Newsy

Przychody z viaTOLL rosną. W samym marcu przekroczyły 73 mln zł.

2012-04-04  |  11:52
Supernews
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    Po okresie zimowym ruch na płatnych drogach systematycznie rośnie. Podobnie jak przychody z systemu elektronicznych opłat. W dni robocze przychody sięgają 3 mln zł.

    Od początku roku system viaTOLL przyniósł do budżetu państwa ok. 200 mln zł (198,3 mln zł). Od lipca 2011 roku, kiedy system zaczął funkcjonować, przychody sięgnęły 615 mln zł.

     - W samym marcu przychody przekroczyły 73 mln zł. W tej chwili przychody dziennie w dni robocze są na poziomie blisko 3 mln zł. Oczywiście, w weekendy są niższe, bo ten ruch wtedy jest znacznie niższy - mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

    Jednocześnie dodaje, że już wkrótce dzienne przychody powinny powrócić do poziomów z jesieni, czyli ok. 3,5 mln zł.

     - W okresie zimowym ruch spada w stosunku do okresu jesiennego o ok. 20 proc. To jest tendencja ogólnoeuropejska. Porównywaliśmy te dane z danymi w Niemczech, Austrii czy Czechach i podobna tendencja była w Polsce, ale widzimy wyraźny powrót i zwiększenie ruchu na drogach objętych systemem - podkreśla Marek Cywiński.

    Z danych Kapsch Telematic Services wynika, że kierowcy coraz rzadziej próbują unikać opłat.

     - Liczba naruszeń wyraźnie spada. Użytkownicy przekonali się, że system jest bardzo skuteczny i szczelny, a kary są dość dotkliwe - mówi dyrektor generalny firmy.

    Miesięczna liczba transakcji to ponad 37 milionów. To oznacza, że kierowcy zaczęli akceptować system płatnych dróg i wiedzą o nim coraz więcej. Do operatora viaTOLL z miesiąca na miesiąc wpływa coraz mniej zapytań, ale także zmniejsza się liczba reklamacji.

     - Miesięczny spadek zapytań i reklamacji to jest ok. 20 proc. W tej chwili ustabilizowało się to poziomie ok. 3 tys. zapytań i reklamacji miesięcznie. W stosunku do ponad 760 tys. urządzeń pokładowych, które do tej pory wydaliśmy, to ta liczba jest stosunkowo mała - uważa Marek Cywiński.

    System viaTOLL w lipcu ubiegłego roku zastąpił funkcjonujący od 2002 roku system winietowy dla pojazdów powyżej 3,5 t. Sieć płatnych dróg liczy obecnie ok. 1600 km, ale w lipcu nastąpi rozszerzenie o kolejne drogi. Docelowo w 2014 roku system viaTOLL ma obejmować 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

    – Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

    Ochrona środowiska

    Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

    Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

    Transport

    Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

    W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.