Newsy

Netia zwiększy przepustowość 2,5 mln linii

2012-03-21  |  06:40
Mówi:Mirosław Godlewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Netia S.A.
  • MP4

    Po zakończeniu inwestycji związanej z przejmowaniem łączy od Telekomunikacji Polskiej , Netia skoncentruje się na własnej infrastrukturze. Dostosowywanie linii do standardów nowej generacji obejmie w tym roku ok. 1,2 mln gospodarstw domowych.

    Uwolnienie węzłów LLU (Local Loop Unbundling) było sztandarowym projektem Netii w ciągu ostatnich 3 lat. Inwestycja pochłonęła kilkaset milionów złotych. Dzięki temu operator zyskał dostęp do lokalnych pętli abonenckich TP SA i może świadczyć wszystkie usługi (internet, telefon oraz telewizja cyfrowa) klientom, korzystającym z analogowych linii telefonicznych należących do TP SA. W uwolnionych węzłach Netia instaluje swoje urządzenia (DSLAM) i dzierżawi poszczególne linie telefoniczne na odcinku od centrali do domu klienta.

     - Tę inwestycję zakończyliśmy w roku ubiegłym. Uwolniliśmy w ten sposób 706 węzłów, czyli lekko powyżej planu. To daje nam dostęp do prawie 5 mln linii TP, czyli połowy linii operatora zasiedziałego. Wiele z tych linii jest za długich, żeby oferować szybkie usługi, ale to już nie zależy od nas - mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.

    W ramach technologii LLU Netia obsługuje blisko 185 tys. klientów. Do końca marca liczba wszystkich uwolnionych węzłów ma wzrosnąć do 713.

    W najbliższym czasie spółka zamierza skoncentrować się na modernizacji własnej infrastruktury.

     - Wraz z zakupem Dialogu w przyszłym roku widzimy potencjał modernizacji 2,5 mln linii, czyli gospodarstw domowych, do standardów nowej generacji – NGA. Mówimy o przepływnościach rzędu 50 megabitów w przypadku VDSL, o przepływnościach 100 mb, kiedy światłowód jest przeciągnięty praktycznie do domu - podkreśla Mirosław Godlewski.

    Do grudnia 2011 roku Netia zmodernizowała już ponad pół miliona linii. W zasięgu sieci NGA, umożliwiającej świadczenie usług 3play, czyli telefon, internet i telewizja cyfrowa, znalazło się ponad 550 tys. gospodarstw domowych, z czego 430 tys. w zasięgu sieci miedzianej i 120 w zasięgu sieci Ethernet. Włączając w to klientów sieci Dialog liczba klientów wzrasta do 780 tysięcy. Docelowo sieć NGA ma objąć 1,2 mln gospodarstw domowych.

    Dodatkowo Netia będzie również modernizować strukturę szkieletową, głównie poprzez zwiększanie jej przepływności.

     - To nie są duże nakłady. Wydatki ponosimy w sposób systematyczny. Szacujemy, że właściwie wystarczyłoby 40 mln zł, żeby podwoić przepustowość naszej infrastruktury szkieletowej. Wraz ze wzrostem ruchu, transmisji danych, także dzięki mobilnym technologiom transmisji danych, tj. LTE czy 3G, te inwestycje będą realizowane, ponieważ ruch w sieci rośnie - mówi prezes Netii.

    Spółka ma nadzieję, że będzie rósł w dalszym ciągu, również dzięki pełnej integracji Netii z przejętymi podmiotami: Grupą Dialog i Crowley Data Poland. Nowa Netia świadczy prawie 2,8 mln usług stacjonarnych, z tego ponad 900 tys. usług szerokopasmowych i ponad 1,7 mln usług głosowych. Udział w rynku wynosi odpowiednio 14,4 proc. oraz 19,9 proc. Z usług telewizyjnych korzysta już ponad 51 tys. klientów, a z mobilnej telefonii i dostępu do internetu - ok. 83 tys. osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.