Mówi: | Łukasz Jędrychowski |
Funkcja: | ekspert ds. nieruchomości komercyjnych |
Firma: | Nuvalu Polska |
Warszawski rynek powierzchni biurowej atrakcyjny dla najemców. W niektórych lokalizacjach czynsze mogą spaść poniżej 10 euro za mkw.
Najemcy powierzchni biurowych w Warszawie mogą liczyć na dalsze obniżki czynszów, nawet do poziomu poniżej 10 euro za metr kwadratowy. Na rynku w stolicy panuje duża nadpodaż, która będzie wpływała na obniżanie czynszów jeszcze przez kolejne 3-4 lata. Warszawa wyróżnia się na tym tle spośród innych europejskich stolic, gdzie najemcom znacznie trudniej znaleźć lokal.
– Możemy spodziewać się przebijania poziomów, które bardzo dawno nie były notowane na rynku w Warszawie. To zależy od lokalizacji, ale myślę, że w tych najtańszych najemcy mogą już znaleźć biura na pewno poniżej 10 euro za 1 mkw. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jędrychowski, ekspert ds. nieruchomości komercyjnych w Nuvalu Polska.
Jędrychowski podkreśla, że warszawski rynek powierzchni biurowych jest zdecydowanie rynkiem najemcy. Od dwóch lat rosnąca podaż wpływa na obniżkę czynszów, przez co są one coraz niższe. Jak podkreśla ekspert, już teraz na podstawie planów inwestycyjnych deweloperów można przewidzieć, że nadpodaż utrzyma się na rynku przez kolejne 3-4 lata. Dlatego najemcy mogą liczyć na dalsze spadki.
Taka sytuacja jest wyjątkowa na tle innych rynków europejskich. Jak podkreśla Jędrychowski, najemcy w stolicach Europy Zachodniej nie mogą liczyć na tak korzystne warunki.
Obecnie w centrum miasta najemcy płacą 22-23 euro za metr kwadratowy. Taniej jest w okolicach rond Daszyńskiego i ONZ, gdzie powstaje wiele nowych inwestycji, oraz na Służewcu. O nadpodaży, poza spadającymi czynszami, świadczy też wysoki odsetek pustostanów w Warszawie. W tej chwili wynosi on ok. 14 proc., podczas gdy średnia w największych miastach w Unii nie przekracza 10 proc.
– Ten odsetek dynamicznie rósł przez ostatnie dwa lata i będzie jeszcze rósł ze względu na to, że podaż nowych inwestycji jest bardzo duża i cały czas rośnie – podkreśla Jędrychowski. – Wiemy, ile biurowców jest planowanych na kolejne trzy lata. Myślę, że najemcy będą mieli bardzo dobre lata na negocjowanie starych umów i szukanie nowych powierzchni w wyższym standardzie za tę samą cenę.
Jak podkreśla Jędrychowski, najemcy do tej pory wybierali najczęściej powierzchnie biurowe albo w ścisłym centrum Warszawy, albo na Służewcu. Ta pierwsza dzielnica jest popularna wśród kancelarii i firm consultingowych, które m.in. ze względów prestiżowych wybierają Śródmieście.
Biurowce powstały też na całej długości Alei Jerozolimskich. Dzięki otwarciu drugiej linii metra powstaje nowa dzielnica biznesowa na Woli. Jak podkreśla Jędrychowski, najemcy mogą tam liczyć na czynsze nieznacznie tylko wyższe niż na Służewcu.
– Ta dzielnica jest dużo bliżej niż Służewiec, jest metro, lepsza komunikacja. Natomiast stawki czynszu są porównywalne bądź tylko nieznacznie wyższe – podkreśla Jędrychowski.
Na koniec ubiegłego roku w Warszawie było ok. 4,4 mln mkw. powierzchni biurowej. W ciągu 12 miesięcy trafiło na rynek ponad 276 tys. mkw., a w budowie jest ponad 786 tys. mkw.
Czytaj także
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.