liczbę aut z homologacją ciężarową w segmencie premium sprzedało Volvo. Koncern liczy na dalsze wzrosty sprzedaży w kolejnych kwartałach.
– Okres przejściowy, w którym można było sprzedawać auta z kratką, okazał się pozytywnym bodźcem dla całej branży motoryzacyjnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Stanisław Dojs z Volvo Auto Polska.
Z końcem 2013 roku wygasło pozwolenie UE na stosowanie ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od aut osobowych używanych przez firmy. Sejm uchwalił nowe przepisy, jednak weszły one w życie dopiero 1 kwietnia. Przez trzy pierwsze miesiące tego roku obowiązywał więc okres przejściowy, w którym przedsiębiorcy, kupując samochód z homologacją pojazdu ciężarowego (czyli wyposażony w kratkę), mogli liczyć na pełne odliczenie podatku VAT. Klienci ruszyli więc na zakupy.
– W segmencie premium nasza marka zyskała najwięcej. Z kampanią informacyjną zachęcającą do zakupu takich aut ruszyliśmy już w grudniu 2013 roku, gdy wiele firm wahało się jeszcze, czy rzeczywiście opcja kratki będzie znów obowiązywać. Wyprzedziliśmy w ten sposób konkurencję o kilka tygodni, zbierając tylko w grudniu 400 zamówień na nasze samochody – mówi Stanisław Dojs.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku zarejestrowano w kraju łącznie 2166 aut Volvo, co dało marce 14. pozycję na liście najpopularniejszych samochodów w Polsce. Największym bestsellerem pośród modeli z homologacją ciężarową był SUV XC60, kupiony przez 987 osób. Na drugim miejscu znalazł się crossover XC70, znajdując 114 nabywców. Ostatnie miejsce na podium przypadło V40 – 109 sprzedanych sztuk.
Według nowych, już obowiązujących przepisów, 100 proc. VAT-u można będzie odzyskać jedynie w przypadku kupna auta służbowego wykorzystywanego wyłącznie do określonej działalności gospodarczej.
– Dobre otwarcie roku było dla nas ważnym elementem strategii biznesowej – wyjaśnia Stanisław Dojs. – Patrzymy z optymizmem na pozostałe trzy kwartały. Możliwość odzyskania przez firmy pełnego VAT-u została co prawda mocno ograniczona, ale nowe przepisy są i tak korzystniejsze od tych, które obowiązywały do końca roku 2013. W przypadku aut służbowo-prywatnych prawo umożliwia odliczenie tylko połowy podatku, ale za to bez limitu kwotowego. Dla przedsiębiorców to korzystna zmiana, która powinna zachęcać ich do zakupów.
To zmiana opłacalna szczególnie przy zakupie aut droższych, czyli właśnie z segmentu premium. Volvo w I kwartale tego roku zanotowało 68 proc. wzrostu sprzedaży w tej klasie, sprzedając 1405 aut. Dla porównania, cały rynek samochodowy w Polsce wzrósł w tym okresie o 29 procent.
W ubiegłym roku Volvo sprzedało blisko 5 tysięcy samochodów, plany tegoroczne zakładają sprzedaż na poziomie 5,2-5,4 tys. egzemplarzy. Pod koniec 2014 r. ruszą zapisy na długo oczekiwaną premierę modelu XC90, którego pierwszą prezentację zapowiedziano na październik w trakcie targów motoryzacyjnych w Paryżu.
Czytaj także
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.