Newsy

Polski rynek luksusowych nieruchomości wart jest 500 mln zł rocznie. Warszawskie lokalizacje biją kolejne rekordy

2016-01-25  |  06:30

Co roku na pierwotnym rynku nieruchomości luksusowych dochodzi do transakcji o wartości ok. 500 mln zł. Rynek wtórny może być nawet 2,5 razy większy. Najwięcej luksusowych apartamentów sprzedaje się w Warszawie. Najdroższy lokal sprzedano za 42 tys. zł za mkw. Deweloperzy planują kolejne inwestycje, ostro konkurując o najlepsze lokalizacje. Najdroższą inwestycją 2015 roku był zakup niespełna 1 ha na Woli za 143 mln zł.

Rynek luksusowych nieruchomości jest bardzo przyjemny w obserwacji. Co prawda, nie rośnie tak dynamicznie, jak całą deweloperka i lokale mieszkalne, ale co roku nam przyrasta dosyć zauważalnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Mariusz Kurzac dyrektor generalny spółki Cenatorium, analizującej dane transakcyjne z całego kraju. – Szczególnie w obszarze apartamentów, bo w przypadku domów i rezydencji dynamiczny wzrost jeszcze nie następuje.

W ostatnim roku na rynku luksusowych nieruchomości zawarto kilka interesujących transakcji. Na uwagę zasługuje przede wszystkim kupno apartamentu w Rezydencji Foksal na warszawskim Śródmieściu, gdzie za 38-metrowy lokal nabywca zapłacił 1,6 mln złotych, czyli 42 tys. zł za mkw. Jak wynika z obliczeń Cenatorium, kwota za 1 mkw. prawie wystarczyłaby na zakup 60-metrowego mieszkania w Siemianowicach Śląskich (gdzie miała miejsce najtańsza transakcja na polskim rynku nieruchomości w 2015 roku).

Przyrasta nam co roku liczba transakcji w przedziale pomiędzy 0,5 mln a 1 mln zł – to jest już 60 proc. wszystkich transakcji. Obserwujemy jednocześnie, że przedział od 1 mln do 1,5 mln zł też nam rośnie. Podobnie jest w przypadku nieruchomości pomiędzy 2 mln a 5 mln zł – informuje Mariusz Kurzac.

Jak podkreśla, ten segment nieruchomości stanowi 14 proc. rynku premium. Największe transakcje 2015 roku to sprzedaż apartamentu w budynku Metropolitan położonym w centrum Warszawy. Nowy właściciel za lokal położony na 29. piętrze zapłacił kwotę 4 mln zł. Na podobną kwotę opiewała transakcja sprzedaży 150-metrowej nieruchomości położonej przy ul. Flory w pobliżu Łazienek (cena za 1 mkw. wyniosłą odpowiednio 24,3 tys. oraz 26,2 tys.)

Mamy też przykłady ciekawych transakcji pakietowych. W Katowicach 11 lokali mieszkaniowych kupiono za 6 mln zł – dodaje dyrektor Cenatorium.

W raporcie „Rynek luksusowych nieruchomości w Polsce 2015” firmy KPMG i Reas podają, że łączna wartość transakcji zawieranych na rynku pierwotnym szacowana jest na ok. 500 mln złotych. Z kolei rynek wtórny może być 1,5 raza, a nawet 2,5 razy większy. Liczba zawieranych transakcji z roku na rok systematycznie rośnie i w najbliższym czasie powinna osiągnąć liczbę 250 rocznie (wobec ok. 200 obecnie). Z tego zdecydowaną większość stanowią zakupy apartamentów (wartość tego segmentu to 440–460 mln zł, a liczba transakcji waha się od 160 do 180 rocznie), reszta to luksusowe rezydencje.

Społeczeństwo staje się bardziej zamożne, menadżerowie w firmach więcej zarabiają. Mamy grupę przedsiębiorców, którzy są coraz bogatsi. Osoby, które się przeprowadzają do centrów miast są gotowi często zapłacić większe pieniądze za dobrą lokalizację, ostatnie piętro z pięknym widokiem – tłumaczy Kurzac.

Kwota graniczną, od jakiej lokal zaczyna być zaliczany do segmentu premium apartamentów, jest 1 mln zł. Zdecydowanym liderem w tym segmencie rynku jest Warszawa. Popyt zaczyna się pojawiać także w innych polskich miastach, przede wszystkim w Sopocie i Krakowie, a także w Poznaniu czy Wrocławiu.

Perspektywy rozwoju rynku odzwierciedlają się także w cenach, które deweloperzy skłonni są płacić za dobrze zlokalizowane działki budowlane.

Na Woli mieliśmy do czynienia z transakcją zakupy gruntu wielkości niecałego hektara za 143 mln zł – to olbrzymia kwota. Jak się przesuwamy w kierunku Centrum, bliżej ul. Żelaznej, to już mamy średnio ceny w okolicach 6 tys. zł za mkw. – informuje Kurzac.

Wyższe kwoty osiągane są w ścisłym centrum Warszawy, w okolicach Pałacu Kultury i Nauki. Ceny samych działek budowlanych dochodzą w tym miejscu do 16 tys. złotych za metr kwadratowy. Ekspert jest przy tym zdania, że potencjał dalszego wzrostu cen jest jeszcze duży.

Skoro możemy z tego rynku wycisnąć dużo, a ludzi zamożnych jest trochę więcej, to moim zdaniem chyba nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – podsumowuje.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

Handel

Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.