Mówi: | Przemysław Krych |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Griffin Real Estate |
Już nie tylko centrum Warszawy kluczową lokalizacją na rynku powierzchni biurowych. Rośnie atrakcyjność Krakowa, Poznania i Wrocławia
Powierzchnie biurowe poza centrum Warszawy oraz w największych miastach regionalnych stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów. W śródmieściu stolicy atrakcyjne powierzchnie biurowe są zamrożone w rękach inwestorów, którzy nie chcą ich sprzedawać, a tempo powstawania nowych inwestycji jest zbyt powolne. Równocześnie czynsze w miastach regionalnych stają się coraz bardziej atrakcyjne.
‒ Warszawa jest szczególnym przypadkiem, bo wszystkie nieruchomości atrakcyjne dla inwestorów ze względu na lokalizację w biznesowym centrum miasta są już w większości sprzedane, a obecni właściciele nie będą ich zbywać przez najbliższych 7-10 lat – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Krych, prezes Griffin Real Estate.
Okazji do zakupów atrakcyjnych nieruchomości na razie więc nie będzie. Nowe powierzchnie biurowe w lokalizacjach dotychczas uważanych za centralne powstają zbyt wolno, żeby zaspokoić popyt. Krych oczekuje, że w takiej sytuacji pojęcie centrum biznesowego ulegnie redefinicji i wkrótce może objąć kolejne dzielnice, np. Wolę, która rozwija się w segmencie powierzchni biurowej. Prawdopodobnie dojdzie też do zmiany wyceny niektórych powierzchni. Jak podkreśla Krych, obecnie zdarza się, że budynki położone po dwóch stronach tej samej ulicy mają rentowność różniącą się nawet o 2 punkty procentowe, a nie ma w tym uzasadnienia biznesowego.
Poza nowymi obszarami w Warszawie inwestorzy coraz bardziej przychylnie patrzą też na miasta regionalne. Krych jako szczególnie interesujące lokalizacje wymienia Kraków i Wrocław, a także Poznań. Rynki te notują wzrosty i według ekspertów ta tendencja się utrzyma.
‒ Tamtejsze rynki są jeszcze cały czas napędzane przez BPO i inwestorzy trochę inaczej na nie patrzą. Chociaż dla inwestorów typu core fund to jeszcze nie jest takie oczywiste i dla nich miasta regionalne nadal nie są właściwym rynkiem. Natomiast najprawdopodobniej za chwilę będą, bo i te rynki dojrzeją. Myślę, że w tej chwili transakcje, które są realizowane w Krakowie i we Wrocławiu, są tego najlepszym dowodem – podkreśla Przemysław Krych.
Miasta regionalne są teraz coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów ze względu na czynsze.
‒ Inwestorzy z uwagą obserwują, co się dzieje i będzie się działo z poziomem czynszów, szczególnie w Warszawie, w związku z tym, że poziom pustostanów w tej chwili rośnie – mówi Krych.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.