Newsy

Łódzkie przyciąga coraz więcej inwestorów. Prężnie rozwija się outsourcing, IT, sektor farmaceutyczny i logistyka

2016-11-17  |  06:45
Mówi:Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego

Przemysław Andrzejak, prezes Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.

prof. dr hab. Adam Mariański, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w Mariański Group Kancelarii Prawno-Podatkowej

  • MP4
  • W Łodzi działa obecnie 66 centrów usług wspólnych dla biznesu, które zapewniają ponad 16 tys. miejsc pracy. W ostatnich latach miasto wyrosło na jeden z największych ośrodków outsourcingowych. Chętnie inwestują tu również firmy z sektora IT i nowych technologii, przedsiębiorstwa produkcyjne i farmaceutyczne oraz branża transportowa. Dobry klimat dla biznesu, wykwalifikowane kadry, tereny inwestycyjne, przywileje finansowe i strategiczna lokalizacja – to atuty, które przyciągają do Łodzi polskich i zagranicznych inwestorów.

    – Zainteresowanie inwestorów Łodzią i województwem łódzkim jest bardzo duże. W szczególności dotyczy to branży IT, motoryzacyjnej i budowlanej. Od wielu lat region łódzki jest kolebką biznesu tekstylnego, więc pojawia się tutaj coraz więcej marek i firm produkcyjnych. Łódź jest również kolebką przedsiębiorstw z branży farmaceutycznej. Można wymieniać wiele polskich i międzynarodowych firm, które tu inwestują – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Andrzejak, prezes zarządu Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA.

    Według statystyk w regionie łódzkim działa obecnie około 240 tys. przedsiębiorstw. Prawie 3,5 tys. to firmy zagraniczne, które w ciągu ostatniej dekady zainwestowały około 3,5 mld euro. Tym, co przyciąga inwestorów do Łodzi, jest kapitał ludzki i dostępność wykwalifikowanych kadr, tereny inwestycyjne, konkurencyjne koszty najmu powierzchni biurowych oraz możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe dla biznesu z wielu źródeł.

    Duży atut regionu to Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, która zapewnia inwestorom ulgi finansowe i przywileje (firmy mogą skorzystać z pomocy publicznej, która sięga nawet 55 proc. kosztów inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy). Z danych wynika, że w ŁSSE zapewnia ponad 33 tys. miejsc pracy, a przedsiębiorcy, którzy działają w strefie, zainwestowali łącznie ponad 13 mld zł.

    Szukamy także sposobów, aby dawać szansę naszym rodzimym firmom, małym i średnim przedsiębiorstwom, które mogą sięgać po unijne wsparcie. Chcemy pokazywać im dobre przykłady i skłaniać do tego, aby inwestowały, rozwijały się i wychodziły poza region, zdobywały rynek polski i rynki światowe. Internacjonalizacja przedsiębiorstw to coś, w czym staramy się je w ostatnim czasie intensywnie wspierać – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

    Jednym ze strategicznych dla miasta sektorów jest BPO/SSC. Tylko w ostatnim czasie zainwestowali tutaj światowi giganci, jak Philips, Infosys, Transition Technologies, Hewlett-Packard czy Nordea, która tworzy w Łodzi swoje centrum outsourcingowe. Według branżowego stowarzyszenia ABSL, które zrzesza globalnych inwestorów z sektora usług wspólnych, to miasto jest jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków outsourcingowych. W Łodzi działa obecnie 66 centrów usług wspólnych, w których zatrudnionych jest ponad 16 tys. osób. Świadczone przez nich usługi obejmują głównie obszary finansów, księgowość i IT.

     Łódź jest ważnym ośrodkiem akademickim, w którym działa 16 uczelni wyższych. To powoduje, że przedsiębiorcy właśnie w tych branżach znajdują dobrze wykształconych pracowników, co przekłada się na realizację celów biznesowych – podkreśla prof. Adam Mariański, adwokat i partner zarządzający w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group.

    Na wysoki potencjał edukacyjny i dostępność wykwalifikowanej kadry zwracają uwagę również firmy z sektora nowych technologii i IT, który rozwija się w Łodzi bardzo dynamicznie. Działają tutaj obecnie m.in. Asecco, Comarch, Deloitte Digital, Ericpol, BHS, Accenture Services, Intercon, SAB Solutions czy Fujitsu Technology Solutions. Z raportu „Łódź miastem nowych technologii”, opublikowanego w tym roku przez Antal i urząd miasta, wynika, że przedsiębiorcy bardzo wysoko oceniają potencjał inwestycyjny regionu, a większość z nich deklaruje, że ponownie rozważy Łódź jako lokalizację dla kolejnych inwestycji.

    Przemysław Andrzejak, prezes zarządu Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego, podkreśla, że Uniwersytet Medyczny w Łodzi, który jest obecnie jedną z najlepszych uczelni w Polsce, kształci kadry na potrzeby rynku farmaceutycznego i medycznego. To kolejny magnes dla inwestorów z tego sektora (m.in. Aflofarm, Adamed, Sandoz, Celon Pharma). Ze względu na strategiczne położenie w centrum kraju, dobre połączenia kolejowe i sieć autostrad do Łodzi chętnie przenoszą się również firmy z branży logistyczno-transportowej. Dzięki temu Łódź zyskuje na znaczeniu także jako transportowy i komunikacyjny hub dla całej Polski.

