Newsy

PIPP: Trzeba pójść śladami Obamy i walczyć ze spekulacjami na rynku ropy

2012-05-29  |  06:30
Mówi:Halina Pupacz
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Izba Paliw Płynnych
  • MP4

    W cenie ropy naftowej jest nawet 30 proc. różnych opłat i podatków. - Barack Obama zapowiedział już walkę ze spekulantami, czas na innych światowych przywódców – apeluje Polska Izba Paliw Płynnych.

     – Na światowych giełdach ceny ropy spadają, ale ten trend musiałby utrzymać się przez najbliższe miesiące, żeby kierowcy mogli cieszyć się tańszym paliwem. Mogą to być bowiem tylko chwilowe spadki – przestrzega Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

    Dodaje jednak, że można mieć nadzieję, że cena ropy się obniży. PIPP nawołuje, by światowi politycy zaczęli rozmowy na temat spekulacji cenami czarnego surowca.

     – Od kilku lat, kiedy ropy naftowej zaczęło być coraz więcej na rynkach finansowych, jej cena była ciągle prognozowana na wyższą. Jeszcze 8 lat temu około 20 proc. ropy naftowej było w kontraktach terminowych, dzisiaj mamy ponad 70 proc. W cenie tego surowca jest około 20-30 proc. rożnego rodzaju marż, poza marżą produkcyjną i rafineryjną. Stąd też ta cena jest na bardzo wysokim poziomie – tłumaczy Halina Pupacz.

    Przedstawicielka PIPP odkreśla, że prezydent Stanów Zjednoczonych odniósł się niedawno do problemu spekulacji cenami ropy naftowej.

     – Mam nadzieje, że w innych krajach, szczególnie w państwach europejskich, ta dyskusja również się rozpocznie. I w związku ze spadkami cen ropy naftowej będą taniały paliwa na stacjach benzynowych – dodaje Halina Pupacz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.