Newsy

Wracają odliczenia VAT na auta z kratką. Będzie trudniej z nich skorzystać

2014-01-02  |  06:35
Mówi:Michał Borowski
Funkcja:Managing Associate
Firma:Kancelaria Ożóg i Wspólnicy
  • MP4
  • Nowe regulacje umożliwiające pełne odliczenie podatku VAT od nowo zakupionych samochodów będą dotyczyć tylko części pojazdów. Jeszcze w ubiegłym roku auta o masie do 3,5 tony wykorzystywane w działalności gospodarczej umożliwiały odliczenie 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. W roku 2014 będzie możliwe pełne odliczenie VAT, ale przy znacznie wyższych wymaganiach.

     Zmieniają się przepisy dotyczące rozliczania VAT-u przy nabyciu i użytkowaniu samochodów osobowych i zmian jest całkiem sporo. Pewnych koncepcji Ministerstwa Finansów Komisja Europejska nie zatwierdziła. Na razie wracają przepisy uchwalone przy okazji wcześniejszej nowelizacji, ale należy się spodziewać dalszych prób modyfikacji zasad odliczania VAT-u od paliwa, od użytkowania aut osobowych i od samego nabywania samochodów osobowych – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Borowski, doradca podatkowy, Managing Associate Zespołu VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

    Wracają przepisy dotyczące tzw. aut z kratką, która umożliwiała homologację na samochód ciężarowy. Jednak tym razem, samo wmontowanie kratki nie wystarczy, ponieważ zmieniły się zasady dotyczące wydawania homologacji i część aut homologowanych w przeszłości jako ciężarowe utraciła taką kwalifikację.

     Wpływają one na zakres prawa od naliczenia od nabycia tego typu pojazdów, czyli, innymi słowy, wiele aut już nie otrzyma homologacji ciężarowej na gruncie nowych przepisów i nie będą miały równego prawa do odliczania VAT-u – wyjaśnia doradca w kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

    Zmienia się także kwestia odliczania kosztów paliwa. Wniosek derogacyjny do KE w tej sprawie (obok odpisów na zakup lub leasing samochodów) złożyło Ministerstwo Finansów: odliczenia 50 proc. VAT miałyby dotyczyć kosztów zakupu paliwa oraz wydatków eksploatacyjnych, jak np. naprawa czy zakup opon.

     – W tym przypadku mamy podobną sytuację. Oczywiście czekamy na rozstrzygnięcia Komisji Europejskej, moim zdaniem bardzo korzystne. Komisja wskazała, że jeżeli użytkujemy auto wyłącznie na cele związane z naszą działalnością gospodarczą, to prawo do odliczania zarówno od nabycia auta, jak i kosztów związanych z jego eksploatacją, więc również od paliwa, VAT z tego typu kosztów powinien być odliczany w całości – tłumaczy Michał Borowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.