Newsy

Najcenniejsze pasmo na sprzedaż. Chętny może być Emitel, pewną przewagę ma Play

2012-06-08  |  06:58
Supernews
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest już po pierwszych rozmowach z uczestnikami rynku ws. pasma 1800 MHz. W rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes UKE zdradza, że po ogłoszone w przetargu częstotliwości oprócz największych operatorów telefonii komórkowej może wystartować także Emitel, który zajmuje się m.in. budową masztów i stacji nadawczych dla radia i telewizji. Zdaniem Magdaleny Gaj spółki należące do Zygmunta Solorza-Żaka, które jak dotąd posiadają największy dostęp do tego pasma, nie będą zainteresowane jego zwiększaniem. Pewną przewagę może mieć Play.

    Ogłoszenie przetargu planowane jest na lipiec. Od końca maja trwają konsultacje dokumentacji przetargowej.

     – Każdy z operatorów, który funkcjonuje na rynku, był u mnie i z każdym rozmawiałam na temat przetargu – mówi Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Myślę, że może nam się pojawić w przetargu operator infrastrukturalny, jak np. Emitel, który również ze mną o tym rozmawiał.

    Jak wyjaśnia prezes UKE, Emitel chce być operatorem hurtowym, który będzie udostępniał swoje częstotliwości innym przedsiębiorcom na zasadzie roamingu.

    Spółka posiada teraz ponad 300 wież nadawczych, z których dostępny jest sygnał radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny. W przyszłości chce przejmować infrastrukturę należącą do telekomów. Emitel jest również operatorem trzech multipleksów, czyli pakietów programowych naziemnej telewizji cyfrowej.

    Według Magdaleny Gaj należące do Zygmunta Solorza-Żaka spółki, czyli Aero2, Mobyland i CenterNet, nie będą zainteresowane startem w przetargu. W ich posiadaniu, w połączeniu z Polkomtelem, jest już ok. 60 proc. rozdzielonych częstotliwości. A jak podkreślono w dokumentacji przetargowej, kryterium zachowania konkurencyjności na rynku jest kluczowe.

    Z tego powodu w części przetargu operatorzy, którzy nie posiadają jeszcze częstotliwości na tym paśmie mogą liczyć na przychylność UKE.

     – W tym przetargu staram się zrównoważyć konkurencyjność tak, aby dać pewne przewagi podmiotom, które tych zasobów częstotliwości jeszcze nie mają, np. operatorowi Play. Natomiast w pozostałym zakresie dać wszystkim, którzy są na rynku, którzy potrzebują jeszcze tych częstotliwości, żeby wyrównać te szanse w obrębie pozostałych trzech – wyjaśnia Magdalena Gaj.

    P4, operator sieci Play, liczył na takie warunki przetargu, mimo sprzeciwu pozostałych graczy. Przedstawiciele firmy wielokrotnie podkreślali, że główni konkurenci, czyli trzy największe sieci, otrzymały częstotliwości na paśmie 1800 MHz bezprzetargowo w latach 1997-2000.

    W zbliżającym się przetargu UKE ma do rozdzielenia 25 MHz, które podzielono na pięć paczek po 5 MHz.

     – Przedsiębiorcy mogą złożyć jedną, dwie lub trzy oferty, czyli jeden przedsiębiorca może zgarnąć maksymalnie 15 MHz z tej całej puli – mówi prezes Urzędu.

    Całość przewidzianych w przetargu częstotliwości starczy na utworzenie dwóch nowych sieci.

     – Orange, Plus i T-Mobile mają po ok. 10 MHz i mają pokrytą prawie całą Polskę, ale przecież wiemy o tym, że są dziury, więc oni potrzebują co najmniej tych 5 MHz na ich pokrycie. Więc z 20 MHz mogą być dwie sieci – twierdzi Magdalena Gaj.

    Zainteresowani startem w przetargu muszą liczyć się z tym, że w przypadku wygranej czeka ich wiele wydatków związanych z inwestycjami w infrastrukturę.

     – Przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku to są poważne podmioty, którzy wiedzą, że muszą inwestować w sieci, ponieważ ich sieci się po prostu zapychają. Jeśli nie będą w stanie zapewnić dobrej usługi klientowi końcowemu, to klienci będą od nich odchodzić – przestrzega Magdalena Gaj.

    Mimo to prezes UKE nie liczy na przekonanie operatorów i odgórnie narzuca zobowiązania inwestycyjne.

     – Wprost wskazuję w dokumentacji przetargowej i w decyzji rezerwacyjnej, że operator, który wygra częstotliwości będzie miał obowiązek zainwestować w ciągu 24 miesięcy w budowę co najmniej 1800 stacji – wyjaśnia Magdalena Gaj.

    Dodatkowo połowa z nowych stacji musi powstać na obszarach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich lub w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Jak podkreśla prezes UKE, chodzi o to, by dostarczyć internet do obszarów najbardziej zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.

    Te wymogi nie powinny jednak odstraszyć operatorów od startu w przetargu. Od jego wyników w dużej mierze zależy rozwój ultraszybkiego internetu w technologii LTE. Dziś taki internet oferuje klientom Cyfrowy Polsat i Polkomtel, dzięki możliwości korzystania z częstotliwości 1800 MHz, należących do Polkomtela, Mobyland i CenterNetu. Zwycięzca przetargu będzie mógł dysponować zdobytymi częstotliwościami do końca 2022 roku.

     – Walka może być ciekawa. Rozstrzygnięcie planowane jest jesienią – dodaje Magdalena Gaj.

    Od 31 maja dokumentacja przetargowa jest dostępna na stronach internetowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsultacje potrwają do końca czerwca. Prezes UKE zapowiada, że pod koniec lipca zostanie ogłoszony zasadniczy przetarg.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.