Newsy

Na Pomorzu powstanie centrum logistyczne dla inwestorów z Chin

2014-02-04  |  06:50

Współpraca gospodarcza z Chinami wchodzi w etap wdrażania konkretnych instrumentów wsparcia – zapowiada resort gospodarki. Dzięki zwiększonym gwarancjom eksportowym i inwestycyjnym polscy przedsiębiorcy mają częściej i chętniej inwestować w Chinach. Resort chce również przekierować część polskiego eksportu z rynków wschodnich sąsiadów właśnie na rynek Państwa Środka. Kapitał chińskich firm przyciągnąć mają do Polski takie inicjatywy, jak planowane na Pomorzu duże centrum logistyczne dla inwestorów z Chin.

 – Nasza współpraca z Chinami już od 2011 roku zaczęła się bardzo dynamicznie rozwijać. Po etapie deklaracji politycznych, weszliśmy teraz w etap instrumentów wsparcia, które konkretnie będą pomagały przedsiębiorcom wejść na ten rynek, będą ich też w pewien sposób chroniły przed trudnościami, które na nim występują – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Antoniszyn-Klik zapowiada dwa kierunki działań podejmowanych przez resort. Pierwszym jest zachęcanie inwestorów z Chin do wejścia do Polski. W tym celu na Pomorzu, na obszarze Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ma powstać centrum logistyczne przeznaczone specjalnie dla przedsiębiorców z Chin. Jak podkreśla wiceminister gospodarki, zainteresowanie jest duże i powinno doprowadzić do większej dywersyfikacji kapitału inwestowanego w Polsce.

Zgodnie z danymi Eurostatu w latach 2011 i 2012 do Polski napływało coraz więcej kapitału z Chin. Wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych z Państwa Środka wyniosła 10 milionów euro w 2011 r. i 27 milionów euro w 2012 r.

Drugim kierunkiem działania Ministerstwa Gospodarki jest wspieranie polskich inwestorów w Chinach. 

 – Będziemy musieli zwiększyć nasze instrumenty gwarancji eksportowych i inwestycyjnych na lata 2014-2020 tak, żeby nasi przedsiębiorcy mogli bezpiecznie inwestować w Chinach. Będziemy zwiększali także polityczne wsparcie – zapewnia Antoniszyn-Klik. Dodaje: – Strategicznym celem polskiego rządu jest przekierowanie części eksportu, który jest kierowany na wschód, na przykład do Rosji, na Ukrainę czy na Białoruś, właśnie na rynek chiński tak, żeby zdywersyfikować ryzyka.

Z danych resortu gospodarki wynika, że w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku polski eksport do Chin wzrósł o 12 proc. Import z Chin spadł wprawdzie o 7 proc., wciąż jednak jest dziewięciokrotnie większy niż polski eksport do Państwa Środka.

Najbardziej aktywnymi sektorami polskiej gospodarki we współpracy z Chinami powinny być: przemysł spożywczy, maszynowy, a także wydobywczy, szczególnie związany z wydobyciem węgla kamiennego i brunatnego.

Mimo rozwoju współpracy, bariery związane z rynkiem chińskim są wciąż bardzo duże. Największe trudności towarzyszą samemu wejściu na ten rynek. W Chinach obowiązuje wiele regulacji i przepisów chroniących krajowych przedsiębiorców.

 – To jest rynek bardzo strzeżony, uregulowany politycznie. Musimy nauczyć naszych przedsiębiorców, w jaki sposób radzić sobie w kulturowo zupełnie innym otoczeniu. W Chinach wymagane są bardzo duże nakłady finansowe, żeby przez pierwsze lata utrzymać się na tym rynku – podkreśla Antoniszyn-Klik.

Z tych powodów, według wiceminister gospodarki, największe szanse w Chinach mają duzi gracze z mocnym wsparciem polskiego rządu. Wspieranie właśnie tych silnych przedsiębiorców jest strategicznym celem resortu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.