Mówi: | Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego |
W Krakowie powstaje multimedialna Światowa Aleja Gwiazd Sportu. Modele sportowców będą odwzorowane w 3D
W samym środku Krakowa wyrasta Fabryczna City, miasteczko łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi. Kompleks będzie gotowy za niecałe trzy lata. W październiku tego roku zostanie otwarta Światowa Aleja Gwiazd Sportu – multimedialny projekt, który jest ważną częścią całego przedsięwzięcia. Znajdą się w niej postaci 18 najwybitniejszych sportowców. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku i wchodzić w interakcje z odwiedzającymi. Aleja ma być nowym gorącym punktem turystycznym na mapie Krakowa i sposobem na uczczenie 100-lecia Polskiego Ruchu Olimpijskiego.
– Kompleks Fabryczna City będzie dużym przedsięwzięciem. W tym roku, w 100-letnią rocznicę Polskiego Ruchu Olimpijskiego, rozpoczniemy realizację tego projektu od Światowej Alei Gwiazd Sportu. Cała inwestycja zostanie zrealizowana maksymalnie w trzy lata – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.
Nowoczesne miasto w mieście – kompleks Fabryczna City – ma powstać na terenie historycznego kompleksu przemysłowego z lat 20. ubiegłego wieku, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu działała destylarnia Państwowej Wytwórni Wódek nr 11, a później – Polmosu. Za niecałe trzy lata wokół zabytkowych ceglanych budynków wyrośnie miasteczko, łączące funkcje biznesowe z usługowo-handlowymi.
Jego atutem będzie świetna lokalizacja – Fabryczna City powstaje w samym śródmieściu Krakowa, w odległości kilku minut spacerem od Rynku i Dworca Głównego, obok najważniejszych węzłów komunikacyjnych. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. biura (Fabryczna Office Park), sklepy, kawiarnie, bary i restauracje, strefa fitness, basen, korty tenisowe, przedszkole i plac zabaw oraz pojemny parking. Pierwsze etapy kompleksu zostaną oddane do użytku wcześniej, w połowie tego roku.
Światowa Aleja Gwiazd Sportu, która jest ważną częścią całego przedsięwzięcia, to unikatowy projekt w skali europejskiej.
– Z reguły aleje gwiazd sportu sprowadzają się do odcisku stopy czy ręki. My postanowiliśmy pójść w innym kierunku. W Alei znajdą się postaci w skali 1:1 i nagrania ich głosu. Ma to zainteresować międzypokoleniowo wszystkich miłośników sportu. Starsi kibice będą rozpoznawali osoby, które mają ogromne zasługi dla Polskiego Ruchu Olimpijskiego. Młodsi – poprzez możliwość bezpośredniej interakcji – też zainteresują się środowiskiem olimpijczyków – mówi Janusz Kozioł.
W Światowej Alei Gwiazd Sportu znajdą się postaci 18 najwybitniejszych sportowców z całego świata, niezależnie od dyscypliny. Ich sylwetki zostaną odwzorowane w trójwymiarowym modelu 3D, w skali 1:1 – tak aby każdy odwiedzający mógł się spotkać ze swoim idolem twarzą w twarz. Każdy ze sportowców będzie się witać w swoim ojczystym języku, co ma pokazać, że sport nie ma granic. Figury naturalnych rozmiarów zostaną też wyposażone w multimedialne rozwiązania, które pozwolą na interakcję z odwiedzającymi.
– To połączenie technologii i sportu. My te postaci skanujemy, dzięki czemu powstaje bardzo szczegółowa rzeźba, następnie ten skan jest opracowywany przez naszego partnera technologicznego. Dodatkowo dołączamy multimedia i nowe technologie, pozwalające na interakcję z otoczeniem. To nie będzie zwykła figura, ona będzie cały czas żyła. Co ważne, nie ograniczamy się tylko do współczesnych sportowców. Technologia pozwala nam odtworzyć też wizerunki osób, których już z nami nie ma – mówi Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.
Multimedialny projekt został objęty patronatem przez miasto Kraków oraz Polski Komitet Olimpijski. Cały zysk z wynajmu przestrzeni, na której znajdować się będzie Światowa Aleja Gwiazd Sportu, zostanie przekazany na cele charytatywne. O tym, jaki cel wesprzeć, każdorazowo zdecyduje kapituła, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele miasta, PKOl-u i Fundacji Kibica.
– Światowa Aleja Gwiazd Sportu będzie wspaniałą możliwością promowania sportu i największych gwiazd polskiego sportu. Chcemy dotrzeć do świadomości nie tylko do mieszkańców Krakowa, lecz także wszystkich Polaków, pokazać, jak potężny był i jest polski sport, z jakimi sukcesami jest związany, ale też jak ciężką pracę muszą wykonać sportowcy, żeby osiągać takie wyniki – mówi Adam Krzesiński, sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Pierwszym sportowcem, którego wizerunek znajdzie się w Światowej Alei Gwiazd Sportu, będzie Robert Korzeniowski – lekkoatleta, czterokrotny mistrz olimpijski, trzykrotny mistrz świata i dwukrotny mistrz Europy. Sylwetki kolejnych sportowców, którzy trafią do alei, wyłoni w nadchodzących miesiącach specjalna kapituła.
– Nie wyobrażam sobie, żeby zabrakło wśród nich Ireny Szewińskiej. To była najwybitniejsza polska sportsmenka, gwiazda sportu światowego – mówi Adam Krzesiński.
– Jestem zaszczycony, że zostałem zaproszony do tej inicjatywy. Uważam, że ma ona ogromną siłę edukacyjną, walor historyczny. Dzisiaj młodzież lubi wszystkiego dotknąć, spróbować, lepiej rozumie takie inicjatywy. Figury tworzone z wykorzystaniem nowej technologii pozwalają nam, sportowcom, zaistnieć w wymiarze naturalnym. Miejsce i czas również są bardzo szczególne, 100-lecie powstania Komitetu Olimpijskiego właśnie w Krakowie – mówi multimedalista i olimpijczyk Robert Korzeniowski.
Aleja Gwiazd ma być nowym gorącym punktem na turystycznej mapie Krakowa, który rokrocznie odwiedza około 13 mln turystów z całego świata.
– Powstaje na trasie do Tauron Areny, czyli największej areny sportowej w Polsce. Myślę, że ten ciąg będzie interesujący zarówno dla kibiców, jak i dla turystów, którzy wybierają się do Tauron Areny na imprezy sportowe czy muzyczne, a po drodze będą mieć możliwość kontaktu z wybitnymi sportowcami –mówi Janusz Kozioł, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. sportu.
– Aleja Gwiazd ma pomóc w promocji miasta i w przyciągnięciu do niego turystów, stworzyć w Krakowie nowy punkt wycieczek, ale i miejsce, gdzie mieszkańcy będą mogli spędzać czas – dodaje Bartosz Kwiatkowski, prezes Fundacji Kibica.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-09: Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.