Newsy

Sprzedaż nowych aut w tym roku o 12-13 proc. wyższa

2014-09-08  |  06:55
Mówi:Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland

  • MP4
  • Tegoroczne wakacje były wyjątkowo udane dla producentów i sprzedawców aut. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w sierpniu zarejestrowano ponad 20 tys. nowych samochodów, czyli blisko 5 proc. więcej niż przed rokiem. Wyniki Opla wskazują nawet na 50-proc. wzrost sprzedaży.

    Od początku roku zarejestrowano 221 477 nowych samochodów osobowych, czyli o 15,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W samym sierpniu wzrost wyniósł 4,9 proc. (20 003 auta). W tym samym miesiącu zarejestrowano w Polsce 3 346 samochodów dostawczych do 3,5 t, czyli o 17 proc. więcej niż przed rokiem, a od początku roku – dzięki realizacji dużych kontraktów flotowych – zarejestrowano ich ponad 28 tys., czyli o 8,1 proc. więcej niż w podobnym okresie w 2013 roku.

    Mam nadzieję, że wyniki sprzedaży w tym roku będą lepsze w przypadku samochodów osobowych mniej więcej o 12-13 proc. – ocenia w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – W przypadku pojazdów dostawczych to będzie nieco mniejszy wzrost, ok. 5-7 proc. W sumie powinniśmy sprzedać około 350 tys. samochodów, może nieco więcej.

    –  Ten rok dla całej branży motoryzacyjnej jest całkiem dobry – mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. – Oczywiście początek roku był wyjątkowy i to bardzo mocno nakręciło sprzedaż samochodów. Ale po tym I i II kwartale dynamika nadal jest całkiem dobra.

    Sprzedaży na początku roku sprzyjało tzw. okienko podatkowe, które pozwalało odliczyć pełen VAT od zakupu samochodów osobowych z kratką. Dzięki temu wzrost sprzedaży na rynku był ponad 20-proc.

    Sierpień był tradycyjnie najgorszym miesiącem pod względem sprzedaży nowych samochodów. Aut dostawczych sprzedano o 17,3 proc. mniej niż w lipcu, a osobowych – o 21,8 proc. mniej. Te wakacyjne spadki były porównywalne ze spadkami z lat ubiegłych. Jak podkreśla Mieczkowski, na tle rynku wyniki Opla w sierpniu pozytywnie zaskoczyły. Sprzedaż wozów tej marki wzrosła w sierpniu o 50 proc., porównując z sierpniem ubiegłego roku.

    – Opel w całym roku notuje bardzo duży wzrost ponad 40 proc. – informuje dyrektor generalny General Motors Poland. – Właściwe miesiąc w miesiąc sprzedaż w stosunku do ubiegłego roku jest o kilkadziesiąt procent wyższa, co w porównaniu z rynkiem, który rośnie o kilka, kilkanaście procent, świadczy o tym, że Opel sobie doskonale radzi.

    Jakub Faryś zaznacza, że choć wyniki sprzedaży samochodów są w tym roku całkiem niezłe, potencjał naszego rynku nie jest w pełni wykorzystany. Średnio sprzedaje się u nas ok. 300 tys. samochodów osobowych rocznie, podczas gdy wielkość rynku i zasobność społeczeństwa wskazują na to, że mogłoby to być nawet pół miliona.

    – W niektórych latach jest nieco mniej, w innych nieco więcej, ale w dalszym ciągu 300 tys. sztuk, biorąc jednak pod uwagę potencjał, sytuację gospodarczą i wzrost w gospodarce, to nadal bardzo mało, bo ten wzrosty w żaden sposób nie przekładają się na wzrost liczby sprzedanych nowych samochodów, a tak być powinno – ubolewa Jakub Faryś.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.