Newsy

Niezależne firmy motoryzacyjne liczą na dynamiczny rozwój w 2016 roku. Rynek części i napraw jest wart 30 mld zł

2016-01-22  |  06:35
Mówi:Alfred Franke
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
  • MP4
  • Branża niezależnych usług motoryzacyjnych dynamicznie się rozwija. Co czwarta firma z tego segmentu oczekuje w tym roku wzrostu na poziomie 10–20 proc. W Europie tempo rozwoju firmy już na poziomie 1–2 proc. jest sukcesem. Polski rynek będzie dalej rósł wraz z powiększającym się parkiem samochodowym.

    Wartość polskiego rynku dystrybucji części oraz napraw samochodów rośnie od wielu lat – dziś przekracza 30 mld zł.

    W Polsce przybywa samochodów, a jednocześnie kierowcy coraz bardziej myślą o bezpieczeństwie w ruchu drogowym i dbają o stan techniczny swoich samochodów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Alfred Franke, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Ponadto zaawansowanie techniczne samochodu powoduje, że kurczy się segment „zrób to sam”, kierowcy nie są w stanie naprawić już samochodu przy użyciu śrubokręta i młotka na podwórku, stąd automatycznie rośnie rynek napraw.

    Warsztaty niezależne skutecznie rywalizują z ofertą serwisów firmowych, szczególnie ceną. Tańsze są zarówno ich usługi, jak i części, które oferują. Dodatkowym plusem jest łatwe umówienie wizyty i szybki czas naprawy.

    Jeżeli mówimy o jakości samej usługi, to tutaj toczy się bardzo poważna batalia pomiędzy warsztatami niezależnymi a autoryzowanymi, jedne drugim nie chcą ustąpić pierwszeństwa – mówi Franke.

    Rywalizację tę widać także na innych rynkach. Wartość całego niezależnego europejskiego rynku motoryzacyjnego szacowana jest na około 120 mld euro rocznie, z czego 82 mld przypada na produkcję części, opon i akcesoriów. Spośród 490 tys. europejskich warsztatów 370 tys. stanowią serwisy niezależne. Obsługuje je 46 tys. firm zajmujących się sprzedażą części.

    Na tym tle Polska nadal wygląda skromnie, jednak potencjał rozwojowy ma znacznie większy.

    Rynek europejski rośnie, ale jest to ok. 1–2 proc. wzrostu dla firmy, która zajmuje się sprzedażą części. I to już jest duży sukces – mówi prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – W Polsce 45 proc. firm deklaruje wzrosty w przedziale 0–10 proc., natomiast aż 25 proc. firm twierdzi, że wzrosną między 10 a 20 proc.

    Z danym SDCM wynika, że wartość sprzedaży komponentów wyniosła w ostatnim roku 63,2 mld zł, czyli była wyższa niż sprzedaż gotowych samochodów (44,6 mld zł). Eksport części wzrósł w ciągu dekady trzykrotnie.

    Wartość polskiego rynku dystrybucji wynosi 15,1 mld zł i jest dwa razy większa niż 10 lat temu. Dla jego rozwoju kluczowy staje się kanał internetowy.

    Sprzedaż internetowa produktów prostych w doborze, jak opony, rozwija się bardzo szybko. Znacznie szybciej będzie rozwijało się umawianie przez internet wizyt w warsztatach. Już dziś obserwujemy ten trend i jestem przekonany, że w przyszłości firmy będą notowały w tym zakresie coraz większe sukcesy – podkreśla Alfred Franke.

    Na rynku niemieckim 10 proc. sprzedaży części i akcesoriów motoryzacyjnych odbywa się przez internet. Prognozy mówią o nawet dwukrotnym wzroście w kolejnych latach.

    Wśród zagrożeń dla działalności niezależnych warsztatów i sprzedawców części Franke wymienia brak dostępu do informacji technicznej, która jest niezbędna, żeby naprawiać współczesne samochody. Jego zdaniem poważnym problemem jest również to, że producenci samochodów nie przestrzegają regulacji GVO. Wprowadzone kilka lat temu w UE przepisy dają właścicielowi auta prawo wyboru, gdzie mogą dokonywać obowiązkowych przeglądów gwarancyjnych – w ASO czy niezależnym warsztacie.

    Kolejne poważne zagrożenie to kwestia telematyki. Dostęp poprzez systemy telematyczne do samochodu jest niezwykle istotny, bo daje to możliwość pobrania danych pokładowych samochodu, informacji o tym, co jest uszkodzone, jaka jest awaria i gdzie znajduje się samochód, żeby móc jak najszybciej pomóc klientowi – wyjaśnia Alfred Franke.

    Z kolei dużą szansą dla branży jest dalszy prognozowany wzrost zapotrzebowania na tego typu produkty i usługi.

    Dzisiaj Polska z liczbą 400 aut na tysiąc mieszkańców jest w średnich dolnych stanach europejskich. W wielu państwach jest ponad 500 właścicieli samochodów. To pokazuje szanse dla nas. W miarę wzrostu zamożności społeczeństwa będziemy mieli coraz więcej samochodów, coraz większy park i coraz więcej możliwości napraw samochodów – podkreśla prezes SDCM.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.