Newsy

Orlen rozważa emisję kolejnych dwóch transzy obligacji jesienią tego roku

2013-07-24  |  06:45
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:Wiceprezes ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • Jesienią na rynek trafi kolejna jedna lub dwie transze obligacji Orlenu – każda warta 200 mln zł. Wiceprezes ds. finansowych spółki mówi, że ostateczna decyzja zależy od sytuacji na rynku i od tego, czy zainteresowanie inwestorów będzie równie duże jak w przypadku poprzednich emisji. Zapewnia jednak, że firma – mimo gorszych wyników finansowych – nie musi szukać pieniędzy w obligacjach i traktuje ten sposób pozyskania kapitału jako „dywersyfikację finansowania.”

     – Cały program emisji obligacji jest zaplanowany do maja przyszłego roku. Decyzje o emisjach kolejnych transzy zależą od apetytów inwestorów. W czerwcu był bardzo wysoki, więc jeżeli ta sytuacja powtórzy się jesienią, to nie wykluczamy, że nawet dwie transze obligacji wyemitowalibyśmy jeszcze jesienią tego roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen.

    W sumie z emisji obligacji PKN Orlen chce pozyskać 1 mld zł. Dotychczasowe dwie transze – z maja i czerwca – cieszyły się dużym powodzeniem inwestorów.

     – Wyemitowaliśmy 400 mln zł, planujemy jeszcze trzy transze po 200 mln zł – mówi Jędrzejczyk.

    Jak podkreśla, zadłużenie brutto Orlenu na koniec czerwca wyniosło 9,8 mld zł. Kapitał pozyskany z emisji obligacji to tylko jego nieznaczna część. Spółka finansuje się głównie w sektorze bankowym, chce jednak pozyskiwać kapitał z nowych źródeł.

     – Emisja pierwszych dwóch transzy to jest pierwszy sygnał, że dywersyfikujemy nasze finansowanie – wyjaśnia wiceprezes PKN Orlen. – Na razie ma to niewielki wpływ na ogólne zadłużenie, ale wierzymy, że w perspektywie kilku kwartałów czy kilku lat ten poziom będzie zdecydowanie rósł.

    Orlen w drugim kwartale odnotował stratę w wysokości 207 mln zł. Wynik jest gorszy od ubiegłorocznego – wtedy firma była na poziomie -5,2 mln zł. Jak tłumaczy Jędrzejczyk, nie oznacza to jednak, że Orlen zmuszony jest szukać pieniędzy właśnie w obligacjach.

     – Staramy się finansować nasz program inwestycyjny z przypływów z działalności operacyjnej. W drugim kwartale tego roku wypracowaliśmy 4,3 mld złotych wpływów operacyjnych – mówi wiceprezes spółki. – Więc środki mamy. Ta emisja obligacji służy raczej temu, żeby dywersyfikować nasze finansowanie, a nie, by szukać nowych źródeł finansowania przyszłych inwestycji.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Transport

    Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

    Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.