Mówi: | Sławomir Zawadzki, prezes zarządu Banku Pocztowego Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży, marketingu i pionu ochrony |
Funkcja: | Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe |
Obsługa gotówki w gospodarce kosztuje 17 mld zł. Bank Pocztowy i Poczta Polska chcą upowszechnić płatności bezgotówkowe
W Polsce wciąż dominuje gotówka – w ten sposób przeprowadzanych jest nawet 90 proc. transakcji. To jednak kosztowne. Szacunki mówią o tym, że nawet 1 proc. PKB, czyli 17 mld zł. W rozpowszechnianie obrotu bezgotówkowego angażuje się także Poczta Polska i Bank Pocztowy. Od maja oferują klientom wspólną kartę płatniczą z funkcją zbliżeniową i zwrotu gotówki. To element długofalowej strategii unowocześniania usług – wkrótce będzie można płacić kartą za przesyłki kurierskie.
– Uruchomienie wspólnej karty płatniczej jest symbolicznym rozpoczęciem realizacji nowej Strategii Rozwoju Banku Pocztowego, nad którą kończymy obecnie prace, oraz potwierdzeniem faktu, że wspólnie chcemy i możemy się stać sprawnym narzędziem w realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, w tym budowy Polski Cyfrowej, najbliżej obywateli, w lokalnej Polsce, na każdej poczcie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sławomir Zawadzki, prezes zarządu Banku Pocztowego.
Nowa karta Mastercard, oferowana przez Bank Pocztowy i Pocztę Polską, to kolejna inicjatywa na rzecz zwiększania obrotu bezgotówkowego. Wcześniej Poczta udostępniła w swoich placówkach 8 tys. terminali płatniczych. Liczba transakcji kartowych przekroczyła 3 mln.
– Nowa oferta ma być elementem budowy lojalnych, długotrwałych relacji ze wspólnymi klientami Banku Pocztowego i Poczty Polskiej – mówi o nowej ofercie obu spółek Sławomir Zawadzki. – Nowoczesna bankowość pocztowa to obecność usług finansowych w całej sieci Poczty Polskiej, a nie bank na poczcie w wąskim zakresie. Bank Pocztowy powinien się stać kręgosłupem usług finansowych Poczty Polskiej po to, by były one coraz bardziej nowoczesne, ponieważ Poczta Polska jest największą instytucją usługową w Polsce.
Ze względu na skalę działalności Poczty Polskiej, której sieć oddziałów liczy 4600 placówek własnych oraz ok. 2600 agencyjnych, i która zatrudnia 80 tys. pracowników, nowoczesne technologie wprowadzane przez tę instytucję będą miały widoczny wpływ na stopień digitalizacji rynku, a we współpracy z Bankiem Pocztowym – także rynku usług finansowych. Grupa Poczty Polskiej podpisała wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze cyfryzacji państwa.
– Potencjał Grupy Poczty Polskiej naszym zdaniem nie był do tej pory wykorzystany – mówi Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – W tej chwili mamy pierwsze duże wspólne przedsięwzięcie. Cieszę się, że Poczta z Bankiem przedstawia ofertę, która wpisuje się w naszą politykę cyfryzacji państwa, ale jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo obrotu pieniądza.
Sławomir Zawadzki zaznacza, że w Poczta Polska i Bank Pocztowy są jedynymi instytucjami, które mogą być najbliżej obywatela w czasach, w których inne banki komercyjne pod presją wyników zmniejszają liczbę placówek stacjonarnych. Tylko w 2016 roku zniknęło ich z polskiego rynku ok. 800.
To istotna usługa dla tych klientów, którym zależy na obsłudze w oddziale. Jest ich wciąż wcale niemało. Z badań dr hab. Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że konto internetowe ma 69 proc. mających konto bankowe. Niemal co trzeci musi więc załatwiać sprawy finansowe w banku. W dodatku spośród posiadaczy kont internetowych 16 proc. pozostaje nieaktywna. Nawet spośród tych, którzy korzystają z konta internetowego, 8 proc. przyznaje się, że częściej kontaktuje się jednak z bankiem osobiście.
– Również klienci Poczty Polskiej oczekują takich usług, jak karty płatnicze, usług mobilnych, dostępności usług przez internet. Chcą, żeby Poczta się zmieniała i przekazywała informacje o przesyłkach, listach poleconych, żeby realizowała coraz bardziej nowoczesne usługi cyfrowe – mówi prezes Banku Pocztowego. – To robi Poczta, to robi Bank Pocztowy również jeśli chodzi o profil usług finansowych, tworząc nową bankowość mobilną EnveloBank. Przygotowujemy się do nowoczesnej strategii.
Poczta Polska i Bank Pocztowy planują dalsze działania, które mają zachęcić klientów do płacenia kartą czy przez internet, jak przy wspomnianym projekcie Envelo.
– W niedalekiej przyszłości również wprowadzimy możliwość płacenia kartą za odbiór przesyłek wysyłanych ze sklepów internetowych – zapowiada Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży, marketingu i pionu ochrony.
Z badań Dominiki Maison wynika, że o ile w 2013 roku często płaciło kartą 64 proc. jej użytkowników, to już w 2016 roku odsetek ten wzrósł do 74 proc. Także o 10 pkt proc. zwiększył się udział osób korzystających ze zbliżeniowej funkcji kart. W ubiegłym roku wynosił on 66 proc.
– Najnowsze badania firmy badawczej Maison & Partners wskazują, że 61 proc. Polaków chciałoby płacić bezgotówkowo wszędzie, w każdym sklepie czy punkcie usługowym, bez wyjątku. To zasługa m.in. płatności zbliżeniowych, które są w naszym kraju niesłychanie popularne. Polacy zauważyli, że ta technologia skraca kolejki, przyspiesza płatność – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. – Myślę, że obszar edukacji, przekonywania do płatności bezgotówkowej, jest cały czas bardzo ważny i nad tym wszyscy powinniśmy pracować.
Czytaj także
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-09-27: MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-27: Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.