Mówi: | Jan Rączka |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki |
NFOŚiGW: 340 mln zł na wsparcie inteligentnych sieci energetycznych
Wsparcie finansowe ma wprowadzić rozwiązania ułatwiające kontrolowanie bieżącego zużycia energii i zmniejszenie kosztów - również środowiskowych. Fundusz liczy, że w całej Polsce powstawać będą sieci energetyczne niskoemisyjne oraz instrumenty do ich monitoringu i opomiarowania.
- Energia nie będzie droższa z tego powodu. Dzięki temu, że ten system będzie nowocześniejszy, odbiorcy będą mogli optymalizować swoje rachunki, oszczędzać czy przesuwać popyt z tych godzin, kiedy energia będzie droższa, na te, kiedy jest tańsza - tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jan Rączka, prezes NFOŚiGW.
- Beneficjentami wsparcia mogą być przedsiębiorstwa energetyczne, przedsiębiorstwa zajmujące się energetyką, samorządy, placówki naukowe, uniwersytety - mówi Jan Rączka, prezes NFOŚiGW.
Projekt będzie realizowany w latach 2013-2018. Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, w programie nie będzie stosowane kryterium efektywności kosztowej, a efekt ekologiczny i gotowość realizacyjna przedsięwzięcia.
Inteligentne sieci energetyczne pozwolą m.in. na ustalenie dynamicznych taryf tak, by odciążyć sieć w godzinach, kiedy pobiera się z niej najwięcej energii. Ma to zmniejszyć prawdopodobieństwo przekroczenia rezerwy mocy. Pilotażowy program jest już realizowany np. w Kaliszu, gdzie instalowane są inteligentne liczniki. Ma to doprowadzić do zmniejszenia zużycia energii o nawet 9 proc.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-05-16: Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.