Newsy

Od dziś kolejne e-deklaracje bez e-podpisu

2012-10-01  |  06:45
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:Kierownik zespołu analiz podatkowych
Firma:Tax Care
  • MP4

    Dziś wchodzą w życie kolejne ułatwienia przy rozliczaniu się z fiskusem. Płatnicy podatku VAT nie będą musieli udawać się do urzędu skarbowego, by złożyć deklarację, a będą mogli to zrobić przez internet i bez e-podpisu. Nowe rozporządzenie Ministerstwa Finansów umożliwia również składanie e-deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilno-prawnych.

    Do tej pory możliwość złożenia deklaracji bez konieczności wizyt w urzędzie skarbowym była dostępna przede wszystkim dla podatników PIT. Teraz przez internet można wysyłać także najczęściej składane deklaracje za podatek VAT. Chodzi o formularze VAT-7, VAT-7K, VAT-7D.

     – Z tego uproszczenia będą mogły skorzystać tylko osoby fizyczne. Natomiast jeśli to jest jakaś jednostka organizacyjna np. spółka, to w dalszym ciągu będzie konieczny kwalifikowany podpis elektroniczny do przesłania tych formularzy – podkreśla Katarzyna Rola-Stężycka, kierownik zespołu analiz podatkowych w Tax Care.

    Ułatwienie to może dotyczyć około 80 proc. z ponad 1,6 mln podatników zobowiązanych do opłacania podatku od towarów i usług. Dokładną liczbę trudno jest jednak oszacować.

     – Jak wynika z uzasadnienia tego projektu, około 1,2 mln osób to właśnie osoby fizyczne, które są podatnikami VAT. Tylko pamiętajmy, że nie każdy z tej grupy będzie chciał z tej możliwości skorzystać, a z drugiej strony są też osoby, które nie składają osobiście deklaracji VAT, ponieważ ich rozliczenia z fiskusem prowadzi biuro rachunkowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka.

    Z badań Tax Care i Idea Bank, przeprowadzonych wśród 1 tys. najmniejszych firm, wynika, że w tym roku z systemu e-deklaracje skorzystała prawie co piąta osoba prowadząca własną działalność. 35 proc. firm wolało jednak złożyć roczne zeznanie osobiście w urzędzie, 27 proc. skorzystało z pomocy księgowej, a 18 proc. wysłało je pocztą.

     – Do tego dojdą nam osoby, nie tylko przedsiębiorcy, które wykonują jakąś czynność cywilno-prawną, w związku z czym powinny złożyć deklarację PCC i rozliczyć podatek. Te osoby również nie będą musiały już iść do urzędu ani nawet na pocztę. Wystarczy, że wypełnią formularz elektroniczny – mówi ekspertka Tax Care.

    Zmiany, które dziś weszły w życie, oznaczają także, że przedsiębiorcom nie będzie już potrzebny kwalifikowany podpis elektroniczny, który w odróżnieniu od zwykłego podpisu elektronicznego musi mieć określoną w przepisach strukturę i powstawać przy użyciu odpowiednich algorytmów kryptograficznych. Można go kupić w jednej z pięciu firm świadczących usługi w tym zakresie, wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki. Mimo to analitycy zapewniają, że składanie deklaracji jest bezpieczne.

     – Będą przyjęte odpowiednie zabezpieczenia, które nie będą wymagały zakupienia certyfikowanego podpisu. To jest podobnie, jak w przypadku e-deklaracji w zakresie PIT, gdzie również jest wstępna weryfikacja osoby – przypomina Katarzyna Rola-Stężycka.

    Nowy sposób przesyłania deklaracji dotyczy okresów rozliczeniowych rozpoczynających się po 30 września br. – w przypadku VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub od 1 października – dla deklaracji PCC-3.

    Bez posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego można od dziś składać także korekty deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31 grudnia 2010 r. i korekty deklaracji PCC, związane ze zdarzeniami, które miały miejsce po 31 grudnia 2011 r.

    System e-deklaracji istnieje  od stycznia 2008 roku, a liczba korzystających z niego osób rośnie z każdym rokiem. Przełom w korzystaniu z e-deklaracji nastąpił w II kwartale 2009 roku, kiedy podatnikom PIT umożliwiono składanie zeznań podatkowych przez internet, bez konieczności posługiwania się kwalifikowanym podpisem. W 2012 roku wpłynęło ponad 2 mln elektronicznych zeznań PIT za poprzedni rok, co oznacza ponad 100-proc. przyrost w porównaniu z 2011 rokiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.