Newsy

Przedsiębiorcy próbują obniżyć rachunki za prąd. Zużycie energii o połowę spada im tylko dzięki wymianie oświetlenia

2014-12-03  |  06:30

Ceny energii w kolejnych latach będą rosły, wraz ze wzrostem zapotrzebowania na jej zużycie – wynika z szacunków różnych firm i instytucji. To skłania przedsiębiorców do szukania oszczędności. Pomóc może nie tylko zmiana dostawcy na tańszego, lecz także wdrażanie rozwiązań, które pozwolą ograniczyć zużycie prądu.

Jak podkreślają przedstawiciele spółki Elektromont, ceny energii w Polsce należą do najwyższych w Europie. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na energię będą w dalszym ciągu szły w górę. Prognozy różnych firm i instytucji mówią o kilkuprocentowym wzroście rocznie.

Dlatego przedsiębiorcy szukają możliwości oszczędzania – ich świadomość w tym zakresie jest coraz większa.

Należy się zastanowić nad tym, czy nie wymienić źródeł światła. W perspektywie ponad 3 lat opłaca się zastosować oświetlenie wykorzystujące oprawy LED-owe. Musimy także zastanowić się nad instalacjami sterującymi tym oświetlenie, by dopasować je do warunków panujących na zewnątrz – wyjaśnia Jerzy Rymarowicz, wiceprezes zarządu Elektromont, spółki zajmującej się kompleksowymi usługami w zakresie instalacji elektrycznych. 

Tylko regulacja oświetlenia uwzględniająca zmiany światła dziennego może dać oszczędność ponad 30 procent, wykorzystanie czujników ruchu może pozwolić na redukcję zużycia energii o 40 procent. Zastosowanie obu tych urządzeń pomoże zredukować pobór energii nawet o 50 procent. Jeśli dodatkowo sterowanie zegarowe, uzależnione od światła dziennego, przedsiębiorca połączy z działaniem żaluzji, ogrzewania, klimatyzacji czy wentylacji, oszczędności będą jeszcze większe.

Mamy sporo przykładów, choćby z rynku niemieckiego, na którym inwestorzy chcą to dzielić oświetlenie na sekcje, uzależniać je od oświetlenia zewnętrznego. Chcą sterować nim z zewnątrz, zdalnie, za pomocą telefonu – mówi Rymarowicz. – Możliwości oszczędzania jest wiele.

Dobrym sposobem jest też wymiana wyposażenia na bardziej efektywne energetycznie. Wymiana lodówki dla pracowników na model klasy energetycznej A++ pozwoli zaoszczędzić rocznie 55 procent energii.

Wśród innych przykładów firma Elektromont wymienia takie rozwiązania, jak montowanie kurtyn nocnych, które pozwolą zaoszczędzić energię np. w nocy, modernizacja systemów napędowych lub ich wymiana na silniki o podwyższonej sprawności. W zakładach produkcyjnych oszczędność w ciągu roku na jednym urządzeniu może sięgnąć 700 złotych. Jeśli wykorzystywanych jest więcej takich urządzeń, to firma może na tej operacji zaoszczędzić do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Jak podkreśla Rymarowicz, wdrażanie nowoczesnych rozwiązań wiąże się z określonymi kosztami, jednak poczynione oszczędności dość szybko się zwracają.

Na podstawie analiz, które przeprowadzamy dla naszych inwestorów, możemy śmiało powiedzieć, że jeśli zastosujemy oświetlenie LED-owe, przy założeniu, że zakład pracuje w systemie trzyzmianowym, czyli oświetlenie świeci się cały czas, to stopa zwrotu zamyka się w trzech latach. Natomiast w przypadku kompensacji mocy biernej może się to zwrócić nawet po trzech miesiącach – wyjaśnia ekspert.

Jego zdaniem oszczędzanie energii najlepiej zacząć od analizy taryfy obowiązującej u dostawcy, z którego usług firma korzysta. Może się okazać, że na rynku dostępne są o wiele bardziej atrakcyjne oferty. Równie ważne jest ustalenie potrzeb i rozkładu zużycia energii, w czym pomóc może profesjonalny audyt.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.