Newsy

Od nowego roku koniec z monopolem Poczty Polskiej. Trwają ostatnie prace

2012-06-12  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Rząd kończy już prace nad ustawą Prawo pocztowe. Wkrótce powinna trafić do Parlamentu, więc – zdaniem Magdaleny Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – termin otwarcia rynku pocztowego nie jest zagrożony. To oznacza, że od 1 stycznia 2013 roku inni operatory pocztowi, oprócz Poczty Polskiej, będą mogli dostarczać listy ważące do 50 gramów.

    1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Dzięki unijnym przepisom dotąd zastrzeżone dla Poczty segmenty rynku otwierają się również dla innych operatorów pocztowych. A jest o co walczyć, bo polski rynek usług pocztowych szacowany jest na ok. 7 mld zł.

    Początek przyszłego roku to termin, którego ze względu na wymogi dyrektywy UE, przekroczyć nie możemy.

     – 1 stycznia musimy otworzyć nasz polski rynek pocztowy. Wszystkie pozostałe kraje zrobiły to już od 1 grudnia 2010 roku, takie były wymogi unijnej dyrektywy. Polska skorzystała z możliwości późniejszego otwarcia, zgłosiła taki wniosek i otrzymaliśmy zgodę, więc ta data jest absolutnie nieprzekraczalna – podkreśla Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Jednak, jak dodaje, nie ma też powodu do obaw, że rynek od stycznia przyszłego roku nie będzie na to gotowy.

     – Rząd kończy już pracę nad ustawą Prawo Pocztowe, która wprowadza otwarcie rynku pocztowego. Za chwilę ona trafi do Parlamentu, więc uważam, że ta data nie jest zagrożona – mówi Magdalena Gaj.

    Ustawa znosi monopol Poczty Polskiej na dostarczanie najlżejszych listów i przesyłek.

     – Ten obszar zastrzeżony 50 gramów to są listy od banków, rachunki telefoniczne, więc dotyczy to operatorów telekomunikacyjnych, banków czy innych firm, które co miesiąc dostarczają rachunki swoim klientom – wymienia prezes UKE.

    Instytucje te stopniowo przechodzą jednak na rozliczenia elektroniczne, a to oznacza, że rynek listów będzie się systematycznie kurczył. 

     – Niezależnie od tego, czy ten obszar będzie dalej wykonywany w większości przez Pocztę Polską, czy on będzie wykonywany przez InPost, czy jakiegokolwiek operatora pocztowego, nie ma to aż tak dużego znaczenia w stosunku do konieczności rozwijania w innych segmentów rynku przez Pocztę Polską – uważa prezes UKE.

    Chodzi przede wszystkim o rynek paczek i przesyłek kurierskich.

     – Myślę, że to jest ta dziedzina, na której rozwinięciu Poczta powinna się skupić, a wtedy ten spadek dochodów nie będzie aż tak zauważalny – wyjaśnia Gaj.

    Regulator nie pozbawia Poczty Polskiej wszystkich przywilejów na rynku. Zgodnie z projektowaną ustawą listonosze monopolisty wciąż będą dostarczać emerytury i przesyłki urzędowe, a jak podkreślają eksperci, ten rynek wart jest kilkaset milionów złotych.

    Nowe przepisy gwarantują również, że Poczta Polska będzie wybierana przez konsumentów jako dostarczyciel listów urzędowych, dokumentów czy deklaracji PIT, w przypadku których liczy się data nadania listu. Tylko potwierdzenie wydane przez operatora wyznaczonego, czyli Pocztę Polską, będzie miało moc dokumentu urzędowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.