Mówi: | Michał Małachowski, projektant, BuyTheWrap.com Rafał Żmuda, certyfikowany trener 3M, założyciel The Wrap Center Tomasz Turkiewicz, specjalista ds. rozwoju rynku, 3M |
Polacy coraz chętniej personalizują i zmieniają wygląd swoich aut. Hitem stało się zabezpieczanie lakieru folią ochronną
Prawie 9 na 10 kierowców przywiązuje wagę do wyglądu i estetyki swojego samochodu – wynika z sondażu SW Research „Czy pasja do motoryzacji ma płeć?” na zlecenie 3M. Mężczyźni bardziej dbają o stan lakieru, a kobiety poświęcają większą uwagę temu, aby samochód miał atrakcyjny kolor, i chętniej personalizują jego wnętrze. Coraz popularniejszą metodą, która pozwala zmienić wygląd auta, jest car wrapping, czyli oklejanie samochodu specjalną folią. Umożliwia to zabezpieczenie karoserii samochodu przed odpryskami i uszkodzeniami mechanicznymi. Takie rozwiązanie bierze pod uwagę już blisko 2/3 kierowców.
– Wygląd samochodu jest dla Polaków bardzo ważny, a właściciele aut chcą się wyróżniać. Typowe auto można odmienić, używając folii z ciekawymi nadrukami i projektami graficznymi. Wymagania klientów są w tym zakresie bardzo różne: niektórzy chcą bardzo delikatne stylizacje samochodu, inni wręcz życzą sobie mieć na nich dzieła sztuki. Mężczyźni chcą, żeby grafika auta była indywidualna, ciekawa i zwracała uwagę z dużej odległości. Z kolei kobiety zwracają większą uwagę na kolory, na to, aby grafika była dobrze dopracowana i oddawała ich styl – mówi agencji Newseria Biznes Michał Małachowski, projektant, BuyTheWrap.com.
Na wygląd i estetykę swojego samochodu zwraca uwagę 87 proc. kierowców. Tylko nieznacznie częściej są to kobiety (89 proc.) niż mężczyźni (85 proc.) – wynika z grudniowego sondażu SW Research przeprowadzonego na zlecenie 3M. Kierowcy przywiązują największą wagę do tego, żeby ich samochód był czysty (69 proc.), a lakier w jak najlepszej kondycji (62 proc.). Na jego stan zdecydowanie częściej zwracają uwagę mężczyźni (66 proc. vs 57 proc. kobiet), którzy bardziej dbają też o to, żeby samochód wyróżniał się na drodze poprzez akcesoryjne felgi i opony. Z kolei kobiety poświęcają większą uwagę temu, aby samochód miał atrakcyjny kolor (32 proc. vs 26 proc. mężczyzn) i chętniej personalizują jego wnętrze.
Niezależnie od płci jedną z głównych motywacji w dbaniu o auto jest chęć wyrażenia swojego stylu i zainteresowań (dla 21 proc. kierowców). Nie bez znaczenia jest też chęć utrzymania samochodu w jak najlepszym stanie w celu ograniczenia utraty jego wartości (17 proc.).
– Kierowcy mocno personalizują projekty folii, chcą, aby były stworzone całkowicie pod nich. W przypadku mężczyzn z reguły projekt jest groźny, agresywny, natomiast dla kobiet – słodki, w ciepłych kolorach, często z motywem kwiatowym. Co istotne, wartość samochodu, który jest fajnie wystylizowany folią, wzrasta – przekonuje Michał Małachowski.
Popularną metodą, która pozwala odświeżyć albo spersonalizować wygląd samochodu, jest car wrapping. Polega ona na oklejeniu auta specjalną folią, aplikowaną bezpośrednio na lakier, dzięki czemu w trzy–pięć dni można całkowicie zmienić jego wygląd wedle własnego projektu. W ten sposób można zmienić kolor całego samochodu albo pojedynczych elementów, bo okleić można np. tylko lusterka, dach czy maskę.
– Jest to proces odwracalny i ogranicza nas tylko wyobraźnia. Można stworzyć własną grafikę, zmienić kolor czy zaakcentować stylistykę samochodu – mówi Rafał Żmuda, założyciel The Wrap Center, certyfikowany trener 3M.
