Mówi: | Michał Szaniawski, wiceprezes ARP prof. dr hab. inż. Jan Szmidt, rektor Politechniki Warszawskiej Tomasz Aleksander Miś, Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej |
Agencja Rozwoju Przemysłu i Politechnika Warszawska będą współpracować przy projektach kosmicznych
Politechnika Warszawska i Agencja Rozwoju Przemysłu będą współdziałać na rzecz rozwoju innowacyjności polskiego przemysłu. W zakresie technologii kosmicznych i robotyki Politechnika Warszawska jest najlepszym z możliwych partnerów – podkreśla Michał Szaniawski, wiceprezes ARP. Dzięki współpracy ma zostać wypracowana strategia inwestycyjna w sektorze kosmicznym. Agencja obejmie też patronatem projekt PW-Sat2, dzięki któremu powstanie zaplecze inżynierskie do opracowania małych i średnich satelitów.
– Pierwszym krokiem będzie współpraca dotycząca wsparcia rozwoju zawodowego, zwłaszcza tych studentów, którzy zajmują się technologiami kosmicznymi. Obejmiemy patronatem Studenckie Koło Astronautyczne, wesprzemy budowę nowego satelity PW-Sat2, będziemy też włączać się w inne programy edukacyjne. Jednocześnie absolwenci MEL-u oraz doktoranci będą zaproszeni do udziału w programie stażowym, który właśnie uruchamiamy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Politechnika Warszawska jest kolejną po Uniwersytecie Śląskim i WAT uczelnią, z którą ARP rozpocznie współpracę na rzecz rozwoju innowacyjności polskiego przemysłu. Jednym z celów porozumienia jest tworzenie jak najlepszych warunków kształcenia kadry inżynierskiej dla przemysłu oraz wspieranie projektów innowacyjnych w takich obszarach jak technologie kosmiczne, lotnictwo, robotyka, automatyka czy energetyka.
– Eksperci zajmujący się technologiami kosmicznymi stanowią elitę elit wśród kadry inżynierskiej innych branż. Amerykanie już wiedzą, że warto inwestować w tych studentów i naukowców. W Polsce również rośnie świadomość, jak można praktycznie wykorzystywać technologie kosmiczne i jak istotny jest to element gospodarki. Ta świadomość rozwija się zarówno wśród polityków, w administracji, jak i wśród dużych spółek Skarbu Państwa – wskazuje Szaniawski.
Jak podkreśla wiceprezes ARP, technologie kosmiczne mają zastosowanie w codziennym życiu. Rzepy czy technologia Gore-Tex, ale też wszystkie usługi GPS, oparte są na technologiach kosmicznych. Usługi satelitarne stosowane są m.in. w transporcie, ochronie środowiska czy w zarządzaniu kryzysowym, są też pomocne w planowaniu przestrzennym i energetyce. W przypadku katastrof naturalnych pozwalają natomiast na szybszą reakcję.
– Jedną częścią biznesu jest wyniesienie satelity, a drugą są dane, które z satelity trafiają na ziemię. Są one przetwarzane i udostępniane w różnych aplikacjach. Korzystamy z tego na co dzień. Zależy nam na tym, aby więcej takich technologii było opracowywanych przez polskie firmy – podkreśla Michał Szaniawski.
Technologie kosmiczne, lotnictwo, robotyka, automatyka to obszary szczególnego zainteresowania ARP. Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej jest zaś jedną z największych instytucji edukacyjnych w Polsce oferującą wyższe wykształcenie z zakresu lotnictwa i energetyki, a zakres działalności naukowej i badawczej wydziału uwzględnia bieżące potrzeby i przyszłe kierunki rozwoju przemysłu.
– Współpraca daje nam możliwość rozwoju interdyscyplinarnego, kształcenia i prowadzenia badań naukowych. Satelity, działalność w przestrzeni kosmicznej, działalność o charakterze budowy, eksploatacji, rozwijania technik rakietowych jest niezwykle skomplikowana, wymaga wysiłków specjalistów i naukowców z wielu dziedzin – zaznacza prof. dr hab. inż. Jan Szmidt, rektor Politechniki Warszawskiej.
Jak podkreśla rektor istotne jest przełamanie barier między wydziałami, tworzenie międzywydziałowych platform, bo tylko dzięki temu możliwe jest opracowanie technologii rakietowej i kosmicznej. Dzięki ARP uczelnia może liczyć na środki, które pomogą w tworzeniu nowych technik.
– Mam nadzieję, że Agencja Rozwoju Przemysłu włączy się razem z nami w budowę naszego drugiego co do wielkości na świecie drona bezzałogowego, który na pułapie 10 tys. metrów może przelecieć 6,5 tys. km bez tankowania. Taki dron może mieć zastosowanie badawcze albo wojskowe – podkreśla Szmidt.
Jak wskazuje rektor, wsparcie jest konieczne, bo mimo szerokiego zastosowania dronów uczelnia nie uzyskała jeszcze żadnego wsparcia, a technologie opracowywane są z własnych środków.
– Pracujemy obecnie nad szerszeniami, czyli całą grupą nowoczesnych maleńkich dronów, które mogą niszczyć wozy bojowe, nowoczesne czołgi czy transportery. Piszemy, wnosimy projekty, ale nikt nie jest tym zainteresowany – mówi rektor Politechniki Warszawskiej.
ARP w szczególny sposób wesprze Studenckie Koło Astronautyczne działające przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa. Jego członkowie doprowadzili do wyniesienia satelity na orbitę (PW-Sat). Aktualnie studenci zaangażowani są w prace nad kolejnym projektem (PW-Sat2). Pozyskane w trakcie obu projektów kompetencje są unikatowe na polskim rynku technologii kosmicznych, a studenci Politechniki Warszawskiej są trzonem kadry inżynierskiej w firmach sektora kosmicznego.
– Współpraca z ARP da nam szerszy dostęp do przedsiębiorstw. To bardzo specyficzne firmy, które mogą nam ułatwić fizyczne wytwarzanie naszych pomysłów, co zawsze stwarza najwięcej trudności. Sądzę, że kontakt z ARP to ułatwienie tego etapu powstawania naszych projektów – przyznaje Tomasz Aleksander Miś ze Studenckiego Koła Astronautycznego Politechniki Warszawskiej.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-16: Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.