Newsy

Od nowego roku koniec z monopolem Poczty Polskiej. Trwają ostatnie prace

2012-06-12  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Rząd kończy już prace nad ustawą Prawo pocztowe. Wkrótce powinna trafić do Parlamentu, więc – zdaniem Magdaleny Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – termin otwarcia rynku pocztowego nie jest zagrożony. To oznacza, że od 1 stycznia 2013 roku inni operatory pocztowi, oprócz Poczty Polskiej, będą mogli dostarczać listy ważące do 50 gramów.

    1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Dzięki unijnym przepisom dotąd zastrzeżone dla Poczty segmenty rynku otwierają się również dla innych operatorów pocztowych. A jest o co walczyć, bo polski rynek usług pocztowych szacowany jest na ok. 7 mld zł.

    Początek przyszłego roku to termin, którego ze względu na wymogi dyrektywy UE, przekroczyć nie możemy.

     – 1 stycznia musimy otworzyć nasz polski rynek pocztowy. Wszystkie pozostałe kraje zrobiły to już od 1 grudnia 2010 roku, takie były wymogi unijnej dyrektywy. Polska skorzystała z możliwości późniejszego otwarcia, zgłosiła taki wniosek i otrzymaliśmy zgodę, więc ta data jest absolutnie nieprzekraczalna – podkreśla Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Jednak, jak dodaje, nie ma też powodu do obaw, że rynek od stycznia przyszłego roku nie będzie na to gotowy.

     – Rząd kończy już pracę nad ustawą Prawo Pocztowe, która wprowadza otwarcie rynku pocztowego. Za chwilę ona trafi do Parlamentu, więc uważam, że ta data nie jest zagrożona – mówi Magdalena Gaj.

    Ustawa znosi monopol Poczty Polskiej na dostarczanie najlżejszych listów i przesyłek.

     – Ten obszar zastrzeżony 50 gramów to są listy od banków, rachunki telefoniczne, więc dotyczy to operatorów telekomunikacyjnych, banków czy innych firm, które co miesiąc dostarczają rachunki swoim klientom – wymienia prezes UKE.

    Instytucje te stopniowo przechodzą jednak na rozliczenia elektroniczne, a to oznacza, że rynek listów będzie się systematycznie kurczył. 

     – Niezależnie od tego, czy ten obszar będzie dalej wykonywany w większości przez Pocztę Polską, czy on będzie wykonywany przez InPost, czy jakiegokolwiek operatora pocztowego, nie ma to aż tak dużego znaczenia w stosunku do konieczności rozwijania w innych segmentów rynku przez Pocztę Polską – uważa prezes UKE.

    Chodzi przede wszystkim o rynek paczek i przesyłek kurierskich.

     – Myślę, że to jest ta dziedzina, na której rozwinięciu Poczta powinna się skupić, a wtedy ten spadek dochodów nie będzie aż tak zauważalny – wyjaśnia Gaj.

    Regulator nie pozbawia Poczty Polskiej wszystkich przywilejów na rynku. Zgodnie z projektowaną ustawą listonosze monopolisty wciąż będą dostarczać emerytury i przesyłki urzędowe, a jak podkreślają eksperci, ten rynek wart jest kilkaset milionów złotych.

    Nowe przepisy gwarantują również, że Poczta Polska będzie wybierana przez konsumentów jako dostarczyciel listów urzędowych, dokumentów czy deklaracji PIT, w przypadku których liczy się data nadania listu. Tylko potwierdzenie wydane przez operatora wyznaczonego, czyli Pocztę Polską, będzie miało moc dokumentu urzędowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.