Newsy

PIU: skłonność Polaków do ubezpieczania nie zwiększa się

2012-08-20  |  10:00
Mówi:Marcin Tarczyński
Funkcja:Ekspert
Firma:Polska Izba Ubezpieczeń
  • MP4

    Mimo nasilających się skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych, Polacy wciąż niechętnie ubezpieczają swój dobytek. Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych wzrosła wprawdzie w pierwszym kwartale tego roku o około 10 proc., ale nie poprawiło to znacząco statystyk. Tylko co trzeci z nas ubezpiecza swój dom. Nie pomagają apele ani zachęty. – Nie można powiedzieć, byśmy w ciągu ostatnich lat stali się jakoś bardzo przezornym społeczeństwem – ocenia Marcin Tarczyński, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń.

    Tegoroczne straty, spowodowane ulewnymi deszczami, nawałnicami, gradobiciem i porywistymi wiatrami liczone są w setkach milionów złotych.

     – Trzeba wyraźnie powiedzieć, że zjawisk pogodowych w mniejszej bądź większej skali jest w Polsce coraz więcej i występują co roku – przyznaje Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Niestety, skłonność Polaków do ubezpieczania nie zwiększa się.

    Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych wprawdzie rośnie – w przypadku ubezpieczeń majątkowych o 10 proc. w pierwszym kwartale tego roku – ale z wynikiem 30 proc. ubezpieczonych gospodarstw domowych, pozostajemy daleko w tyle za Niemcami (90 procent) czy Czechami (70 procent).

     – Tam po prostu ludzie są przyzwyczajeni do tego, że mając jakikolwiek własny majątek, to naszym zadaniem jest o niego dbać – tłumaczy Tarczyński. – Nikt nie wynajmie mieszkania, które nie jest ubezpieczone, nikt nie kupi i nie sprzeda mieszkania, które nie jest ubezpieczone.

    W Polsce polisę wykupują przede wszystkim ci, którzy już wcześniej doświadczyli niszczycielskich skutków zjawisk pogodowych.

     – Mamy sygnały, że rośnie liczba ubezpieczonych na tych terenach, na których np. w 2010 roku była powódź – mówi ekspert PIU. – Ale nadal niechętnie ubezpieczamy się dobrowolnie.

    Od lat trwają dyskusje, czy nie wprowadzić obowiązku ubezpieczania majątku. Zdaniem Marcina Tarczyńskiego, to tylko jedno z możliwych rozwiązań. Niekoniecznie najskuteczniejsze.

     – Drugim rozwiązaniem jest edukacja ubezpieczeniowa – mówi ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Edukacja, mówiąca o tym, że ubezpieczenie w standardowej formie jest ochroną finansową przed tego typu zdarzeniami jak gradobicie, powódź, silne wiatry.

    Marcin Tarczyński zapewnia, że dzisiejsze oferty towarzystw ubezpieczeniowych są niemalże kompleksowe, tzn. tak skonstruowane, by gwarantować ochronę ubezpieczeniową praktycznie od wszystkiego.

     – Przewidują w swoich warunkach powódź, gradobicie, silne wiatry, wichury, huragany. Wszystko to plus bardziej zwyczajne ryzyka typu kradzież czy zalanie – wylicza.

    Ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń nie wyklucza, że rosnące sumy wypłacanych odszkodowań, związane z tegorocznymi ekstremami pogodowymi wpłyną na wysokość składek ubezpieczeniowych. Chociaż – jak podkreśla – konkurencja na rynku ubezpieczeń jest tak duża, że ceny powinny utrzymywać się stabilnym poziomie.

     – Pamiętajmy też o tym, że w ubezpieczeniu dobrowolnym cena nie może być dla nas podstawowym wyznacznikiem wyboru firmy – zwraca uwagę Marcin Tarczyński. – Musimy się ubezpieczyć porządnie, zapewniając sobie maksymalnie szeroki zakres ubezpieczenia. Dzisiaj za ubezpieczenie 100 tysięcy złotych majątku zapłacimy mniej więcej 100 złotych, zatem skalkulujmy sobie, czy na pewno stać nas na to, żeby nie mieć ubezpieczenia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.