Newsy

Na rynku nieruchomości stabilizacja. W połowie roku ceny mogą nieznacznie wzrosnąć

2014-01-08  |  06:35
Mówi:Jacek Bielecki
Funkcja:dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego
Firma:Marvipol
  • MP4
  • Trudne czasy dla branży budowlanej i deweloperskiej dobiegają końca. Przełom w branży ma nadejść w połowie roku. Równowaga pomiędzy popytem a podażą na rynku nowych mieszkań przełoży się nawet na kilkuprocentowy wzrost cen. Deweloperzy zapowiadają rozpoczęcie kolejnych inwestycji.

     – Jeżeli te tendencje, zarówno w sprzedaży, jak i w rozpoczynaniu nowych inwestycji, utrzymają się, to spodziewamy się, że w połowie roku nastąpi wyrównanie popytu i podaży – mówi Jacek Bielecki, dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego w Marvipolu.  Jeżeli rynek rzeczywiście się zrównoważy, należy się spodziewać niewielkich wzrostów cen. Będą to różnice kilkuprocentowe.

    W opinii eksperta, rynek nie odczuje zbytnio efektów Rekomendacji S, która działa od początku stycznia. Wprowadza ona obowiązek posiadania wkładu własnego – na razie tylko 5-proc. – dla osób, które chcą zaciągnąć kredyt hipoteczny na zakup mieszkania. Rynku nie będzie również kształtował rządowy program „Mieszkanie dla Młodych”, przynajmniej w niektórych miastach.

     – Z jednej strony mamy Kraków i Warszawę, gdzie odpowiednio ok. 4 proc. i 8 proc. ofert według dzisiejszych kalkulacji mieści się w tym programie, więc to jest żaden wpływ na rynek. Po drugiej stronie są takie miasta jak Łódź czy Gdańsk. W obu miastach ponad połowa dostępnej oferty mieści się w tym programie, więc tu program może mieć znaczenie dla kupujących i wzmocni chęć zakupów – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego Marvipolu.

    Spółka nie wyklucza, że w pewnym stopniu dostosuje swoją ofertę do założeń programu, ale to zależy od tego, jakie będzie zainteresowanie ze strony kupujących.

    Warszawski Marvipol, celujący w klientów z klasy średniej, zapowiada także, że przygotowuje się do nowej inwestycji. Jeszcze wiosną ma ruszyć budowa nowego osiedla na Ursynowie.

     – Ruszymy z dużą, nową inwestycją na Ursynowie, i z pewnością to będzie duże wydarzenie dla rynku – zdradza Jacek Bielecki, dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego Marvipolu.  Będą to raczej mniejsze mieszkania dostosowane do dzisiejszych potrzeb.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.