Newsy

McDonald’s Polska i Akademia Leona Koźmińskiego z autorskim programem studiów dualnych dla pracowników sieci restauracji. Absolwenci odebrali dyplomy

2022-10-06  |  06:15
Mówi:Beata Ciąćka, labor relations leader, McDonald’s Polska
prof. Grzegorz Mazurek, rektor, Akademia Leona Koźmińskiego
Marta Jasińska, absolwentka studiów dualnych, customer experience consultant, McDonald’s Polska
  • MP4
  • – Zaletą studiów dualnych jest to, że pracodawca, we współpracy z uczelnią, może wykreować idealnego, ze swojej perspektywy, pracownika – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Warszawska uczelnia prowadziła takie właśnie studia we współpracy z McDonald’s, czyli największą siecią restauracyjną, zatrudniającą w Polsce ponad 31 tys. pracowników. Absolwenci, którzy przez ostatnie trzy lata łączyli naukę z pracą w restauracjach, właśnie odebrali dyplomy licencjata. Ukończenie studiów pozwoliło im rozwinąć kompetencje liderskie, ugruntować wiedzę i poszerzyć perspektywę poprzez wymianę doświadczeń z pracownikami z całego kraju.

    – Są ludzie na początku swojej drogi, młodzi, którzy pomimo chęci nie mogą zacząć studiów i kierowani względami ekonomicznymi podejmują pracę. Dlatego globalny grant, który otrzymaliśmy, przeznaczyliśmy właśnie na studia realizowane we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, żeby umożliwić naszym pracownikom zdobycie wyższego wykształcenia – mówi agencji Newseria Biznes Beata Ciąćka, labor relations leader w McDonald’s Polska.

    Restauracyjna sieć trzy lata temu dostała grant w wysokości 1 mln dol. w ramach globalnego programu edukacyjnego „Archways to Opportunity”. Większość tej kwoty zainwestowała w program trzyletnich dualnych studiów licencjackich „Zarządzanie w sektorze QSR (restauracji szybkiej obsługi, z ang. quick service restaurants)”, opracowany wspólnie z warszawską Akademią Leona Koźmińskiego, która zalicza się do grona 150 najlepszych uczelni biznesowych na świecie.

    – Z założenia studia były bezpłatne i skierowane do pracowników restauracji z całej Polski. Zgłaszać się mogli pracownicy z minimum czteromiesięcznym doświadczeniem w pracy, z wykształceniem średnim, ale bez wykształcenia wyższego, wyłonieni w ramach wewnętrznej rekrutacji – mówi Beata Ciąćka. – Ostatecznie wzięło w nich udział blisko 100 osób.

    Przez ostatnie trzy lata studenci realizowali wymagający program zajęć teoretycznych, bazujący na realnych przypadkach biznesowych i uzupełniony praktyką w restauracjach McDonald’s.

    – Istotą studiów dualnych jest to, że część przedmiotów leży po stronie uczelni, a część przedmiotów musi przygotować pracodawca. Nie można ukończyć tego kierunku, nie pracując w danej firmie, bo wtedy nie zrealizuje się programu – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.

    – Przewagą tych studiów jest to, że pracodawca we współpracy z uczelnią może wykreować idealnego ze swojej perspektywy pracownika. Program jest opracowywany wspólnie, więc mamy elastyczną ścieżkę dopasowania niezbędnych kompetencji do potrzeb pracodawcy – dodaje prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

    Zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji i Nauki 52 proc. programu studiów „Zarządzanie w sektorze QSR” stanowiły przedmioty Akademii Leona Koźmińskiego. Pozostałe 48 proc. programu opracował McDonald’s, uwzględniając w nim między innymi kompetencje z zakresu obsługi, jakości, rozwoju technologii i umiejętności przywódczych. W sumie trzyletnie studia objęły ponad tysiąc godzin zajęć teoretycznych i kolejne tysiąc godzin praktyk, realizowanych w restauracjach sieci. W realizację programu było zaangażowanych 30 wykładowców z ALK i McDonald’s, którzy poprowadzili ponad 40 przedmiotów.

