Mówi: | Jacek Pawlak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Toyota Motor Poland |
Najnowsza Toyota Yaris ma spalać 3l/100 km. Szykuje się rewolucja wśród aut miejskich
Władze koncernu liczą, że nowa Toyota Yaris powtórzy sukces hybrydowych modeli Auris i Prius. Jak zapowiada producent, Yaris będzie pierwszym miejskim autem z napędem hybrydowym. Jego debiut przewidziany jest na czerwiec.
– To jest pierwsze auto miejskie z takim napędem, które będzie paliło tylko 3 litry paliwa na 100 km – mówi prezes Toyota Motor Poland Jacek Pawlak.
To czyni Yarisa najbardziej ekonomicznym samochodem miejskim. Według ocen analityków z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, nowym Yarisem zainteresują się w pierwszej kolejności klienci instytucjonalni, posiadający duże floty samochodów służbowych.
Zarówno przedstawiciele koncernu, jak i eksperci rynku motoryzacyjnego zapowiadają rewolucję na polskim rynku hybryd. Głównie za sprawą przystępnej ceny nowego modelu, która będzie wynosić ok. 65 tys. zł. Przykładowo, podstawowa wersja większego Priusa kosztuje ponad 100 tys. zł.
– Przy 100 tys. km zaoszczędzimy około 20 tys. zł, więc kiedy odejmiemy to od ceny zakupu, to się okazuje, że jest to samochód w bardzo przystępnej cenie – podkreśla Jacek Pawlak.
Tym samym Toyota odpowiada na zmieniające się potrzeby klientów. Zdaniem Jacka Pawlaka, coraz częściej Polacy zaczynają zwracać uwagę na koszty eksploatacji i naprawy kupowanych aut. Do tej pory decydującą rolę miała cena i rabaty, które oferowali dilerzy.
– Oprócz tego, że patrzymy na cenę i na upust, zwracamy również uwagę na to, ile za nasz samochód weźmiemy po 4-5 czy 6 latach, a także na to, ile to auto będzie nas kosztowało w okresie użytkowania, czyli koszty benzyny, naprawy i okres gwarancji – uważa prezes Toyota Motor Poland.
Jak podkreśla Jacek Pawlak, oszczędne auta hybrydowe wpisują się w nowe zwyczaje zakupowe Polaków. Dlatego jest ich coraz więcej, na polskich ulicach i w salonach samochodowych. W ubiegłym roku sprzedano 866 sztuk samochodów z napędem hybrydowym – wynika z raportu Samar. W 2010 roku było ok. 300 mniej.
To nie jedyna hybrydowa nowość japońskiego koncernu. W tym roku na światowych rynkach pojawiły się lub dopiero pojawią trzy kolejne modele: Aqua, Prius+ i Prius Plug In. Wszystkie, oprócz Aqua, który jest przeznaczony na rynki azjatyckie i amerykański, pojawią się również w Polsce. Toyota planuje, że światowa sprzedaż hybryd w tym roku przekroczy 1 mln sztuk, czyli będzie dwa razy większa niż w 2011. Udział aut z napędem hybrydowym w całkowitej sprzedaży ma wzrosnąć do 13,5 proc.
Czytaj także
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.