Newsy

Rośnie polski rynek materiałów budowlanych

2015-08-26  |  06:40

Krajowy rynek materiałów budowlanych prężnie się rozwija i staje się coraz bardziej nowoczesny. Pod tym względem jest porównywany do dojrzałego rynku zachodnich sąsiadów. Niektóre segmenty są mniejsze niż kilkanaście lat temu, ale przyczynia się do tego rozwój technologii i nowe metody budowania.

Polski rynek materiałów budowlanych jest bardzo konkurencyjny, bo działa na nim ogromna liczba producentów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Michalak, wiceprezes ds. rozwoju w firmie Atlas. – To jest rynek bardzo podobny do rynku niemieckiego, który jest uważany za najbardziej rozwinięty, o najwyższym poziomie rozwoju technicznego. My w naturalny sposób, będąc sąsiadami Niemców i będąc w tej samej strefie klimatycznej, podążamy za nimi i to jest bardzo dobre.

Jego zdaniem rynek jest już bardzo dojrzały. Świadczyć o tym może m.in. to, że niektóre z segmentów, np. zapraw klejących do płytek ceramicznych, są mniejsze niż jeszcze kilka lat temu.

W pierwszej chwili może się wydawać dziwne to, że uważam to za pozytywne zjawisko – zastrzega Jacek Michalak. – Ale to oznacza, że współczesny wykonawca jest znacznie lepiej wyedukowany i firma w prawidłowy sposób korzystająca z materiałów. Grubość sklejenia jest zdecydowanie mniejsza niż kilka lat temu. Dzisiaj wykonawcy najpierw wyrównują ścianę właściwą zaprawą, a potem dopiero przyklejają płytkę ceramiczną na klej w technice cienkowarstwowej.

Z drugiej strony jest wiele nowych okładzin ceramicznych, które są montowane mechanicznie.

Klejów do płytek ceramicznych jest ciągle dużo, są bardzo różne w zależności od przeznaczenia – zauważa Jacek Michalak. – Ale ogólny wolumen się zmniejszył, gdyż znacznie spadła konsumpcja płytek ceramicznych.

Jak podkreśla, wykonawcy przy wyborze materiałów nie kierują się już wyłącznie ceną, mimo to wciąż są próby psucia rynku przez zaniżanie cen.

Jak wynika z ostatniego zestawienia firmy Polskie Składy Budowlane (PSB), w lipcu br. wzrosły ceny w pięciu kategoriach produktów. Najbardziej zdrożały silikaty (o 3,2 proc.), a izolacje termiczne, pokrycia i folie dachowe, rynny, drewno i materiały drewnopochodne oraz do suchej zabudowy o mniej niż 1 proc.

Według PSB w czterech grupach produktów ceny spadły, a inflacja najbardziej dotknęła izolacje wodochronne (o 1 proc. ). Mniej niż o 1 proc. potaniały gazobetony, materiały ścienne ceramiczne i produkty chemii budowlanej.

Z perspektywy spółki Atlas, jak zauważa jej wiceprezes, zarówno wielkie sieci, wielkopowierzchniowe miejsca sprzedaży, jak i małe sklepy są tak samo istotne.

Z perspektywy firmy zarówno wielkie sieci, wielkopowierzchniowe miejsca sprzedaży, jak i małe sklepy są tak samo ważne. Nie możemy dopuścić do sytuacji, kiedy będziemy mieli tylko wielkie sieci, gdyż w małych miejscowościach nie ma takich obiektów. Oba kanały się rozwijają i są potrzebne – mówi Jacek Michalak.

Według ostatnich danych GUS widać ożywienie w budownictwie. Dynamika produkcji budowlano-montażowej w lipcu wyniosła -0,1 proc., ale jeszcze w czerwcu była na poziomie -2,5 proc. w ujęciu rocznym. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym produkcja budowlano-montażowa zwiększyła się w ujęciu miesięcznym o 2,2 proc. wobec spadku o 4,2 proc. w czerwcu. Liczba rozpoczętych budów mieszkań zwiększyła się o blisko 15 proc. w porównaniu z 2014 rokiem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.