    – Przygotowaliśmy program kształcenia, który był  wymagający, ale i satysfakcjonujący dla studentów. Bardzo ważne komponenty wiedzy z zarządzania, finansów, marketingu, HR-u, rachunkowości i wielu innych obszarów świetnie współgrały z komponentem dostarczonym przez pracodawcę, który miał już charakter wybitnie praktyczny. Ten fajny amalgamat spowodował, że studenci – mimo że mieli do pokonania trudną drogę – są zadowoleni z tego, co osiągnęli – mówi prof. Grzegorz Mazurek.

    Studia „Zarządzanie w sektorze QSR” na warszawskiej ALK zostały skonstruowane tak, żeby odzwierciedlać wyzwania, z którymi managerowie, liderzy i pracownicy mierzą się w restauracjach w codziennej pracy. Studenci otrzymali przestrzeń do networkingu oraz integracji z innymi pracownikami z restauracji z całego kraju, a McDonald’s zadbał też o możliwość dyskusji, wymiany doświadczeń i współpracy z ekspertami z branży, naukowcami, ludźmi nauki i biznesu.

     Przygotowaliśmy harmonogramy na każdy semestr, uwzględniając m.in. dni specjalne w McDonald’s. To np. długie weekendy, kiedy w restauracjach jest wzmożony ruch, a naszym studentom chcieliśmy zapewnić możliwość spokojnego udziału w trzydniowych zjazdach. Później pandemia trochę zmieniła nasze plany, studenci już nie mogli przyjeżdżać na uczelnię do Warszawy, ale wspólnie z ALK szybko dopasowaliśmy się do tych warunków. Studenci uczestniczyli w części zajęć online – mówi Beata Ciąćka.

    McDonald’s tylko w Polsce zatrudnia ponad 31 tys. pracowników, a ponad 80 proc. kadry zarządzającej rozpoczynało karierę jako pracownicy restauracji.

    W McDonald’s na rozwój i awans może liczyć każdy, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia, doświadczenia czy pochodzenia. W ramach licznych programów edukacyjnych pracownicy rozwijają swoje kompetencje managerskie i biznesowe, zdobywają także umiejętności przydatne przez całe życie, nie tylko w obszarze zawodowym, ale i prywatnym – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.

     Ta wiedza ze studiów zdecydowanie przydaje się w codziennej pracy. Zwłaszcza że McDonald’s to firma, która korzysta z wielu nowoczesnych rozwiązań, a my na co dzień zarządzamy trudnymi sytuacjami, mamy sukcesję managerską, otwieramy wiele restauracji, potrzebni są nowi kierownicy, managerowie. To, czego nauczyliśmy się na uczelni, pomogło nam usystematyzować wiedzę, połączyć ją z naukowym doświadczeniem – mówi Marta Jasińska, customer experience consultant w McDonald’s Polska i absolwentka studiów dualnych.

    Studia to nie koniec możliwości rozwoju w strukturach McDonald’s. Firma zapewnia pracownikom szkolenia już od pierwszego dnia pracy i stale rozwija edukacyjne portfolio.

    – Dla najbardziej utalentowanych pracowników mamy Talent Development Program, podczas którego rozwijają i wzmacniają oni swoje kompetencje liderskie. Kadrę menedżerską restauracji rozwijamy też w ramach HR Development Program, w czasie którego dajemy menedżerom umiejętności z obszaru HR – wymienia Beata Ciąćka. – Dbamy o to, żeby nasi pracownicy cały czas podnosili swoje kompetencje. Ale też od pierwszego dnia pracy każdy pracownik ma jasną ścieżkę kariery i szkolenia w McDonald’s, wie, co może osiągnąć, pracując z nami i korzystając z naszej wiedzy i doświadczeń. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.