Newsy

Przychody z viaTOLL rosną. W samym marcu przekroczyły 73 mln zł.

2012-04-04  |  11:52
Supernews
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    Po okresie zimowym ruch na płatnych drogach systematycznie rośnie. Podobnie jak przychody z systemu elektronicznych opłat. W dni robocze przychody sięgają 3 mln zł.

    Od początku roku system viaTOLL przyniósł do budżetu państwa ok. 200 mln zł (198,3 mln zł). Od lipca 2011 roku, kiedy system zaczął funkcjonować, przychody sięgnęły 615 mln zł.

     - W samym marcu przychody przekroczyły 73 mln zł. W tej chwili przychody dziennie w dni robocze są na poziomie blisko 3 mln zł. Oczywiście, w weekendy są niższe, bo ten ruch wtedy jest znacznie niższy - mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

    Jednocześnie dodaje, że już wkrótce dzienne przychody powinny powrócić do poziomów z jesieni, czyli ok. 3,5 mln zł.

     - W okresie zimowym ruch spada w stosunku do okresu jesiennego o ok. 20 proc. To jest tendencja ogólnoeuropejska. Porównywaliśmy te dane z danymi w Niemczech, Austrii czy Czechach i podobna tendencja była w Polsce, ale widzimy wyraźny powrót i zwiększenie ruchu na drogach objętych systemem - podkreśla Marek Cywiński.

    Z danych Kapsch Telematic Services wynika, że kierowcy coraz rzadziej próbują unikać opłat.

     - Liczba naruszeń wyraźnie spada. Użytkownicy przekonali się, że system jest bardzo skuteczny i szczelny, a kary są dość dotkliwe - mówi dyrektor generalny firmy.

    Miesięczna liczba transakcji to ponad 37 milionów. To oznacza, że kierowcy zaczęli akceptować system płatnych dróg i wiedzą o nim coraz więcej. Do operatora viaTOLL z miesiąca na miesiąc wpływa coraz mniej zapytań, ale także zmniejsza się liczba reklamacji.

     - Miesięczny spadek zapytań i reklamacji to jest ok. 20 proc. W tej chwili ustabilizowało się to poziomie ok. 3 tys. zapytań i reklamacji miesięcznie. W stosunku do ponad 760 tys. urządzeń pokładowych, które do tej pory wydaliśmy, to ta liczba jest stosunkowo mała - uważa Marek Cywiński.

    System viaTOLL w lipcu ubiegłego roku zastąpił funkcjonujący od 2002 roku system winietowy dla pojazdów powyżej 3,5 t. Sieć płatnych dróg liczy obecnie ok. 1600 km, ale w lipcu nastąpi rozszerzenie o kolejne drogi. Docelowo w 2014 roku system viaTOLL ma obejmować 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.