Mówi: | Wiktoria Baranowska |
Funkcja: | dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji |
Firma: | ORLEN Asfalt |
Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
Asfalt może być traktowany jako surowiec o właściwościach przyjaznych środowisku, bo nawierzchnie dróg można poddać w 100 proc. recyklingowi – podkreślają eksperci ORLEN Asfalt. Spółka od kilku lat rozwija technologie, które wspierają ograniczenie wpływu sektora budownictwa drogowego na środowisko. Chodzi nie tylko o możliwość ponownego przetworzenia materiału, ale także ograniczenie zużycia energii. Eksperci spodziewają się, że w związku z wprowadzeniem unijnego Zielonego Ładu coraz więcej przetargów będzie zawierać wymogi co do stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów.
– Wykorzystanie asfaltu jest bardzo powszechne w inwestycjach infrastrukturalnych ze względu na to, że asfalt jest produktem pozwalającym na szereg różnorodnych optymalizacji. Jest stosowany przede wszystkim do budowy nawierzchni drogowych, jednakże może być stosowany z powodzeniem także na obiektach mostowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wiktoria Baranowska, dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Technologie asfaltowe w kontekście ekologii mają bardzo duże znaczenie ze względu na to, że nawierzchnie asfaltowe mogą być poddawane w 100 proc. recyklingowi.
Spółka od kilku lat rozwija technologie asfaltowe, które będą wspierać dekarbonizację budownictwa drogowego.
– Aktualnie mamy do dyspozycji specjalne asfalty do zastosowań w mieszankach mineralno-asfaltowych z granulatem asfaltowym, który pochodzi z recyklingu starych nawierzchni. Dysponujemy także szeroką gamą produktów WMA [warm mix asphalt – red.], które umożliwiają ograniczenie zużycia energii, jak również emisji szkodliwych związków podczas produkcji czy też wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych w konstrukcję nawierzchni drogowej – mówi Wiktoria Baranowska.
Jak wynika z badań przytoczonych przez ekspertkę podczas czerwcowego Kongresu Infrastruktury Polskiej, niemal połowa projektantów dróg pytanych o technologie asfaltowe deklaruje, że do budowy nowej drogi rekomendowało inwestorowi zastosowanie destruktu asfaltowego pochodzącego z recyklingu starych nawierzchni do budowy nowych.
– Stare nawierzchnie asfaltowe często poddawane są recyklingowi, który polega na frezowaniu warstw asfaltowych. W ten sposób pozyskujemy granulat asfaltowy, który może być następnie wykorzystany do budowy nowych dróg – mówi dyrektorka Biura Badań, Rozwoju i Innowacji w ORLEN Asfalt. – Stosowanie granulatu ułatwiają nasze specjalne asfalty, które zawierają w swoim składzie tzw. rejuwenator, środek odświeżający. Pozwala on przywrócić pierwotne właściwości asfaltu, który znajdował się w granulacie i w ten sposób zapewnić odpowiednią jakość dróg.
Obecnie stosowane technologie nie kończą jednak prac nad technologiami asfaltowymi, które ograniczają oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko.
– Rozwijamy także gamę tzw. asfaltów ekologicznych, które przyczynią się do ograniczenia emisji szkodliwych związków, które znajdują się w powietrzu. Są to głównie tlenki azotu, jak również benzo(a)piren, lotne związki organiczne i inne. Projekt ten zakłada wykorzystanie różnego rodzaju fotokatalizatorów, które będą redukowały te zanieczyszczenia – wyjaśnia Wiktoria Baranowska.
W ofercie spółki można znaleźć również asfalty modyfikowane oraz wysoko modyfikowane, których zastosowanie pozwala na wydłużenie cyklu życia drogi.
– Są to lepiszcza asfaltowe, które w swoim składzie zawierają polimery wpływające na poprawę ich właściwości. Wówczas w asfalcie tworzy się sieć polimerowa, która stanowi swoiste zbrojenie nadające asfaltom ponadstandardowe właściwości w zakresie odporności na koleinowanie mieszanki mineralno-asfaltowej oraz spękania niskotemperaturowe, z którymi mamy do czynienia głównie zimą, jak również w zakresie wydłużenia cyklu życia nawierzchni drogowych – mówi ekspertka.
Jak podkreśla, ekologiczne rozwiązania w obszarze asfaltów są w Polsce rozwijane, wdrażane w rafineriach i możliwe do zastosowania na drogach. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziś projektant, inwestor lub ewentualnie wykonawca drogi. W ocenie ekspertów w przetargach, które będą ogłaszane w niedalekiej przyszłości, coraz mocniej będzie akcentowany wymóg stosowania rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko. To oznacza jak największe wykorzystanie materiałów z recyklingu, stosowanie produktów obniżających ślad węglowy czy wydłużanie cyklu życia nawierzchni. Konieczność dekarbonizacji i ograniczania wpływu na środowisko jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed branżą budownictwa drogowego.
Czytaj także
- 2025-08-05: KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-31: Europosłanki PiS: Pakt dla czystego przemysłu niesie ze sobą ideologię klimatyzmu. Może pogłębić utratę konkurencyjności
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.