Mówi: | Ewa Rutczyńska-Jamróz |
Funkcja: | Menedżer |
Firma: | Deloitte |
Energooszczędne firmy mogą starać się o pieniądze na inwestycje
Ponad 170 mln złotych trafi do przedsiębiorców, którzy będą chcieli zainwestować w energooszczędność swojej firmy. Środki finansowe będą przyznawane w ramach programu „Efektywne wykorzystanie energii” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na poziomie 70 proc. kosztów audytów energetycznych oraz pożyczkę w wysokości 2/3 kosztów inwestycji, które pozwolą na większą oszczędność energii w firmach.
Ewa Rutczyńska-Jamróz z firmy Deloitte jest przekonana, że program ten to doskonała okazja do przeprowadzenia koniecznych inwestycji w systemy energetyczne firmy.
– Przedsiębiorcy coraz większą uwagę zwracają na dążenie do zwiększenia efektywności energetycznej, co jest też związane ze strategią Europa 2020. Coraz bardziej myśli się proekologicznie. W niektórych branżach już teraz przedsiębiorcy przewidują audyty energetyczne i inwestycje służące wdrożeniu ich wyników – mówi Ewa Rutczyńska-Jamróz. – Myślę więc, że jest to doskonała okazja, żeby zoptymalizować koszty, które i tak przedsiębiorcy ponoszą.
Wnioski można już składać do NFOŚiGW. Nabór wniosków o dofinansowania potrwa do 31 października tego roku, natomiast w przypadku pożyczek na inwestycje – do 28 września.
Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy, których przeciętne zużycie energii końcowej w ubiegłym roku wyniosło co najmniej 20 tysięcy megawatogodzin.
– W poprzedniej edycji konkursu poziom wejścia do tego programu ustalony był na wysokości 50 tysięcy megawatogodzin. Teraz zostało to obniżone do 20 tysięcy, natomiast wciąż jest to dosyć duża wielkość – mówi Agencji Informacyjnej Newseria menedżer w Deloitte.
To jedyne kryterium w konkursie. Dostęp do programu mają zarówno małe, jak i duże firmy z każdego sektora.
– Myślę, że szczególnie będzie się to cieszyć popularnością w takich branżach jak chemiczna, hutnicza czy papiernicza, gdzie zużycie energii jest bardzo wysokie – prognozuje Rutczyńska-Jamróz.
Jak podkreśla ekspertka, efektywność energetyczna przedsiębiorstw w Polsce jest trzy razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach i dwa razy niższa niż średnia w UE.
Czytaj także
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.