Mówi: | Artur Osak |
Funkcja: | Analityk |
Firma: | serwis Dom.Gratka.pl |
Coraz mniej nowych mieszkań. Klienci i deweloperzy czekają na program Mieszkanie dla Młodych
Oczekiwanie na ostateczny kształt programu Mieszkanie dla Młodych zamroziło rynek nieruchomości. Klienci wstrzymują się z zakupem własnego mieszania, również z rynku wtórnego, licząc, że ten rynek zostanie włączony do programu. Deweloperzy również wstrzymują się z inwestycjami – liczba rozpoczętych budów jest o prawie 40 proc. niższa niż przed rokiem.
– Osoby poszukujące mieszkania na rynku wtórnym jeszcze czekają, tym bardziej, że słyszą informacje z Sejmu, że do nowego programu Mieszkanie dla Młodych może zostać włączony również rynek wtórny. Wówczas chętni na mieszkanie będą miały do wyboru zarówno mieszkania nowe, jak i te starsze – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Osak, analityk serwisu Dom.Gratka.pl.
W Sejmie trwa debata na temat ostatecznego kształtu programu Mieszkanie dla Młodych. Rządowy projekt obejmuje jedynie mieszkania nowe. Zdaniem posłów, w tym także części koalicji, powinny być do niego włączone również lokale używane, domy jednorodzinne i wykup mieszkań spółdzielczych.
– Założenie pierwotne, że mieszkanie w programie Mieszkanie dla Młodych miało być tylko i wyłącznie dla rynku pierwotnego, całkowicie dyskwalifikowało mniejsze miejscowości, w których rynek pierwotny nie istnieje – uważa Osak.
Argumentem przeciwko zmianom w rządowym projekcie jest konieczność pobudzenia rynku budowlanego, a co za tym idzie także rynku pracy. Zwolennicy włączenia do programu MdM rynku wtórnego odpowiadają, że ci, którzy sprzedają mieszkania używane sami kupują potem zwykle mieszkania nowe – większe lub w lepszych lokalizacjach. A więc w obu przypadkach zapotrzebowanie na nowe lokale na rynku powinno wzrosnąć.
Zdaniem analityka portalu Dom.Gratka.pl rozszerzenie programu nie będzie mieć wprost przełożenia na wzrost cen mieszkań używanych.
– Program MdM ma pewne swoje obwarowania, pewne limity cenowe, których obejść nie możemy. Więc to, czy mieszkania na rynku wtórnym będą droższe, czy na pierwotnym, tego dzisiaj nie mogę powiedzieć – mówi Osak.
Obecnie na rynku nieruchomości trwa zastój spowodowany między innymi przedłużającymi się pracami w komisji sejmowej, która zajmuje się programem Mieszkanie dla Młodych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, jak wynika z danych GUS, liczba oddanych do użytku mieszkań wyniosła 153 tys. W czerwcu spadła jednak liczba lokali wybudowanych przez deweloperów.
– Klienci szukają sposobności, żeby cenę mieszkania obniżyć jak najbardziej. Jeśli pojawił się pomysł powstania takiego programu, to większość z tych osób, które planują zakup nieruchomości, będzie czekać na jego wejście w życie – uważa ekspert.
Deweloperzy przestali też budować mieszkania. Według informacji GUS w czerwcu rozpoczętych inwestycji było o 38 proc. mniej niż przed rokiem.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.