Newsy

PSB: Ceny materiałów budowlanych w tym roku znacząco nie wzrosną. Mogą jednak pójść w górę w przyszłym roku

2014-09-11  |  06:25
Mówi:Szymon Kwapisz
Funkcja:zastępca dyrektora ds. handlowych
Firma:filia Polskich Składów Budowlanych w Warszawie
  • MP4
  • Rosnąca liczba pozwoleń na budowę i rozpoczętych inwestycji oraz uproszczenie procedur administracyjnych powodują, że na rynku materiałów budowlanych panuje ostrożny optymizm. Mimo lekkiego ożywienia popytu w tym roku branża nie spodziewa się jednak znaczącego wzrostu cen.

    Według wstępnych danych GUS od początku roku do końca lipca wydano pozwolenia na budowę 92 237 mieszkań, czyli o blisko 16 proc. więcej niż przed rokiem (kiedy odnotowano spadek o ponad 22 proc.) Jeszcze mocniej wzrosła liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto – do 85 506, czyli o prawie 19 proc.

    Jak podkreśla Szymon Kwapisz z warszawskiej filii firmy Polskie Składy Budowlane, ożywienie w budownictwie nie przekłada się na wzrost cen materiałów budowlanych. Według PSB w sierpniu w większości kategorii nastąpiły niewielkie zmiany cen, np. narzędzia i sprzęt budowlany podrożały o 0,6 proc., chemia budowlana była tańsza o 0,8 proc., a cement i wapno – o 0,6 proc. Najmocniej wzrosły ceny farb, lakierów i tapet – o blisko 6 proc.

    W naszej ocenie ceny obecnie są bardzo niskie, najniższe od wielu lat – uważa Szymon Kwapisz. – Nie wiem, czy może być jeszcze taniej.

    Jak podkreśla, tegoroczny sezon wskazuje na pewne ożywienie, ale sprzedaż nie jest jeszcze na takim poziomie, jakiego życzyłaby sobie branża.

    Mamy środek sezonu budowlanego, więc sprzedaż jest – podkreśla Szymon Kwapisz. – Jej poziom nie jest taki, jakiego byśmy oczekiwali, bo poprzednie lata na pewno były lepsze. Rynek wskazuje jednak na pewne odbicie, dlatego mamy nadzieję, że następny rok będzie naprawdę kluczowy.

    Branża liczy na to, że w dalszym ciągu dynamicznie będzie rosła liczba wydawanych pozwoleń na budowę i zarówno firmy, jak i osoby prywatne będą rozpoczynać więcej inwestycji.

    Z drugiej strony jest wiele niewiadomych – wskazuje Kwapisz. – Nie wiemy, co będzie z kryzysem na Ukrainie ani jaki będzie on miał wpływ na wyniki w gospodarce. Kryzys na Wschodzie może być dużym kłopotem dla branży, a to będzie miało przełożenie na inne sektory, jak transport, i ogólnie na kondycję gospodarczą kraju.

    Przychody centrali PSB SA ze sprzedaży materiałów budowlanych (do sieci Grupy PSB) w sierpniu były o 2 proc. niższe niż przed rokiem oraz o 5 proc. niższe niż w lipcu. Sprzedaż po ośmiu miesiącach roku była wyższa o 14,5 proc. w ujęciu rocznym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.