Mówi: | Piotr Kuczyński |
Funkcja: | główny analityk |
Firma: | Dom Inwestycyjny Xelion |
P. Kuczyński: trudno spodziewać się stabilizacji na rynku walutowym. Ceny będą się wahały
Aktualizacja 2013-06-24 16:41
– Myślę, że to na razie cykliczna, majowo-czerwcowa korekta – tak wydarzenia ostatnich dni na rynkach finansowych i giełdowych ocenia Piotr Kuczyński, główny analityk Domu Inwestycyjnego Xelion. Doradcy Finansowi. W minionym tygodniu złoty stracił w stosunku do euro 12 groszy, podobnie zresztą jak do dolara i franka szwajcarskiego. W ocenie Kuczyńskiego, w tym tygodniu sytuacja zacznie się powoli stabilizować. Trudno jednak oczekiwać, by złoty szybko odrobił wcześniejsze straty.
Na początku minionego tygodnia euro wyceniane było przez Narodowy Bank Polski na 4,23 zł. W piątek kosztowało już 4,33 zł. Cena dolara skoczyła z 3,17 do 3,27 zł, franka szwajcarskiego zaś z 3,44 do 3,53 zł.
– Nie tylko złoty poleciał w dół – uspokaja Piotr Kuczyński, główny analityk Domu Inwestycyjnego Xelion. – Poleciały ceny obligacji na całym świecie, od amerykańskich poprzez polskie do niemieckich i francuskich. Ceny surowców również gwałtownie zanurkowały, tak jak i indeksy giełdowe na całym świecie, a w Warszawie chyba najbardziej.
To efekt środowego posiedzenia banku centralnego Stanów Zjednoczonych, który zasygnalizował możliwość zakończenia procesu dodrukowywania dolara i wykupowania za te pieniądze amerykańskich obligacji. Według Fed, sytuacja ekonomiczna poprawia się na tyle, że już niedługo taka interwencja nie będzie konieczna. Nastąpi to prawdopodobnie w połowie przyszłego roku.
– To było wiadome już od dawna, a i tak indeksy w Stanach i w Europie rosły – zauważa Kuczyński. – Ja myślę, że to jest na razie tylko cykliczna, majowo-czerwcowa korekta.
Analityk uważa, że kolejny tydzień przyniesie niewielką, ale pozytywną zmianę.
– W lipcu rozpoczyna się sezon publikacji raportów kwartalnych przez amerykańskie spółki – dodaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Do tego czasu kurz opadnie i wzrosty na giełdę powrócą.
Piotr Kuczyński nie spodziewa się też żadnego wyraźnego tąpnięcia. Dynamiczna sytuacja na rynku nie powinna więc raczej spędzać snu z powiek tym, którzy wybierają się na wakacje za granicę.
– Jeżeli jedziemy na wczasy, to nie wymieniamy przecież miliona dolarów czy euro, a najwyżej tysiąc, co przy stracie 10 groszy na jednym, oznacza łączną stratę 100 złotych – mówi analityk Xeliona. – W myśl powiedzenia, że jak ktoś ma na krowę, to i na łańcuch będzie miał, więc jak stać nas na urlop, to i na nieco droższego złotego też.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
- 2024-08-20: Brak przepisów i systemu wsparcia blokuje rozwój polskiego rynku biometanu. Branża apeluje o włączenie sektora do krajowych strategii energetycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.