Newsy

NBP: rezultaty rozmów ws. opłaty interchange za kilka miesięcy

2012-03-14  |  06:50
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Członkowie Zespołu roboczego przy NBP nie osiągnęli jednomyślności w sprawie obniżania opłaty za transakcje kartami płatniczymi. W komunikacie po ostatnim posiedzeniu Zespołu napisano, że główne elementy raportu końcowego zostały zaakceptowane przez większość osób. Do końca przyszłego tygodnia uczestnicy dialogu muszą przyjąć lub odrzucić przyjęte w toku prac ustalenia.

     - Narodowy Bank Polski jest w pewnym sensie inicjatorem porozumienia między stronami zainteresowanymi. Optujemy za tym, żeby opłaty zostały obniżone - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    I podkreśla, że negocjacje jeszcze trwają, więc na rezultaty prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

     - To jest jeszcze kwestia kilku miesięcy, podczas których zostaną wypracowane ostateczne postulaty, które będą skłonne przyjąć wszystkie zainteresowane strony - prognozuje Małgorzata Zaleska.

    Obecnie opłata interchange w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i wynosi średnio 1,6 proc. Celem prac prowadzonych przez Zespół roboczy jest obniżenie opłat do poziomu średniej unijnej, czyli 0,6 proc. w 2017 roku.

     - M.in. konkurencja na rynku będzie wymuszała poszczególne rozwiązania mające na celu obniżenie opłat interchange - uważa Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobbierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał. Żeby opłaty były niższe, potrzebne jest porozumienie wszystkich uczestników rynku: bankowców, handlowców, agentów rozliczeniowych i organizacji kartowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Finanse

    Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

    Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

    Polityka

    Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

    Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

    Konsument

    Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

    W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.