Mówi: | Jacek Bielecki |
Funkcja: | dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego |
Firma: | Marvipol |
Na rynku nieruchomości stabilizacja. W połowie roku ceny mogą nieznacznie wzrosnąć
Trudne czasy dla branży budowlanej i deweloperskiej dobiegają końca. Przełom w branży ma nadejść w połowie roku. Równowaga pomiędzy popytem a podażą na rynku nowych mieszkań przełoży się nawet na kilkuprocentowy wzrost cen. Deweloperzy zapowiadają rozpoczęcie kolejnych inwestycji.
– Jeżeli te tendencje, zarówno w sprzedaży, jak i w rozpoczynaniu nowych inwestycji, utrzymają się, to spodziewamy się, że w połowie roku nastąpi wyrównanie popytu i podaży – mówi Jacek Bielecki, dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego w Marvipolu. – Jeżeli rynek rzeczywiście się zrównoważy, należy się spodziewać niewielkich wzrostów cen. Będą to różnice kilkuprocentowe.
W opinii eksperta, rynek nie odczuje zbytnio efektów Rekomendacji S, która działa od początku stycznia. Wprowadza ona obowiązek posiadania wkładu własnego – na razie tylko 5-proc. – dla osób, które chcą zaciągnąć kredyt hipoteczny na zakup mieszkania. Rynku nie będzie również kształtował rządowy program „Mieszkanie dla Młodych”, przynajmniej w niektórych miastach.
– Z jednej strony mamy Kraków i Warszawę, gdzie odpowiednio ok. 4 proc. i 8 proc. ofert według dzisiejszych kalkulacji mieści się w tym programie, więc to jest żaden wpływ na rynek. Po drugiej stronie są takie miasta jak Łódź czy Gdańsk. W obu miastach ponad połowa dostępnej oferty mieści się w tym programie, więc tu program może mieć znaczenie dla kupujących i wzmocni chęć zakupów – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego Marvipolu.
Spółka nie wyklucza, że w pewnym stopniu dostosuje swoją ofertę do założeń programu, ale to zależy od tego, jakie będzie zainteresowanie ze strony kupujących.
Warszawski Marvipol, celujący w klientów z klasy średniej, zapowiada także, że przygotowuje się do nowej inwestycji. Jeszcze wiosną ma ruszyć budowa nowego osiedla na Ursynowie.
– Ruszymy z dużą, nową inwestycją na Ursynowie, i z pewnością to będzie duże wydarzenie dla rynku – zdradza Jacek Bielecki, dyrektor ds. jakości segmentu deweloperskiego Marvipolu. – Będą to raczej mniejsze mieszkania dostosowane do dzisiejszych potrzeb.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.