Newsy

Wiceprezes Skanska: nie ma sytuacji kryzysowej na rynku nieruchomości. Sprzedajemy prawie tyle samo, co wcześniej

2012-10-26  |  06:05
Mówi:Michał Melaniuk
Funkcja:wiceprezes
Firma:Skanska Residential Development Poland
  • MP4

     – Sytuacja jest trudna, ale nie nazwałbym jej jeszcze sytuacją kryzysową. W Warszawie, gdzie budujemy swój pierwszy projekt, Park Ostrobramska, w dalszym ciągu sprzedaje się kwartalnie około 2,5 tysiąca mieszkań. To mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich kwartałach – mówi Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland. Mimo że w innych miastach nie jest już tak dobrze i sprzedaż mieszkań spada, z optymismem patrzy na to, co dzieje się na rynku.

    Z danych firmy doradczej redNet Property Group wynika, że na głównych rynkach zalicza się do nich Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Trójmiasto i Katowice firmy oferują już teraz ok. 54,7 tys. mieszkań. Do końca roku ma ich przybyć 14,4 tys. To oznacza, że rynek mieszkaniowy już jest bardzo nasycony. Kupców jednak brakuje.

     – Sądzę, że jest to normalny cykl koniunkturalny, który co jakiś czas powoduje pewne obniżenie ilości sprzedanych mieszkań. Ale my patrzymy optymistycznie na rynek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Melaniuk, wiceprezes Skanska Residential Development Poland Michał Melaniuk.

    Rekordowa podaż mieszkań na rynku pierwotnym nie pozostaje bez wpływu na ceny za metr kwadratowy. Przy ograniczonym popycie, konkurując o nowych klientów, deweloperzy proponują duże obniżki. Jednak, zdaniem wiceprezesa Skanska, w przypadku dobrych lokalizacji i ciekawych inwestycji jest ona nadal w miarę stabilna. I podobnie ma być w kolejnych miesiącach.

     – Widzimy, że dobre mieszkania, które będą mieszkaniami funkcjonalnymi, energooszczędnymi będą cieszyły się dużym powodzeniem. I ich cena nie będzie spadała. Być może też nie będzie rosła bardzo szybko, ale to będzie taki bardzo dobry kompromis: klient będzie mógł kupić coś bardzo wysokiej jakości za niewygórowaną cenę – przekonuje wiceprezes spółki.

    Firmy budowlane zarabiają na czysto średnio 1,3 tys. zł na każdym metrze mieszkania, jak wynika z wyliczeń REAS na zlecenie Wealth Solutions-Inwestycje Ziemskie. Uzyskiwane przez nich marże – średnio 17 proc. są wciąż wyższe od średniej europejskiej, która wynosi 15 proc. Branża spodziewa się jednak, że będą one spadać.

    Deweloperzy pokładają za to duże nadzieje w przygotowywanych programach dopłat do kredytów, które mogą w określonych przypadkach i określonym grupom ułatwić zaciągnięcie pożyczki na zakup domu lub mieszkania.

     – Będziemy mieli od nowego roku program dopłat, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Jesteśmy przygotowani, żeby nasze projekty oferowały mieszkania, które są energooszczędne, które będą spełniały kryteria, tak, żeby nasi klienci mogli tego typu dopłaty otrzymywać – dodaje Michał Melaniuk.

    Program wsparcia na zakup energooszczędnych mieszkań potrwać ma pięć lat. Kwota, którą dysponuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ten cel to 300 mln zł.

    Rynek budownictwa mieszkaniowego to nie jedyny, który firma chce rozwijać. Od marca br. buduje energooszczędny biurowiec w Łodzi, a kilka dni temu poinformowała o wmurowaniu kamienia węgielnego we Wrocławiu pod nowoczesny biurowiec Green Day, który także będzie zawierał rozwiązania minimalizujące jego wpływ na środowisko, np. do jego schładzania będzie wykorzystywane powietrze z zewnątrz, a ciepło z biur do ogrzewania garażu.

     – Ceny energii prawdopodobnie będą tylko rosły, raczej nie możemy się spodziewać spadków i musimy wyjść temu naprzeciw. Mamy wiele lat doświadczeń w krajach skandynawskich. Tam chociażby ze względu na warunki atmosferyczne, energooszczędność, oszczędność ciepła, prądu jest bardzo istotna. Chcemy to przekładać na rynek polski – deklaruje Michał Melaniuk.

    W ramach najnowszego projektu Park Ostrobramska deweloper chce wybudować 1,6 tys. mieszkań. Inwestycja na Pradze  będąca debiutem Skanska Residential Development Poland (należy do firmy Skanska)  może być prowadzona nawet przez 10 lat.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.