Sondaż SW Research pokazuje, że ponad połowa kierowców (51 proc.) jest zainteresowana oklejeniem swojego samochodu kolorową folią. Wśród kobiet, które się na to decydują, preferowanym kolorem są odcienie czerwieni. Mężczyźni natomiast częściej wybierają czarny – zarówno połysk, jak i mat. Obie płcie chętnie wybierają też kolor chromowanego srebra oraz wyrazisty odcień żółtego.
– Niedawno wprowadziliśmy nową serię folii do zmiany koloru samochodu serii 2080. Wyróżnia się tym, że folie błyszczące mają dodatkowo zabezpieczającą warstwę ochronną. Po zakończonej aplikacji usuwamy warstwę ochronną z folii, wtedy mamy idealny połysk bez żadnego zarysowania. Dotychczas aplikatorzy mieli z tym duży problem, ponieważ folie błyszczące podczas aplikacji bardzo często rysowały się od rakli. Teraz tego problemu już nie ma. Dodatkowo folia ta jest dużo bardziej plastyczna niż poprzednie wersje, dużo łatwiej ją układać, ma też dłuższą gwarancję, do ośmiu lat – podkreśla Tomasz Turkiewicz, specjalista ds. rozwoju rynku w 3M.
Jak wynika z sondażu SW Research, dla kierowców, którzy rozważają oklejenie samochodu specjalną folią, liczą się przede wszystkim odporność na uszkodzenia mechaniczne (41 proc.) oraz czynniki atmosferyczne (37 proc.). Kobiety częściej wskazują na cechy związane z odpornością folii, jej łatwą aplikacją oraz na możliwość umieszczenia na niej dowolnej, nawet skomplikowanej grafiki. Oprócz zmiany koloru auta car wrapping pozwala też zabezpieczyć lakier bezbarwną folią ochronną PPF (Paint Protection Film). Takim rozwiązaniem zainteresowanych jest jeszcze więcej, bo 65 proc. kierowców.
– Najważniejszą funkcją folii ochronnej PPF jest funkcja samoregeneracji. Oznacza to, że pod wpływem temperatury znikają drobne rysy, które powstają od codziennego użytkowania – mówi Rafał Żmuda. – Jest to powłoka bezbarwna, więc pozostawia oryginalny kolor auta. Elementy zabezpieczone foliami ochronnymi PPF są praktycznie niewidoczne dla oka.
– Oklejanie samochodu za pomocą folii PPF jest w tej chwili najbardziej popularną formą zabezpieczania lakieru. To folia poliuretanowa, która daje nam 100 proc. gwarancji, że na lakierze nie powstaną żadnego rodzaju odpryski i zarysowania. Można nią okleić cały samochód albo elementy najbardziej narażone na uszkodzenia, czyli front samochodu, maskę, zderzak, błotniki, krawędzie drzwi, próg załadunkowy bagażnika czy wnęki klamek samochodowych – wymienia Tomasz Turkiewicz.
Jak podkreśla, folie do car wrappingu, które pojawiają się na rynku, są coraz bardziej zaawansowane i uwzględniają rozwiązania ułatwiające ich bezproblemową aplikację.

Czeka nas druga rewolucja w elektromobilności. Wodór ma być przyszłością transportu, a Polska jest jednym z liderów tego rynku w Europie

Długoterminowy wynajem samochodów zdobywa coraz większą popularność. Przybywa rozwiązań dla klientów indywidualnych

Branża leasingowa notuje pierwsze spadki od kilku lat. Mimo spowolnienia gospodarczego w 2020 roku oczekiwane są wzrosty

2019 rok należał do SUV-ów. W najbliższych latach na rynku będą rządzić hybrydy

Nowoczesne pojazdy mogą służyć jako biuro albo restauracja. Innowacyjna platforma pozwoli je zaprojektować w świecie wirtualnym

Największy internetowy salon samochodowy świata powstał w Polsce. Pozwala porównać ponad 400 modeli aut
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-04-22: Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji
- 2025-03-10: Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.