    Mamy pociąg łączący Europę z Chinami, kursujący między Chengdu a Łodzią, który w niespełna 12 dni dociera z produktami w jedną i w drugą stronę. To już dziś jest 200 pociągów rocznie, od następnego roku liczba ta szybko będzie rosła do tysiąca pociągów rocznie – mówi

    – PKB w województwie łódzkim przyrasta szybciej niż w innych regionach. Mamy największe w kraju środki unijne zapisane na rozwój przedsiębiorczości. Samorządy w województwie łódzkim są otwarte na współpracę z biznesem i nastawione na to, aby przedsiębiorcy mogli szybko i sprawnie rozwiązywać wszystkie skomplikowane procedury administracyjne i skutecznie inwestować. To bardzo duża wartość – podkreśla Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

    O potencjale inwestycyjnym regionu, współpracy środowiska akademickiego z biznesem i rozwoju przedsiębiorczości eksperci rozmawiali podczas zakończonego właśnie dwudniowego Europejskiego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Łodzi już po raz czwarty.

    – Ideą forum jest spotkanie przedsiębiorców, przedstawicieli świata nauki i ekspertów z dziedziny biznesu, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego – mówi prof. Adam Mariański. – Łódź to miejsce idealne do prowadzenia biznesu w Polsce, jeszcze niewyczerpane zasoby ludzkie, nowe idee, olbrzymi obszar rewitalizacji, który daje ogromne szanse.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Patronat Newserii

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Festiwal Biegowy Tauron 2020

    Handel

    Zmiany w procesie globalizacji szansą dla Polski. Coraz więcej firm będzie przenosić tu swoją produkcję

    Osłabienie globalizacji spowolni rozwój światowej gospodarki, ale dla Polski może być szansą na rozwój. – Firmy na całym świecie będą szukały tanich miejsc produkcji, żeby obniżyć koszty działalności, ale będą rozsądnie wybierać lokalizacje – mówi Stefan Kawalec, prezes zarządu Capital Strategy. Dla wielu – przede wszystkim z Europy Zachodniej, lecz także z Azji – dobrą lokalizacją będzie właśnie Polska, ze względu na położenie w Europie Środkowej, przynależność do Unii Europejskiej i fakt, że wciąż mamy dużo niższe koszty pracy niż na Zachodzie.

    Edukacja

    Trwają prace nad nową ustawą o rzemiośle. Ma zmienić model edukacji i zwiększyć katalog zawodów branżowych

    Nad ustawą o rzemiośle i kształceniu dualnym pracuje kilkudziesięcioosobowy zespół powołany z inicjatywy Ministerstwa Rozwoju. Jego celem jest wypracowanie takiego sposobu kształcenia zawodowego, który byłby dostosowany do współczesnego rynku i pozwolił odpowiadać na potrzeby szybko zmieniającego się świata. Szkoły branżowe mają być powiązane m.in. ze specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz nowymi kierunkami: ekologią, elektromobilnością czy Przemysłem 4.0.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Media i PR

    Pandemia zaostrzyła kryzysy wizerunkowe w sieci. Polskie firmy nie są do nich przygotowane

    Na całym świecie jest już niemal 4 mld aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, a w czasie pandemii ponad połowa z nich zwiększyła swoją aktywność w sieci. To z kolei spowodowało, że obecne w internecie organizacje musiały od nowa budować swoje strategie komunikacyjne i częściej stawiać czoła sytuacjom kryzysowym. – Polskie firmy i instytucje nie są przygotowane do radzenia sobie z kryzysami wizerunkowymi w social mediach – ocenia Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications, autor książki „e-Kryzys. Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie”. Jak podkreśla, większość z nich uczy się tego na własnych błędach, w sytuacji kryzysu reagując na gorąco, zamiast zawczasu się do niego przygotować. Właśnie z myślą o tej grupie powstała publikacja.

    Ochrona środowiska

    Polska w gronie państw najbardziej zagrożonych deficytem wody. Spodziewane dramatyczne konsekwencje społeczne i gospodarcze

    – W Polsce do 2025 roku kryzys wodny będzie się pogłębiał, później będzie już tylko gorzej. Biznesy wodochłonne oczywiście wiedzą o tych analizach i one będą wycofywać się od nas w kierunku krajów, gdzie ten kryzys wodny jest mniejszy – mówi Kamil Wyszkowski, prezes UN Global Compact w Polsce. Jak wskazuje, Polska jest jednym z najuboższych w wodę krajów w Europie i na dodatek ma problem z jej magazynowaniem. Poziom retencji oscyluje wokół 6 proc., podczas gdy np. w Hiszpanii przekracza 40 proc. Jednak problem z niedoborem wody gwałtownie zaostrza się nie tylko w naszym kraju, ale i na całym świecie. – Konsekwencje będą potężne. To będzie wielka wędrówka ludów i prawdopodobnie wojna o wodę, zasoby i żywność – mówi ekspert.