Newsy

Coraz mniej nowych mieszkań. Klienci i deweloperzy czekają na program Mieszkanie dla Młodych

2013-07-29  |  06:35

Oczekiwanie na ostateczny kształt programu Mieszkanie dla Młodych zamroziło rynek nieruchomości. Klienci wstrzymują się z zakupem własnego mieszania, również z rynku wtórnego, licząc, że ten rynek zostanie włączony do programu. Deweloperzy również wstrzymują się z inwestycjami – liczba rozpoczętych budów jest o prawie 40 proc. niższa niż przed rokiem.

 – Osoby poszukujące mieszkania na rynku wtórnym jeszcze czekają, tym bardziej, że słyszą informacje z Sejmu, że do nowego programu Mieszkanie dla Młodych może zostać włączony również rynek wtórny. Wówczas chętni na mieszkanie będą miały do wyboru zarówno mieszkania nowe, jak i te starsze – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Osak, analityk serwisu Dom.Gratka.pl.

W Sejmie trwa debata na temat ostatecznego kształtu programu Mieszkanie dla Młodych. Rządowy projekt obejmuje jedynie mieszkania nowe. Zdaniem posłów, w tym także części koalicji, powinny być do niego włączone również lokale używane, domy jednorodzinne i wykup mieszkań spółdzielczych.

 – Założenie pierwotne, że mieszkanie w programie Mieszkanie dla Młodych miało być tylko i wyłącznie dla rynku pierwotnego, całkowicie dyskwalifikowało mniejsze miejscowości, w których rynek pierwotny nie istnieje – uważa Osak.

Argumentem przeciwko zmianom w rządowym projekcie jest konieczność pobudzenia rynku budowlanego, a co za tym idzie także rynku pracy. Zwolennicy włączenia do programu MdM rynku wtórnego odpowiadają, że ci, którzy sprzedają mieszkania używane sami kupują potem zwykle mieszkania nowe – większe lub w lepszych lokalizacjach. A więc w obu przypadkach zapotrzebowanie na nowe lokale na rynku powinno wzrosnąć.

Zdaniem analityka portalu Dom.Gratka.pl rozszerzenie programu nie będzie mieć wprost przełożenia na wzrost cen mieszkań używanych.

 – Program MdM ma pewne swoje obwarowania, pewne limity cenowe, których obejść nie możemy. Więc to, czy mieszkania na rynku wtórnym będą droższe, czy na pierwotnym, tego dzisiaj nie mogę powiedzieć – mówi Osak.

Obecnie na rynku nieruchomości trwa zastój spowodowany między innymi przedłużającymi się pracami w komisji sejmowej, która zajmuje się programem Mieszkanie dla Młodych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, jak wynika z danych GUS, liczba oddanych do użytku mieszkań wyniosła 153 tys. W czerwcu spadła jednak liczba lokali wybudowanych przez deweloperów.

 – Klienci szukają sposobności, żeby cenę mieszkania obniżyć jak najbardziej. Jeśli pojawił się pomysł powstania takiego programu, to większość z tych osób, które planują zakup nieruchomości, będzie czekać na jego wejście w życie – uważa ekspert.

Deweloperzy przestali też budować mieszkania. Według informacji GUS w czerwcu rozpoczętych inwestycji było o 38 proc. mniej niż przed rokiem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.