Mówi: | Przemysław Kasza |
Firma: | dział analiz Provident Polska |
Średni koszt wyprawki szkolnej w tym roku to 683 zł. To ponad połowa minimalnego wynagrodzenia w Polsce
Na szkolną wyprawkę rodzice wydadzą w tym roku średnio niemal 700 zł – wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie firmy Provident Polska. To ponad 53 proc. minimalnego wynagrodzenia netto w Polsce. Najwyższe wydatki planują osoby zamieszkałe na wsi oraz zaliczane do segmentu ubogich. Koszty związane z wysłaniem dziecka do szkoły poniesie prawie 20 proc. Polaków.
– W ramach cyklicznego projektu Barometr Providenta zadaliśmy pytanie dotyczące wydatków planowanych w związku z rozpoczęciem roku szkolnego. Okazało się, że rodzice będą musieli wydać średnio około 683 zł na dziecko, które wraca do szkoły – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Kasza z działu analiz Provident Polska.
Co 5 rodzic nie chce wydać na ten cel więcej niż 500 zł. Co czwarty planuje wydatki rzędu 500-700 zł, a 23 proc. – powyżej 700 zł. 30 proc. ankietowanych nie było w stanie określić jednoznacznie kwoty, którą przeznaczą na zakup tegorocznej wyprawki szkolnej.
Zdecydowanie największe wydatki planują mieszkańcy wsi. Kwota, którą zamierzają przeznaczyć na wyprawienie dziecka do szkoły, wynosi średnio 781 zł. To aż o 15 proc. więcej niż krajowa średnia. Średnia dla mieszkańców małych miast wynosi 593 zł, a dla dużych miast – 681 zł.
Największe wydatki planują osoby o przeciętnych zarobkach poniżej 2000 złotych netto miesięcznie. Wraz ze wzrostem uzyskiwanego wynagrodzenia następuje spadek planowanych kosztów kupna szkolnej wyprawki.
– Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że osoby mniej zamożne będą musiały uzupełnić większe braki niż osoby średnio zamożne – mówi Przemysław Kasza.
Zdecydowana większość, bo ponad 70 proc. Polaków, zamierza sfinansować wydatki związane z wyprawieniem dziecka do szkoły z bieżących dochodów lub oszczędności. Barometr Providenta pokazuje, że tylko nieliczni rodzice będą musieli skorzystać z pomocy bliskich (8 proc.) lub zaciągnąć pożyczkę na kupno przyborów szkolnych (5 proc.).
– Najwięcej wydamy w sierpniu, bo prawie 60 proc. 14 proc. wydatków zrealizowaliśmy do końca lipca, 28 proc. wydatków zostanie zrealizowanych we wrześniu – mówi Kasza.
Według Barometru Providenta 19 proc. Polaków ma dzieci w wieku szkolnym i będzie musiało w tym roku uwzględnić wyprawkę w swoim budżecie. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, największy odsetek uczących się jest na terenach wiejskich (21 proc.). Znacznie mniej uczniów mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, ponieważ tylko 14 proc. mieszkańców dużych aglomeracji ma dzieci w wieku szkolnym.
Znaczna większość, bo 62 proc. rodziców, ma tylko jedno dziecko w wieku szkolnym. Odsetek rodzin wielodzietnych, czyli mających minimum trójkę dzieci, wynosi 6 proc.
Czytaj także
- 2024-11-26: RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
- 2024-11-15: Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
- 2024-09-11: Dobrostan psychiczny młodych się pogarsza. Krytycznie oceniają swoje relacje szkolne
- 2024-10-14: Dobrostan nauczycieli w zapomnieniu. Połowa młodych stażem pedagogów planuje odejście z zawodu
- 2024-09-23: Edukację czekają znacznie głębsze zmiany niż te dotyczące prac domowych. W debacie potrzebny jest głos zarówno nauczycieli i rodziców, jak i ekspertów
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
- 2024-01-03: Kinga Zawodnik: Od dziecka spotykałam się z hejtem ze względu na swój wygląd. Swoimi doświadczeniami dzielę się teraz podczas warsztatów z uczniami w różnych szkołach
- 2023-09-01: Co czwarty rodzic kompletuje wyprawkę szkolną na ostatnią chwilę. Dla ponad 80 proc. ważne są ceny wybieranych produktów
- 2023-09-04: Rodzice zaplanowali większe budżety na wyprawkę szkolną. Najwięcej z nich deklaruje wydatki między 300 a 700 zł
- 2023-09-05: Wiedza ekspercka o zmianach klimatu powinna trafić do szkół. Teraz często temat jest traktowany powierzchownie i wybiórczo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.