Mówi: | Grzegorz Dobrygowski, właściciel salonu Toyota Wrocław Dobrygowski Anna Kamińska, właścicielka salonu Toyota Centrum Wrocław |
Pomimo kryzysu powstają nowe salony samochodowe. Są już oznaki powrotu koniunktury.
Właściciele salonów samochodowych oraz punktów serwisowych wykorzystują spowolnienie gospodarcze do rozwoju. Dzięki niższym cenom nieruchomości powstają nowe salony i kolejne miejsca pracy. Polacy co prawda wymieniają samochody na nowe rzadziej niż kilka lat temu, ale właściciele salonów są przekonani, że już wkrótce koniunktura powróci na rynek.
- Kryzys odbija się na klientach w ten sposób, że tak jak zwykle wymieniali samochody co 3-4 lata, teraz wychodzą z założenia, że samochód ma 4-5 lat, jeździ, jest sprawny – poczekam z zakupem nowego. Klienci, którzy teoretycznie powinni już przyjść po nowy samochód, po prostu opóźniają ten zakup, ale co się odwlecze, to nie uciecze – przewiduje Anna Kamińska, właścicielka salonu Toyota Centrum Wrocław. Dodaje: - Tak naprawdę wzrost zainteresowania samochodami ciężarowymi jest jednym z pierwszych sygnałów płynących z rynku zapowiadających lepsze czasy, więc niewątpliwie niedługo trend się odwróci i ci klienci wreszcie przyjdą i kupią nowy samochód.
W miarę rozwoju właściciele salonów zatrudniają coraz więcej osób. Docelowo zatrudnienie przy sprzedaży i serwisie samochodów znajdzie w zależności od salonu od 40-50 osób do nawet ponad 100.
- Szukamy osób, na tę chwilę, począwszy od pracowników technicznych, czyli pracowników serwisu mechanicznego, serwisu blacharsko-lakierniczego. Poszukujemy również sprzedawców samochodów nowych, używanych oraz doradców do spraw finansowych – wylicza Grzegorz Dobrygowski, właściciel powstającego salonu Toyota Wrocław Dobrygowski.
Wrocławski salon Dobrygowski to drugi, którego jest właścicielem. Pierwsza stacja dealerska Toyoty w Lubinie zatrudnia 80 osób. Salon we Wrocławiu ma ruszyć 1 października. Powstaje kosztem 25 mln zł. Dobrygowski przekonuje, że spowolnienie gospodarcze to dobry okres na inwestycje. Ceny gruntów i usług budowlanych są znacznie niższe, a we Wrocławiu jest duża szansa na pozyskanie nowych klientów.
Dobrygowski zapowiada, że ważnym obszarem działalności będzie sprzedaż samochodów używanych. W obydwu salonach należących do jego firmy planuje miesięcznie sprzedawać po 40 takich aut, co łącznie da niemal 1000 samochodów rocznie. Ważne są również nowe modele, zwłaszcza te niedawno wprowadzone na rynek.
- Tutaj wchodzi w grę oczywiście nowa Corolla, która cieszy się dużym zaufaniem naszych klientów ze względu na bardzo wysoka bezawaryjność, nowy Auris, który również został bardzo pozytywnie odebrany, jak i Yaris. Są to samochody, które na pewno zapewnią nam dobrą sprzedaż – przewiduje Dobrygowski. Zamierza również przyciągać klientów jedynym serwisem blacharsko-lakierniczym przy autoryzowanej stacji dilerskiej Toyoty oraz wysoką jakością obsługi – na terenie stacji będzie m.in. restauracja.
Kamińska dodaje, że pomimo okresu wakacyjnego nie brakuje w jej salonie klientów. Salon Toyota Centrum Wrocław do niedawna sprzedawał jedynie luksusowe samochody marki Lexus, ale od czerwca tego roku prowadzi również sprzedaż i serwis Toyot. Przez pierwszy rok firma stopniowo będzie zwiększać zatrudnienie, a dzięki połączeniu oferty Lexusów i Toyot Kamińska liczy na zdobycie nowych klientów.
- Chcemy wykorzystać doświadczenie zdobyte w segmencie premium, aby zaproponować naszym nowym klientom wyjątkową jakość usług. Teraz dzięki Toyocie wachlarz naszych produktów obejmuje zarówno małe miejsce autka za 30 tys. złotych, jak i limuzyny za ponad 700 tysięcy. Żadnego z tych segmentów nie uważamy za mniej istotny, więc na pewno każdy znajdzie coś dla siebie – zapowiada Kamińska. - Wielu klientów, którzy przychodzą nastawieni na super wyposażoną wersje Avensis, może sobie nawet nie zdawać sprawy z tego, że stać ich na Lexusa. Zdarzają się klienci, którzy bardzo chcieliby mieć Lexusa RX, ale nie do końca ich stać na niego, więc być może zdecydowaliby się na Toyotę RAV4.
Kamińska i Dobrygowski zgodnie podkreślają, że Wrocław jest dla Toyoty bardzo perspektywicznym rynkiem. Japońska marka w skali kraju należy do czołowej trójki pod względem sprzedaży, ale w stolicy Dolnego Śląska jest poza pierwszą dziesiątką. Nowe salony mają to zmienić.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.