Newsy

Najbardziej ekologiczny biurowiec Europy Środkowo-Wschodniej stanie w Warszawie

2013-07-18  |  06:40
Mówi:Devin Saylor
Funkcja:dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju
Firma:Skanska Commercial Development Europe
  • MP4
  • Aktualizacja 12:08

    Powstający przy al. Jana Pawła II w Warszawie biurowiec Atrium 1 będzie najbardziej "zielonym" budynkiem biurowym w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej. Budująca obiekt Skanska podkreśla, że oszczędności dla najemców sięgną blisko 80 tys. złotych rocznie za każdy tysiąc metrów kwadratowych. 

     – Zmniejszyliśmy zużycie energii o 55 proc., zużycie wody pitnej o 70 proc., do końca budowy się poddamy recyklingowi co najmniej 85 proc. odpadów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Skanska Commercial Development Europe.

    Skanska jest w trakcie wykańczania budynku do stanu surowego. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do Atrium 1 pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Do nowego budynku przeniesie się także Skanska.

    Saylor podkreśla, że dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom najemcy powierzchni w Atrium 1 będą mogli zaoszczędzić prawie 80 zł rocznie za każdy metr kwadratowy. Jednak według niej jeszcze więcej zyskają pracownicy, którym będzie się lepiej pracować dzięki zielonym technologiom.

     – Badania pokazują, że użytkownicy budynków są największymi beneficjentami zielonych technologii. Firmy wydają 65-80 proc. swoich kosztów operacyjnych na wynagrodzenia i benefity dla pracowników, więc nawet 1-proc. wzrost w produktywności użytkowników budynku i zmniejszona liczba dni na zwolnieniach chorobowych to wielkie korzyści dla najemców – zaznacza Saylor.

    Rozwiązania zastosowane w Atrium 1 są wzorowane na technologiach szwedzkich, skąd pochodzi Skanska. Na szeroką skalę zastosowane będą panele fotowoltaiczne, czyli popularne ogniwa słoneczne, jak i technologia free-coolingu, czyli wykorzystywanie temperatur zewnętrznych do chłodzenia wody i powietrza. 

     – Atrium 1 będzie najbardziej zielonym budynkiem w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Devin Saylor.

    Celem dewelopera jest tzw. zerowa produkcja netto, czyli m.in. całkowity recykling odpadów oraz wody, a także korzystanie z energii pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych.

    Skanska pracuje obecnie w Polsce nad siedmioma kompleksami biurowymi. Są one na różnych etapach planowania i budowy, jednak jak podkreśla Saylor, we wszystkich zastosowano zielone technologie. Dodaje, że zgodnie z wartościami Skanska obiekty powinny być nie tylko ekologiczne, ale także być przyjazna dla ich użytkowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.